Gyártók Kártérítést követel egykori vezetőitől a Volkswagen

Kártérítést követel egykori vezetőitől a Volkswagen

autopro.hu/V.M. | 2021.03.30 07:22

Kártérítést követel egykori vezetőitől a Volkswagen

Fotó: Volkswagen Newsroom

Befejeződött a Volkswagen AG felügyelőbizottságának a 2015-ös dízelbotrány okainak és felelőseinek kiderítésére irányuló nyomozása. Az összegyűlt bizonyítékok alapján a VW kártérítés iránti keresetet nyújt be a konszern volt elnöke, Martin Winterkorn, illetve az Audi volt vezérigazgatója, Rupert Stadler ellen.

Hirdetés

A VW felügyelőbizottsága még 2015 októberében, a vállalat több tízmilliárd eurójába került dízelbotrány kitörését követően kezdett vizsgálatba, amibe bevonta a Gleiss Lutz ügyvédi irodát is.

A cég szakértői véleményére alapozva a VW felügyelőbizottsága kártérítést fog követelni Martin Winterkorntól és Rupert Stadlertől, mivel hivatali kötelezettségszegést követtek el.

A felügyelőbizottság szerint Winterkorn, a 2015 július 27-vel kezdődő időszakban vétett azzal, hogy nem tisztázta az észak-amerikai piacon 2009 és 2015 között értékesített 2.0 literes TDI dízelmotorokban alkalmazott szabálytalan szoftver használata mögött meghúzódó okokat. A volt vállalatvezető azzal is hibázott, hogy nem adott teljes, igaz és azonnali választ az amerikai hatóságok kérdéseire.

Stadlertől a VW arra hivatkozva követel kártérítést, hogy 2016 szeptember 21-től kezdődően nem gondoskodott a törvényellenes szoftverfunkciók felderítéséről azokban az Audi által fejlesztett 3.0 és 4.2 literes V-TDI motorokban, amiket az Audi, a VW és a Porsche EU-ban értékesített járműveibe szereltek.

Jelenleg mindkettő egykori vezető ellen bírósági eljárás folyik Németországban a dízelbotrányban játszott szerepük miatt. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, Winterkorn előreláthatóan szeptemberben fog bíróság elé állni.

Példátlan léptékű nyomozás

A felügyelőbizottsági nyomozás kiterjedt a VW igazgatótanácsának minden egykori tagjára, aki a dízelbotrány szempontjából releváns periódusban volt hivatalban. A nyomozás részeként 65 petabájt adatot, valamint 480 millió dokumentumot különítettek el. Ezek közül 1,6 millió fájlt azonosítottak relevánsként, és vizsgáltak meg, továbbá több mint 1550 interjút folytattak le, illetve hatósági vizsgálatok iratait is áttekintették. Mindezzel a most lezárult a német történelem messze legnagyobb vállalati vizsgálata.

Az Audinál és a Porschénál is felelősségre vonás jön

Az Audi és a Porsche felügyelőbizottságai ugyancsak belső vizsgálatot folytattak a felelősök felderítésére. A két vállalat, a Gleiss Lutz és a felügyelőbizottságok jelentései alapján több egykori igazgatósági taggal szemben is kártérítési igénnyel fog élni.

Az Audi esetében Ulrich Hackenberg fejlesztési igazgatónak és Stefan Knirsch hajtáslánc-fejlesztési vezetőnek, míg a Porsche esetében Wolfgang Hatz műszaki vezetőnek kell majd hivatali kötelezettségeinek megszegése miatt felelnie.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink