Gyártók Negyedével nőhet idén a Magyarországon gyártott elektromos buszok száma

Negyedével nőhet idén a Magyarországon gyártott elektromos buszok száma

Pörge Béla | 2020.06.11 10:48

Negyedével nőhet idén a Magyarországon gyártott elektromos buszok száma

Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke.

A koronavírus-járvány hatásait ugyan megérzik a magyar autóbuszgyárak, de ennek ellenére is várható növekedés a gyártási volumenükben. Folyamatosan növekedhet a Magyarországon készült elektromos buszok száma, hiszen a városi közlekedésben egyre inkább ezek a buszok lesznek a meghatározóak, de az kérdés, hogy Budapesten mi lesz az irány. Interjú Vincze-Pap Sándorral, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnökével.

Hirdetés

Hogyan áll a hazai buszgyártás a jelenlegi válságban? Mennyire viselte meg a koronavírus-járvány?

Megviselte, de azt kell látni, hogy a magyarországi gyárakban technológiai fejlesztéseket hajtanak folyamatosan végre, ami létszámnövekedéssel jár. Ez igaz a magyar tulajdonú vállalatokra, mint a Kravtex, az Ikarus Székesfehérvár, vagy az Inter Tan-Ker, valamint a kínai BYD esetében is.

A beszállítok megtartása is sikeresnek mondható eddig, a hazai buszgyárak a tavalyi gyártási számok elérésére, illetve annak meghaladására törekednek. A tavalyi évben 450 nagybusz készült Magyarországon, amiből 112 darab elektromos, valamint készültek midi- és minibuszok is. Ezek a darabszámok visszaesést mutatnak 2018-hoz képest, viszont a technológiai fejlesztés és a létszámnövekedés nem állt meg.

Milyen számokat várnak idén? A tavalyi számokat a Kravtex-Credobus jelentősebb mennyiségű, az év végén eladott busza dobta meg.

Igen, a Kravtex a tavalyi számokból önmagában mintegy 350 autóbusszal vette ki a részét, és ezt a darabszámot a Credo várhatóan idén is hozni fogja. A BYD és az Inter Tan-Ker növelni szeretné a tavalyi eladásait, míg az Ikarus Székesfehérvár szinten kívánja tartani a tavalyi mennyiséget, vagy akár növelné is és új szegmensként elektromos buszokat is tervez gyártani.

Mekkora hangsúlyt kap a magyar buszgyártók tervei között az elektromobilitás?

Az Ikarus Székesfehérvár várhatóan két és fél tucat, a BYD pedig akár 150 elektromos autóbuszt is gyárthat az idén. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi évhez képest legalább 20-25 százalékos növekedést fog elérni a magyar autóbuszgyártás az elektromos buszok területén.

Az összes eladott buszhoz képest arányaiban még nagyobb lehet a növekedés?

Igen, a beszállítóknál és a gyártóknál zajló fejlesztéseknek köszönhetően várhatóan ez az arány nőni fog.

A BYD legyártott buszai közül mennyi jelenhet meg Magyarországon?

A tavalyi évben is volt már egy olyan autóbusz, amit a hazai piacra adott el a cég, az idei évben pedig több önkormányzatnál írnak ki elektromos autóbuszokra tendereket, amelyeken jó eséllyel indulhat a BYD. A BYD több európai városban és reptéren is jelen van buszaival, valamint az áraik is kedvezőbbek az elektromobilitás területén első lépéseiket megtevő gyáraknál, így várható, hogy idén több BYD autóbusz kerül forgalomba Magyarországon is.

A kormány kifejezetten az elektromos városi autóbuszokban látja a jövőt, így a megrendelők is igyekeznek előnyben részesíteni ezeket. A városi közlekedésben történő új buszok beszerzésére kiírt tenderek többsége már elektromos autóbuszokra fog vonatkozni.

Az egyik ilyen példa Kaposvár lehet, tudna még említeni más városokat?

Kaposvár mellett Pécsen is volt egy tender elektromos buszokra, és a BYD is igyekszik betörni a hazai piacra, eddig Salgótarjánban helyeztek forgalomba elektromos buszt.

A BKV vagy BKK miért számít kakukktojásnak? Néhány Modulo kivételével nem szereznek be hazai buszokat, a régi Ikarusokkal együtt is kisebbségben vannak a hazai buszok a fővárosi buszközlekedésben.

Az, hogy mi a mostani üzletpolitika és kit akarnak helyzetbe hozni, az messzire vezet. Azt nem tudom megmondani, hogy mi a szándéka egy-egy önkormányzatnak, vagy a BKK-nak, főleg így, hogy az elmúlt időszakban jelentős személyi változások is voltak és újraírják a beszerzési terveket.

De látható, hogy a BKV is elkötelezett az elektromos buszok beszerzése mellett, ráadásul egy kormányhatározat elő is írja, hogy 2022-től már csak elektromos városi buszokat lehet beszerezni.

A budapesti önkormányzat és a BKK pénzhiányra hivatkozik, azt pedig nem lehet megmondani, hogy milyen volumenű beszerzéseket fognak végrehajtani a közeljövőben.

A Molitus és a Webasto által fejlesztett S91-es még Budapesten. A busz azóta Gyömrőn közlekedik, a BKK egyik szolgáltatója sem vásárolta meg.

A Molitus és a Webasto által fejlesztett S91-es még Budapesten. A busz azóta Gyömrőn közlekedik, a BKK egyik szolgáltatója sem vásárolta meg. | Fotó: Pörge Béla

Milyen üzenete van annak, hogy használtan, Észtországból szerzett be magyar midibuszokat (Ikarus E91-eseket) a BKV? Budapesten újonnan nem közlekedett ilyen busz, használtan már igen.

Annak idején, amikor a Webasto és a Molitus Kft. gyártani kezdte az E91-es továbbfejlesztett változatát, az S91-et, akkor kínálták azokat az önkormányzatoknak, de mégsem haraptak rá. Vagy pénz, vagy szándék nem volt a beszerzésükre, míg most a használt buszok kedvező ára miatt a BKV úgy gondolta, hogy belefér a portfóliójukba, a gazdaságos üzemeltetés kívánalmait kielégítik.

Más dolog a gyártás, és más az üzemeltetés, és megint más, amikor valaki a költségvetéséből kiindulva próbálja meg fenntartani a szegmenseit.

Megrendezik idén az 51. Autóbusz Szakértői Tanácskozást, vagy a járvány átírta a terveket?

November első felében megtartjuk a tanácskozást, aminek még nincs pontos időpontja és a helyszíne, de november első felében és Budapesten szándékozzuk megtartani.

Kiemelt Partnereink