Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Nőtt a légi áruszállítás mennyisége és díja
2024.04.23 09:20Ezért van mindig dugó az M0-áson
2024.04.23 08:18Autonóm teherautót tesztel valódi forgalomban az MAN
2024.04.23 07:17Összefog a Volvo és a CATL
2024.04.23 06:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem mondanak le az autonóm járművekről az amerikai gyártók
A COVID-19 okozta világjárvány maradandó változásokat okozhat a közlekedési szokásokban, és a vártnál kevesebben akarhatnak majd robotaxikat használni. Az autógyártók az újautó-kereslet visszaesése miatt költségeiket is lejjebb kell, hogy szorítsák, ennek ellenére a Ford, valamint a General Motors egyelőre nem tervezi az autonóm technológiák fejlesztésére fordított összegek csökkentését, emellett a Fiat Chryslerhez hasonlóan a prioritások egyikeként kezelik az elektromos járművek fejlesztését.
Sam Abuelsamid, a washingtoni Guidehouse Insights tanácsadó vállalat elemzője szerint az elektrifikáció a jövőben prioritást fog élvezni, elsődlegesen a kínai és európai előírások miatt. Mint kifejtette, az elektromos hajtásokkal ellentétben az autonóm technológia még nem áll készen a nagy volumenű gyártásra. A vállalat korábban azt jósolta, hogy 2023-ra több ezer, 2025-re pedig már több millió autonóm jármű fogja az utakat róni, a mostani előrejelzésük szerint 2025-re mintegy 300 ezer, 2030-ra pedig 13 millió ilyen gépkocsi lesz forgalomban.
Kétséges a közösségi közlekedés jövője
Abuelsamid úgy látja, hogy a vírushelyzetet követően sok, robotaxikat üzemeltető cég fog profilváltáson átesni, mely során a hangsúlyt az emberek mozgatásáról az ételszállításra fogják áthelyezni. Szerinte az ilyen típusú szolgáltatás iránt nagyobb lesz a kereslet, és az emberek nehezebben fogják magukat rávenni a közösségi közlekedés használatára.
Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a General Motorsnál úgy látják, hogy leányvállalatuk, a Cruise által fejlesztett Cruise Origin robotaxi a jövőben felváltva működhet ételfutárként és utasszállítóként. A Cruise egyébként a járvány alatt elbocsátásokra kényszerült, önvezető járműveit pedig San Franciscoban ételszállításra kezdte használni.
Áprilisban a GM úgy határozott, hogy felszámolja Maven névre keresztelt autómegosztó szolgáltatását, az elégtelen keresletre hivatkozva. A GM nem az egyetlen autógyártó mely az alacsony szintű kereslet miatt a közelmúltban úgy döntött, hogy nem kíván többet fektetni mobilitási szolgáltatásába, a Ford ugyanis 2019-ben állította le Chariot fuvarszolgáltatását.
A GM és a Ford nem változtat terveiken
Bár a GM a koronavírus-járvány következtében el kellett, hogy halassza a Hummer EV leleplezését, az akkumulátoros elektromos típus fejlesztése a vállalat közleménye szerint legfeljebb minimális késedelmet fog csak szenvedni, és ugyanez igaz a szintén tisztán elektromos Cadillac Lyriq SUV-ra is. A cég idáig csupán egy elektromos modell, az új Bolt piacra dobását halasztotta el.
Mint ahogy az elektromos és autonóm járművekért felelős alelnök, Ken Morris fogalmazott, az autógyártó stratégiai célja a teljesen elektromos jövő, és nem változtattak terveiken. Azt is elmondta, hogy amennyiben választaniuk kell a finanszírozandó programok között, akkor az elektromos, illetve az autonóm járművek fejlesztése élvez előnyt.
A GM 2025-re az USA-ban, valamint Kínában évi egymillió elektromos járművet akar értékesíteni, ezt támogatandó pedig mérnökei egy egymillió mérföld élettartamú akkumulátoron is dolgoznak. A vállalat továbbá 20 milliárd dollárt készül elektromos és autonóm járművekbe fektetni 2025-ig.
A Ford 2021 helyett 2022-ben fogja piacra dobni első autonóm modelljeit a járvány miatt megváltozott igények miatt, ettől függetlenül 2023-ig 4 milliárd dollárt készül az önvezető technológiákba fektetni.
A The Detroit News cikkéből az is kiderül, hogy a Ford ugyancsak elkötelezett a villanyhajtásba fektetés mellett, és tartja magát tervéhez, miszerint 2022-ig körülbelül 11,5 milliárd dollárt fog költeni a területen. Habár a koronavírus miatt a Ford és a Rivian úgy döntött, hogy nem fognak közösen elektromos SUV-t fejleszteni a Lincoln luxus márka számára, a két fél folytatni kívánja együttműködését, és a Lincoln kínálata így is bővülni fog egy tisztán elektromos típussal. Nemrég megtudhattuk, hogy a Mustang Mach-E és az elektromos F-150 bevezetése a vírus miatt késni fog, ám várhatóan pusztán két hónappal.
Jó úton jár a Fiat Chrysler
Az olasz-amerikai Fiat Chrysler szintúgy igyekszik elektrifikálni kínálatát, hogy megfelelhessen az Európai Unió károsanyag-kibocsátási előírásainak. Mike Manley, a vállalat vezérigazgatója egy nemrégiben tett nyilatkozata szerint Európában a személyautók tekintetében „teljesen jó úton haladnak.” Mint elmondta, ez azért lehet, mert azokat a projekteket, amelyek nem járulnak hozzá jelentősen a követelmények teljesítéséhez, elhalasztották.
A Fiat Chryslernél jelenleg több elektromos modell fejlesztése is zajlik. Ezek között szerepel az akkumulátoros elektromos Fiat 500e, a plug-in hibrid Jeep Renegade és Jeep Compass, valamint több Maserati is.