Gyártók Érheti még meglepetés a VW-t a dízelbotrány kapcsán

Érheti még meglepetés a VW-t a dízelbotrány kapcsán

autopro.hu/H.J. | 2020.08.12 15:46

Érheti még meglepetés a VW-t a dízelbotrány kapcsán

Fotó: Volkswagen Newsroom

Néhány héttel ezelőtt váratlan fordulatot vett a VW öt évvel ezelőtt kirobbant dízelbotrány-ügye. Az új forgatókönyv szerint akár további bírságok is kiszabhatók a vállalatra, annak ellenére, hogy a szövetségi hatóságokkal már korábban rendezte a kiszabott bírságokat.

Hirdetés

A Volkswagen hosszú éveken keresztül olyan „környezetbarát” TDI modelleket értékesített az Egyesült Államok piacán, melyek szoftverei meghamisították a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó értékeket. A csalásra 2015-ben derült fény, a dízelbotrány kirobbanása erre az évre datálható.

A botrány egyik mérföldköve volt, mikor a német autóipari óriás 2016-ban megállapodást kötött az EPA-val és más amerikai hatóságokkal. A márka több mint 20 milliárd dollárt költött az Egyesült Államokban eladott több százezer autó visszavásárlására, valamint a bírságok megfizetésére és fejlesztő projektek elindítására. Emellett az USA Igazságügyi Minisztériumával megegyezve további 2,8 milliárd dollárt fizetett kártérítésként.

Fordulat az ügyben

Miközben a hatóságokkal rendezte az ügyet a vállalat, több egyesült államokbeli megye külön eljárást indított – például a floridai Hillsborough, vagy az utahi Salt Lake megye. Végül idén júniusban az Egyesült Államok Fellebbviteli Bírósága úgy határozott, hogy a Volkswagen és a szövetségi hatóságok közt létrejött megállapodások nem akadályozzák meg, hogy a helyi hatóságok pert indítsanak az ellen, hogy a gyártó az eladott modellekben módosította az úgynevezett hatástalanító berendezéseket, melyek a futópadon kedvező kibocsátási eredményeket produkáltak.

A floridai Hillsborough County Környezetvédelmi Bizottsága így keresetet nyújtott be a Volkswagen ellen. Az eljárás során arra hivatkoztak, hogy a gyártó megsértette a megye hamisítás elleni küzdelemről és hatástalanító berendezésekről szóló törvényeit – ezek alapján senki nem módosíthatja a gépjárművek kibocsátáscsökkentő rendszerét, valamint senki nem gyárthat, építhet, adhat el vagy hirdethet olyan berendezéseket, melyek a járművek kibocsátásfigyelő rendszerét módosítják.

A vád szerint a VW megsértette a megye rendelkezéseit azáltal, hogy manipuláló eszközöket telepített az új járművekbe, a korábban eladott modellekben pedig módosította a szoftvereket a visszahívások során.

A Clean Air Act, azaz Tiszta Levegőről szóló törvény szerepe

A tiszta levegőről szóló törvényt egy országos szintű jogszabálynak szánták, melyet minden új autó eladása során alkalmazni kellett, emellett egységes formába öntötte a legtöbb államban a vonatkozó szabályozásokat.

A Volkswagen azért kifogásolta a törvényt, mert szerinte a jogszabály alapján az EPA-nak kizárólagos hatásköre keletkezett az eljárás során, valamint a szövetségi szankciók engedélyezése megakadályozza az államokat és az önkormányzatokat a saját szabályaik betartásában vagy az általuk választott szankciók bevezetésében. A bíróság azonban elutasította a VW érveléseit.

Beláthatatlan következményekkel járhat az eljárás

A törvény szerint szabálysértésenként akár ötezer dollár büntetés is kiszabható naponta, amely megszorozva az érintett járművek és az eltelt napok számával könnyen elérheti az évi 10 milliárd dollárt is.

A VW már így is 14,7 milliárd dollárt fizetett a szövetségi hatóságoknak, melyből 10 milliárd dollárt különítettek el a tulajdonosok kártalanítására. Így, ha csupán egyetlen állammal szemben a vállalat felelőssége megközelítheti a 10 milliárd dollárt évente, akkor más államok is benyújthatják hasonló követeléseiket – ezzel végzetes következmények elé állítva a vállalatot.

A rendelkezések ellen a VW néhány nappal ezelőtt fellebbezést nyújtott be. A márka megjegyezte, hogy bármelyik megye bevezethetné saját kibocsátást ellenőrző rendszerét, hatalmas összegeket kiróva ezzel az EPA által kiszabott bírságok mellé – melyeket a VW már korábban befizetett.

A bírságok végrehajtása problémákba ütközhet

A bíróság által hozott határozat több nehézségbe is ütközhet, a törvényhozás ugyanis úgy tűnik, nem fordított elég időt a szabályozási keret végrehajtásának kivitelezésére – az egymással ellentétes szövetségi és helyi törvényeket nem hozták összhangba, így a büntetés végrehajtása is kérdéses.

Egyrészt a jelenlegi keret alapján akár több ezren is pert indíthatnak a VW ellen – a szövetségi bíróságnak azonban nyilvánvalóan nem ez volt a célja. Másrészt a kialakult helyzetben minden adott a megyék számára, hogy saját szankciókat és jogszabályokat vezessenek be. Harmadrészt pedig hiába rendez egy adott ügyet a szövetségi hatóság, az állami és megyei hatóságok ettől függetlenül eljárást tudnak indítani – ezzel egy soha véget nem érő folyamatba taszítva az érintett feleket.

A bíróság által hozott határozat képtelen forgatókönyvet teremtene nemcsak a VW, de más gyártók számára is. A VW a nemrég hozott döntés ellen fellebbezést nyújtott be, újabb döntés azonban egyelőre nem született – olvasható az Autoweek oldalán.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink