Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Renault szerint az új modelljeik megdobják majd az eladásaikat
2024.04.23 17:17Új ötletekkel készül a PEngineers a Techtogetherre
2024.04.23 16:18Új szén-dioxid-megkötő módszert tesztelését kezdi meg az OMV-Petrom
2024.04.23 15:24Achim Grewe lesz az Audi Hungaria új pénzügyi igazgatója
2024.04.23 13:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így született meg az első X5-ös BMW
Frank Stephenson formatervező, aki többek között a Mininél, a Ferrarinál és az Alfa Romeónál végzett tevékenységéről ismert, egy új videójában az első X5-ös BMW-n végzett munkájáról beszélt.
Az 1999-ben bemutatkozott, a Rover Csoport platformjára épült X5-ös a BMW első SUV-ja volt. A már közismertnek számító típus külsejének megalkotása nem volt egyszerű feladat, a munkát vezető, ma 60 éves Stephenson szerint ugyanis mindössze hat hét alatt kellett előállniuk egy végleges formatervvel. Munkáját azonban többek között a sokak által a valaha készített egyik legszebb autónak tartott Lamborghini Miura három volt tervezője is segítette.
A tervezésnek viszonyítási alap nélkül kellett, hogy nekilássanak. Az X5 külsejének valamennyire elegánsnak is kellett lenni, hiszen a BMW nem terepjárók gyártásáról volt ismert. Az autót a BMW-re jellemző dizájnelemekkel próbálták felismerhetővé tenni, így nem maradhatott el a prémiummárka ismertetőjegyének számító vese alakú hűtőrács, ahogy a modelltől függően a C vagy D oszlopon elhelyezett Hofmeister töréspont sem. A végleges formának egyszerre kellett a többi BMW modellre jellemző karakterrel rendelkeznie, illetve innovatívnak, frissnek érződnie.
Stephenson a formatervezésről általánosságban is beszélt. Mint fogalmazott, mikor első alkalommal kezdik a formát papírra vetni, nehéz megmondani, hogy mi lesz a végeredmény, a terv ugyanis a rajzolás közben folyamatosan alakul. Azt is elmondta, hogy az új jármű külsejének tervezésekor észben kell tartani, hogy annak illeszkednie kell a márka arculatához.