Gyártók Negyedszázada van velünk a Mercedes-Benz Sprinter

Negyedszázada van velünk a Mercedes-Benz Sprinter

autopro.hu/V.M. | 2020.02.21 10:22

Negyedszázada van velünk a Mercedes-Benz Sprinter

Fotó: Daimler Media

Huszonötödik születésnapját ünnepli a stuttgarti Daimler-konszern híres kisteherautója. A jelenleg harmadik generációját élő, és már tisztán elektromos kivitelben is kapható furgon, ami egykor egy teljes járműkategória névadója is volt, igen sikeres múltat tudhat magáénak

Hirdetés

A kezdetben Bremer Transporterként ismert Mercedes-Benz T 1 sorozatot 1995-ben váltotta a Sprinter, ami gyorsan meghatározóvá vált a 2,6-4,6 tonna bruttó össztömegű járművek „Sprinter class”-ként is emlegetett kategóriájában. A vállalat köreiben T 1 N elnevezéssel illetett, elől-hátul tárcsafékkel szerelt, blokkolásgátlóval és automatikus differenciális fékezéssel ellátott furgon a biztonság, kényelem és gazdaságosság tekintetben is új mércét állított fel saját szegmensében. Vevői egy négyhengeres benzines, illetve két dízel erőforrás közül választhattak. A már akkor is széles karosszériaválaszték a normál vezetőfülkével és duplakabinnal is választható alváz, platós és billenőplatós kivitelek mellett az áruszállító, valamint az Estate öt- és kilencüléses változataiból állt. A rugalmas felépítés lehetővé tette, hogy a Sprintert a szállítmányozáson kívül az építőiparban, a közterület-kezelésben, az utasszállításban vagy például mentőautóként az egészségügyben is alkalmazhassák.

Az első Sprinter kivételes műszaki teljesítményét mutatja az is, hogy az International Van of the Year díjjal jutalmazták 1995-ben. Ugyanebben az évben a párizsi Mondial du Transport Routier haszongépjármű expón a Mercedes-Benz bemutatta a Sprinter 308 E-t, egy 45 lóerős háromfázisú aszinkron motorral szerelt variánst. A típus korai elektrifikációjára irányuló törekvések a következő években is folytatódtak, aminek keretében plug-in hibrid és üzemanyagcellás változatok terveivel is kísérleteztek.

Nemzetközi pályafutás

Az első generáció először 2000-ben, majd később 2002-ben is ráncfelvarráson esett át. Részben ezeknek köszönhetően maradhatott olyan időtálló, hogy termelése egészen 2006-ig folytatódhatott Düsseldorfban. A típust, mely egymilliomodik példányát 2003-ban ünnepelhette, azonban nem csak a német üzemben, hanem Buenos Airesben, illetve Ho Chi Minh Városban is gyártották. Utóbbiban úgynevezett knocked down, azaz az importált alkatrészekből teljes mértékig helyben összeszerelt példányok készültek. Mi több, azt követően, hogy az első Sprinter gyártását leállították a düsseldorfi üzemegységben, Buenos Airesben, valamint Egyiptomban, az MCV (Manufacturing Commercial Vehicles) üzemében további T 1 N-ek készültek. 2013-tól kezdődően pedig az orosz GAZ gyártott le mintegy 25 ezer darabot, hogy kielégítse az orosz piac igényeit.

A népszerű kisteherautó második generációja, egyúttal első összkerékhajtású variánsa 2006-ban debütált, amit a ma is gyártott harmadik generáció váltott 2018-ban. A kor követelményeinek megfelelően számtalan biztonsági felszereltséggel ellátott típus 907-es modellszériája hátsó- és összkerékhajtással, míg a 910-es akár fronthajtással is választható. 2019 decemberében az eSprinter gyártásának megkezdésével újabb mérföldkőhöz ért a népszerű típus. A kipufogógáz-kibocsátás nélküli közlekedésről álmodók egy 35 vagy egy 47 kilowattórás akkumulátort választhatnak a 116 lóerő teljesítményű teljesen elektromos áruszállítóhoz – olvasható a Daimler sajtóanyagában.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink