Gyártók Mennyire magyar a mai Ikarus?

Mennyire magyar a mai Ikarus?

Pörge Béla | 2021.10.24 12:21

Mennyire magyar a mai Ikarus?

Az Ikarus 120e Budapesten. | Fotó: Pörge Béla

Az október közepén megrendezett 51. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson több mai magyar és magyarországi buszgyártó képviselője is előadást tartott. Köztük volt Tankó Zoltán is, az Ikarus vezérigazgatója, aki a gyár legújabb buszáról beszélt, és adott egy kis ízelítőt az Ikarus terveiről.

Hirdetés

Az Ikarus 120e a legújabb terméke a legnevesebb magyar autóbuszgyártónak – ez viszonylag széles körben ismert tény, az viszont már nem, hogy egyáltalán mennyire magyar ez a modell? Sokan csak addig jutnak el, hogy kínai háttere van az újjászervezett Ikarusnak.

Kicsit kezdjük messzebbről! Magyarországon máig egészen különleges, más márkához nem fogható hangzása van az Ikarus névnek, különösen a buszbarátok körében – igen, ez egy létező szubkultúra, aminek e sorok írója is tagja szegről-végről. Ebben a közegben vitatott kérdés az is, hogy a mai Ikarus mennyire számít tényleg Ikarusnak a régi, 2007-ben bezárt gyártóhoz képest. Ez részben hitvita, részben jogi kérdés, amit most nem fogok eldönteni, viszont átvezet minket oda, miért hívják sokan „kínai Ikarusnak” a mostani gyártót – részben így különböztetik meg a régi Ikarustól, részben utalnak a kínai háttérre.

Kínai vagy magyar?

Tankó Zoltán az előadása elején leszögezte, hogy az Ikarus 120e magyar autóbusz, és sértőnek találta a kínai jelzőt. Elmondta, hogy a 120e modell esetében két fontos elem származik csak Kínából: az akkumulátor és a hajtásrendszer. Az akkut a CATL gyártja, a hajtást a CRRC – két kínai nagyvállalat, komoly tapasztalattal és anyagi háttérrel.

Azonban a busz nem kínai licensz alapján készül, hanem teljes mértékben magyar tervezés: a külső és a belső dizájn is hazai szakemberek munkáját dicséri, a karosszéria összeszerelése, a hajtásrendszer beszerelése is Székesfehérváron zajlik, valamint a gépészet és az elektronika is magyar.

A székesfehérvári gyárban számos régi szakember dolgozik, olyanok, akik még a régi Ikarusban is dolgoztak. A céget 2018-ban szervezték újra, a 120e előtt 170 dízelbuszt is gyártott a vállalat.

A magyar elektromos busz

Hazánkban az Ikarus mellett a BYD gyárt elektromos buszokat, ám utóbbi esetben nem kérdés, hogy kínai szereplőről van szó, így az Ikarus 120e tulajdonképpen „a” magyar elektromos busz. Az Ikarus ezzel a busszal indult a Volánbusz tenderén, ám ott a Mercedes mögött nem tudott nyerni. Az utasok Székesfehérváron és Budapesten is találkozhattak a 120e modellel a Zöld Busz program keretében.

A jármű 55 százalékban áll magyar hozzáadott értékből – ez az arány lehetne jóval magasabb is, ha az akkumulátort nem Kínából szerezné be a cég. A busz rozsdamentes acélvázzal rendelkezik, amire a gyártó a járműiparban egészen kivételes, 16 éves garanciát ad – ez Tankó Zoltán szerint két akkumulátorciklus, ennyi idő alatt pedig az akkucserével együtt is megtérül a beruházás.

Jön a csuklós elektromos busz

Az Ikarus tervei szerint 2022-ben bemutatkozhat egy csuklós elektromos busz, ami komoly lépés lenne. Emellett egy önjáró fenékváz-család kifejlesztésén is dolgoznak a cégnél, ami tulajdonképpen egy moduláris, méretezhető platform az elektromos buszok számára.

Két nemzetközi, „okos busz” projekten is dolgozik az Ikarus, ennek keretében hamarosan üzemeltetést optimalizáló rendszert fejleszt ki a vállalat, valamint egy mesterséges intelligencián alapuló funkciót is tesztelni fognak: az úgynevezett szemétdetektáló szenzorok segítségével fogja jelezni, ha a busz takarításra szorul.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink