Gyártók Megbukott a Renault Zoe az Euro NCAP tesztjén

Megbukott a Renault Zoe az Euro NCAP tesztjén

autopro.hu/D.Á. | 2021.12.09 04:20

Megbukott a Renault Zoe az Euro NCAP tesztjén

Renault Zoe egy frontális ütközés után | Fotó: Euro NCAP Newsroom

Nullacsillagos biztonsági tesztet produkált a népszerű Renault Zoe legfrissebb kiadása. Ilyen rossz eredményt rajta kívül csak két autó ért el korábban. A Dacia új, megfizethető elektromos autója is leszerepelt, egy csillagot szerzett az ötből.

Hirdetés

Az elektromos Renault Zoe korábban ötcsillagos minősítést kapott az Euro NCAP biztonsági tesztjén, a legutóbbi ráncfelvarrás után azonban a nagyobb akkumulátor és teljesítmény mellett új oldallégzsákokat is kapott, amely súlyos visszalépést hozott a biztonságban: csak az utas mellkasát védi, a fejét már nem. A belógó fallal történő frontális ütközés során gyengén teljesített a Zoe, nem védi eléggé a vezető mellkasát és a hátsó ülésen utazó – főleg gyermekek – nyakát.

Egyformán számít az aktív és passzív biztonság

A számos autóban alapáron járó aktív balesetmegelőzési funkciókat is hiányolták a tesztelők. A Zoe-ban nincs sávelhagyás-figyelmeztető és vészfékasszisztens sem. Utóbbi a Thatcham járműbiztonsági kutatócég egy jelentése szerint a ráfutásos balesetek 56 százalékát meg tudná akadályozni, ezért a Renault a 2022. március elseje után gyártott Zoe-kban alapfelszereltséggé teszi a funkciót.

Az Euro NCAP-nál és a Thatcham-nél is magas beosztásban tevékenykedő Matthew Avery az Autocar portálnak elmondta, hogy a tesztelési kritériumokat párévente frissítik, hogy egyrészt tartsák a lépést az új technológiákkal, másrészt jobb teljesítményre ösztönözzék az autógyártókat. Amely modell már egyszer magas értékelést kapott, de évekig nem kap modellfrissítést (a Zoe esetében már nyolc éve), az a fejlettebb teszteken csúnyán elbukhat. Így állhatott elő az a helyzet, hogy a Zoe a korábbi biztonsági teszteken jól teljesített, a mostani, szigorúbb kritériumoknak azonban már egyáltalán nem felelt meg. Avery szerint ha a Renault megtartotta volna a korábbi, biztonságosabb légzsákot, a Zoe talán elért volna egy csillagot. Fontos megjegyezni, hogy az Euro NCAP nem egy kötelező teszt – vagy önként viszik el rá autóikat a gyártók, vagy a szervezet vásárolja őket magának.

A testvérvállalatot sem dicséri az Euro NCAP

Leszerepelt a jelenleg Európa legolcsóbb elektromos autójának számító Dacia Spring EV is. Az Euro NCAP itt kifejezetten a töréstesztet nevezte aggasztónak. Az utasok több szempontból is életveszélyes sérüléseket szenvednének egy valós balesetben, a teszt során szimulált körülmények között, így a passzív biztonság nem kielégítő. Az aktív biztonsági funkciók hiánya a Dacia autopro.hu által is közölt felmérése tükrében nem meglepő, hiszen a márka vásárlói nem akarnak felesleges extrákat autóikba. Avery azonban egyáltalán nem ért egyet, hiszen szerinte egy ütközéselkerülő-rendszer által megelőzött balesetet senki sem akarna inkább elszenvedni, bármennyire is ellenzi az extrákat.

Dacia Spring EV egy oldalirányú ütközés szimulációja után

Dacia Spring EV egy oldalirányú ütközés szimulációja után | Fotó: Euro NCAP Newsroom

A két, egymáshoz közel álló gyártó persze megvédte termékeit a vonatkozó Uniós előírásokra hivatkozva. Érdekesség, hogy a Dacia Spring testvértípusa, a más piacokon elérhető Renault Kwid 2016-ban szintén egy csillagot ért el az akkori globális NCAP teszten.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink