Gyártók Így hat az Audi-sztrájk a beszállítókra

Így hat az Audi-sztrájk a beszállítókra

Pardavi Mariann | 2019.01.30 05:00

Így hat az Audi-sztrájk a beszállítókra

A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének (MAJOSZ) elnökét, Nyírő Józsefet arra kértük, vázolja fel a sztrájk esetleges következményeit az Audi Hungaria beszállítóira nézve. Ki kárpótolja őket?

Hirdetés

– Január 24. óta óta tart a sztrájk a győri Audi Hungariában, azóta nincsen termelés. A szakszervezet elutasította a vállalat 18 százalékos béremelését. A folyamatok a beszállítókat is érinti. Ez esetben mi a protokoll a beszállítóknál?
– A magyarországi beszállítók nagy része a VW csoporthoz indirekt beszállító, nem a győri Audi Hungáriának szállít be közvetlenül. Emiatt a sztrájk hatása egyelőre nem érinti őket, nem érezhető változás a rendelésállományban. Amennyiben hosszabb ideig tart a sztrájk, úgy minden bizonnyal érezni fogják a hatását. Ha leállnak a további gyárak az alkatrészhiány miatt, abban az esetben eladási kiesés fog következni, ami alkatrészek darabszámának csökkenését jelenti. Jellemzően a beszállítók az alkatrészeiket a VW központjába küldik, az áru onnan kerül a megfelelő gyárakba. Protokoll szempontjából vizsgálva a beszállítók feladata a megrendelések precíz betartása mind a minőség, mind a határidők szempontjából. Hivatalos hatása nincs a sztrájknak a munkafolyamatra. Amennyiben elhúzódik a megállapodás, akkor a jövőbeni megrendelés állomány csökkenhet, vagy eltolódhatnak a mennyiségek.

– Az Audi területén dolgozó szolgáltatóknál is áll a munka. Az ő dolgozóik viszont ha akarnának sem tudnának dolgozni. Mi a bevett gyakorlat ilyen esetben?
– Tudomásom szerint a termelésen kívül érintett szolgáltatók, infrastruktúrán dolgozók tevékenykednek az üzem területén. Közvetlenül a termeléshez érintett szolgáltatók az Audi Hungáriától független cégek, akik saját maguk szabályozzák a folyamataikat, dolgozóikat, akár szabadságolással, vagy egyéb tevékenység kiadásával, ami kitölti a munkaidőt.

A legnagyobb német szakszervezet is kevésnek tartja a győri audisok 1100 eurós fizetését.

– Ki kártalanítja a beszállítókat, szolgáltatókat? Vagy a szerződéseknek van erre vonatkozó pontja, mint vis major?
– A sztrájk vis major, ezáltal a beszállítókra szerződés szempontjából nincs hatása. A megrendelt tétel és mennyiség határozza meg a cégek közötti működést. A megrendelt árura az Audinak szerződés szerinti kötelezettsége van, ezáltal a beszállítás megtörténik. A kár akkor jelentkezik, amennyiben a beszállítók által gyártott mennyiségben csökkenés lesz. Ezt a piaci feltételek alakítják, ami kapacitás-kihasználatlanságot eredményez.

– Számos szakszervezet szolidaritási nyilatkozatot küldött az Audi szakszervezet számára. Mit gondol, elindulhat országos sztrájk?
– A sztrájk az elégedetlenség megnyilvánulása a folyamatokban és alapjában véve nem jó, ha idáig fajulnak a dolgok. Remélhetőleg kompromisszumot sikerül kötni és indulhat tovább a gyártás. Azt gondolom, hogy nem elég ez az esemény ahhoz, hogy országos sztrájk alakuljon ki. Jellemzően a bértárgyalások minden munkahelyen külön megegyezések alapján folynak a lehetőségek és a körülmények figyelembe vételével.

– Hogyan érinti a sztrájk a magyar gazdaságot? Lehet ezt számszerűsíteni?
– Ezt nagyon nehéz meghatározni, több tényezős vizsgálatról lenne szó. Az biztos, hogy hosszabb távon nem előnyös a gazdaság szempontjából. Az Audi Hungária országos szinten nagyon magas árbevétellel rendelkezik, ami egyhetes leállás esetén nagyságrendileg 2% bevételkiesést jelent a vállalatnak. Ez a szám már GDP-szinten is érzékelhető érték. Ami még a további hatásokat erősen befolyásolja, ha a külföldi egységek is leállásra kényszerülnek. Természetesen a magyar munkaerő felértékelődése, a munkabér emelkedés pozitívan befolyásolják a gazdasági folyamatokat.

– Az Audi Hungariában motorok is készülnek, melyeket más telephelyeken építenek be. A gyártósorok állnak, így nem készülnek motorok. Hogyan orvosolhatja a VW ezt a kiesést? Ingolstadtban és Pozsonyban már termelési problémát okozott a győri motorok hiánya. Megbénulhat a teljes lánc?
– Valóban láncreakció indulhat, ami béníthatja a külföldi vállalatok működését is. A problémát nehéz orvosolni, mert az itthoni gyártási kapacitást, a sztrájkból adódó kiesést nem lehet előállítani teljes mértékben más vállalatoknál. Jellemzően alacsony készletszintek miatt a gyártás hamar megakadhat. Bízom abban, hogy a megállapodás mihamarabb megszületik és túlórázással a kiesést pótolni tudjuk. Remélem, az autópiacon minden rendben lesz és a megrendelések mennyiségében nem érzékelünk negatív hatásokat.

Kiemelt Partnereink