Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A StudentTechLab a jobb stratégiára fókuszál
2024.04.18 16:22Még több kínai OEM épít autógyárat Európában a Bosch szerint
2024.04.18 15:20Megtorpant az európai autópiac
2024.04.18 14:16A Volkswagen új architektúrát vezet be a Xpenggel
2024.04.18 13:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Vincze-Pap Sándor: A magyar buszgyártás szép jövő előtt áll...
Újra a hírek közé került a magyar autóbuszgyártás, hol jó, hol kevésbé pozitív megvilágításban. Nem véletlenül választottuk a most induló hónap témájának. Második hozzászólónk Vincze-Pap Sándor, a MABUSZ elnöke, aki szerint ha a szövetség, illetve a klaszter tagok visszavonhatatlanul felismerik, hogy közös gondolkodásra és cselekvésre vannak ítélve, akkor a magyar buszgyártás szép jövő előtt áll. (Vitaindító cikk, illetve az első hozzászólás linkje az írás végén.)
A tavaly megalakult Magyar Buszgyártók Szövetsége szakmai-érdekvédelmi szervezete a hazai busz- és buszalkatrész gyártóknak. Megalakulását a honi buszgyártásban fontos mérföldkőnek tartom.
Ekkortól számítható, hogy elindult – részben felháborodásból, részben az ésszerű együttműködés felismeréséből fakadóan- az ipari gyártó- és fejlesztő cégek között a párbeszéd. És már rövid élete során is sikerült szakmai sikert felmutatnia. Igen, a Volánbusz tender visszavonására gondolok.
Ugyanilyen fontosságú, de mégis más jellegű, az Autóbusz Klaszter megalakulása, amely elsősorban gazdasági-fejlesztési támogatást jelenthet a buszgyártáshoz kötődő gazdasági és szakmai társaságoknak és kormányzati irányítással, de gyakorlatilag a Buszgyártók Szövetsége szakmai bázisán jött létre. A klaszter létrehozása azért fontos, mert az ilyen jellegű társulásokat kiemelten támogatja az Európai Unió és jelentős hazai forrásokra is számíthatnak az ilyeténképpen együttműködő csoportosulások. A fejlesztési forrásokhoz hozzájutás sajnos nem azonnali, minimálisan 1-2 év után számíthatnak csak a tagok fejlesztési támogatásokra. Ugyanakkor a folyamatos párbeszéd külső források nélkül is jelentős belső tartalékokat szabadíthat fel már kezdetektől fogva, például a technológia együttműködés területén.
A busz- és alkatrészgyártóknak elsősorban piacra, megrendelésekre van szüksége, az ütemezett, sok évre előre látható belső piaci lehetőségek nem csak a gyártás mennyiségi felfuttatását, hanem a fejlesztésre költött saját forrásokat is növelik, amelyeket a klaszteren belül alakuló projekt csoportok pályázati pénzeivel meglehet sokszorozni.
Mindkét (szövetség, klaszter) csoportosulással párhuzamosan szükség van és szükség lehet speciális konzorciumok, konzorciumi megállapodások létrehozására is, amelyek akár a fejlesztés, akár az értékesítés, akár a marketing, de a piac bármilyen vonatkozásában segítheti a csoportosulások együttműködő tagjait.
És ha a szövetség, illetve a klaszter tagok visszavonhatatlanul felismerik, hogy közös gondolkodásra és cselekvésre vannak ítélve, akkor a magyar buszgyártás szép jövő előtt áll.
Megjegyzésként annyit még, hogy épp most tárgyaltam egy műegyetemi oktatóval, hogy Járműfelépítmény szakirányt kívánnak elindítani, ahol a busztervezés kiemelt területként szerepel, és közös álláspontunk az, hogy érdemes lesz a fiataloknak ide jelentkezni, mert biztos elhelyezkedési lehetőségeket fog kínálni a magyar buszgyártás az itt végző fiatal mérnököknek már 1-2 éven belül.
Vincze-Pap Sándor
elnök
Magyar Buszgyártók Szövetsége