Gyártók Leállíthatja az EQC gyártását a Daimler

Leállíthatja az EQC gyártását a Daimler

autopro.hu/V.M. | 2021.01.15 13:22

Leállíthatja az EQC gyártását a Daimler

Fotó: Daimler Global Media Site

A legfrissebb hírek szerint a Daimler akár le is állíthatja a termelést a brémai üzemében, ahol többek között a Mercedes-Benz EQC akkumulátoros elektromos SUV is készül. A lehetséges kényszerszünet oka a világszerte egyre több autógyártót érintő félvezetőhiány, ami miatt nemrég a Volkswagen több márkája is kénytelen volt csökkenteni termelését.

Hirdetés

A Daimler még január 12-én közölte, hogy a rastatti gyárában csökkenti a munkaórák számát, az üzemben a Mercedes A- és B-osztály modelljei készülnek. A Handelsblatt két nappal később már arról írt, hogy a brémai üzemben is csökkenték a termelési ütemet, és az is elképzelhető, hogy február elején pár napra teljesen leállnak a gyártósorok. A 12.500 embernek munkát adó egységben tizenkettő típus, köztük a C-osztály, valamint az EQC tisztán elektromos crossover készül.

Más német autógyárakat is elért a baj

A Volkswagen 13-án jelentette be, hogy tovább csökkenti termelését a wolfsburgi fő gyáregységében. Egy nappal korábban a konszernhez tartozó Audi jelezte, hogy kevesebb óraszám mellett fog folyni a termelés Neckarsulmban és Ingolstadtban, sőt részlegesen le is fog állni a 18-i héttől egészen január végéig.

Ugyancsak következő héttől a Ford leállítja a szintén németországi, Saarlouis városában található gyárát, ahol Focus-okat készítenek. Az üzemszünet egy hónapig fog tartani.

Nem csak Németországban áll le a termelés

A digitális fejlesztések egyre növekvő számával az autóknak egyre fontosabb elemét képző mikrochipek hiánya világszerte egyre több autógyártót érint. A Ford egy amerikai összeszerelő-üzemét is leállította nemrég, a Fiat Chrysler pedig az Ontario tartományi Bramptonban található egységét zárja be februárig.

Más OEM-ek, mint a Nissan, a Toyota, illetve a Honda, egyelőre csak csökkentik termelésüket az USA-ban és Japánban.

A félvezetők egyre szorítóbb hiánya több okra is visszavezethető. Egyrészt a koronavírus-járvány nyomán az otthoni munkavégzés előtérbe került, ami a laptopok eladásainak megugrásához vezetett. Emellett a játékkonzolok iránt is megnőtt a kereslet, az autógyártás pedig a 2020 tavaszi leállás után a vártnál gyorsabban futott fel,

Továbbá az amerikai kormány még tavaly év végén feketelistára helyezte a kínai Semiconductor Manufacturing International Corporationt, Kína legnagyobb, félvezetőket bérgyártásban készítő vállalatát. A lépés azt jelenti, hogy az amerikai cégek csak külön engedéllyel adhatnak át termékeket és technológiát a vállalatnak. Tartva a termelési fennakadásoktól, több vállalat is más partner után kezdett nézni, megterhelve a szabad gyártókapacitásokat.

A Huawei elleni kampány is közrejátszik

A Trump adminisztráció emellett azzal is rontotta a piaci körülményeket, hogy megtiltotta a kínai Huaweinek az amerikai technológiával készült chipek vásárlását. A tiltást megelőzően a Huawei jelentős raktárkészletet halmozott fel félvezetőkből, az amerikai kormány intézkedését követően pedig a telekommunikációs óriás versenytársai a chipek felvásárlásába kezdtek, hogy akadályozva a kínai vállalat gyártási tevékenységét, attól piaci részesedést hódítsanak el.

Ezenkívül tavaly októberben a japán Asahi Kasei Microdevices Corporation chipgyártó egyik Dél-Japánban található termelőüzemében jelentős károkat okozott egy tűzeset, ami szintúgy negatívan érinti a félvezető-ellátást.

Még messze a vége, de már sok kár keletkezett

Elemzők és a Continental autóipari beszállító szerint a kínálatoldali hiány mintegy hat hónapig fog tartani. Az AutoForecast Solutions autóipari tanácsadó iroda becslése szerint január 13-ra már 202 ezer járműnyi termeléskiesés keletkezett globálisan.

A Reuters beszámolója szerint az autógyártók a magasabb nyereséghányaddal értékesíthető modelleket előtérbe helyezve alakítják át termelési terveiket, a jövőben pedig félvezetők több forrásból beszerzését és magasabb raktárkészletek tartását tervezik.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink