Gyártók Folytatódik a dízelbotrány, újabb gyártók buktak le

Folytatódik a dízelbotrány, újabb gyártók buktak le

autopro.hu/Sz.N. | 2020.01.23 15:38

Folytatódik a dízelbotrány, újabb gyártók buktak le

Fotó: Volkswagen Newsroom

Úgy látszik, hogy a Volkswagen 2015-ös beismerésével véget nem érő lavina indult el. Azóta a Daimlerről is elismerte, hogy érintett a dízelbotrányban, most pedig a Fiat Chrysler Jeep Grand Cherokee, valamint a Suzuki Vitara dízelmotoros modelljeiről derült ki, hogy megsértik az uniós emissziós normákat - jelentette be a holland RDW gépjármű-felügyelet.

Hirdetés

Az RDW, a Jeep Grand Cherokee és a Suzuki Vitara dízel modelljei motorvezérlő szoftverében „meg nem engedett emissziós szabályozást" fedezett fel, amely közúti forgalomban lehetővé teszi a jármű tesztelési körülményeknél magasabb nitrogén-oxid-kibocsátását.

Ha nincs megoldás, nincs értékesítés

Az Európai Unióban referenciának tekintett holland gépjármű-felügyelet közleménye szerint az érintett Jeep és Suzuki modellek értékesítését be kell tiltani, amennyiben a gyártók nem nyújtanak megoldást a problémára.

Bejelentették egyúttal, hogy a Jeep frissítést fejlesztett ki a motorvezérlő szoftverre, a felügyelet ezért felszólította a Fiat Chrysler vállalatot hívja vissza járműveit modelljavításra. A Suzuki még nem jelentkezett megoldással a problémára.

A Fiat Chrysler és Suzuki autógyáraktól a Reuters hírügynökség még nem kapott választ az ügyre vonatkozóan feltett kérdéseire.

A Volkswagen 2015-ben beismerte, hogy csalást követett el az amerikai károsanyag-kibocsátási tesztjein. Egy szoftver gondoskodott arról, hogy a benzines autóknál a váltó minél gyorsabban a lehető legmagasabb fokozatba kapcsoljon, ezzel lehet ugyanis a benzinfogyasztást és kibocsátást csökkenteni, a dízeles autóknál azonban pont fordítva működött a szoftver, igyekezett a váltót mindig lehetőleg olyan alacsony fokozatban tartani, hogy a magas fordulatszám mellett megváltozzon az üzemanyagkeverék, hogy emiatt korábban elinduljon a kipufogógáz-tisztítás a katalizátorban.

Kanada legnagyobb büntetése

Mindeközben a Volkswagen konszernre 149,7 millió amerikai dollárnyi büntetést rótt ki a kanadai bíróság, miután a vállalatcsoport elismerte bűnösségét. A Volkswagent decemberben vádolták meg azzal, hogy közel 125 ezer autót importált Kanadába, melyekkel megsértette a károsanyag-kibocsátási előírásokat.

A büntetéssel új rekord született, hiszen ez az eddigi legmagasabb összeg, amit környezetvédelmi kártérítésként kiróttak Kanadában.

„Ez egy példátlan mértékű büntetés Kanadában, 26-szor nagyobb, mint a valaha kiszabott legmagasabb szövetségi környezetvédelmi bírság” – nyilatkozta az eljárás ügyésze, Tom Lemon.

Már eddig is rengeteg büntetést fizetett

A Volkswagen közölte, hogy a társaság által fizetett összeget a kanadai környezetvédelmi projektek támogatására fogják fordítani. A vállalat eddig már közel 30 milliárd eurónyi büntetést és bírságot fizetett, illetve költött visszavásárlásra. 2019 májusában még további 5,5 milliárd eurót különített el, mivel világszerte további perekre és büntetésekre számított.

Korábban a vállalat már beleegyezett abba, hogy 1,8 milliárd dollárt költsön visszavásárlásokra vagy megjavítja a 125 ezer környezetkárosító autót és kártalanítja a kanadai tulajdonosokat. Az országban egyébként a Volkswagen már 13,3 millió dollárt fizetett a Versenyhivatali nyomozás rendezéseképp - számolt be a Reuters.

Nyitókép: Volkswagen Newsroom

Kiemelt Partnereink