Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Renault szerint az új modelljeik megdobják majd az eladásaikat
2024.04.23 17:17Új ötletekkel készül a PEngineers a Techtogetherre
2024.04.23 16:18Új szén-dioxid-megkötő módszert tesztelését kezdi meg az OMV-Petrom
2024.04.23 15:24Achim Grewe lesz az Audi Hungaria új pénzügyi igazgatója
2024.04.23 13:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az autógyártók is részesülni fognak az amerikai állam segélycsomagjából
Kétbilliós, azaz kétezer milliárd dolláros segélycsomagról döntött március 27-én, pénteken az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusa. A koronavírus által szükségessé vált rendkívüli összegű támogatásokból az autóipar is részesülni fog, a szektornak szánt külön segélyprogram azonban nem szerepel a csomagban.
Pat Toomey, republikánus szenátor a világtörténelem legnagyobb gazdaságot érintő állami beavatkozásának nevezte az intézkedéscsomagot, melynek minden iparág számára elérhető hitelek és hitelgarancia is részét képzik. A szenátus még szerdán szavazta meg a gazdasági segélycsomagot, amit pénteken a képviselő ház, majd azután Donald Trump amerikai elnök is elfogadott.
Állami segítséget kértek a vállalatok
Korábban az USA-ban jelen lévő autógyártókat, úgymint a General Motorst, a Volkswagent vagy a Toyotát is képviselő Alliance for Automotive Innovation (Szövetség az Autóipari Innovációért) és az amerikai haszon- és személygépjármű-ipari beszállítókat tömörítő Motor & Equipment Manufacturers Association (MEMA) együtt kérte a döntéshozókat a kulcsfontosságú autóipar megsegítésére. Bár a szervezetek több kérése is teljesült, a segélycsomagban nem szerepelnek az iparágnak szánt külön támogatások.
A General Motors, a Ford és a Fiat Chrysler mindenképpen el akarta kerülni, hogy úgy tűnjön 2009-et követően ismét nagyszabású állami segítségért folyamodnak. Miután 2009-ben a General Motorst az amerikai állam 50 milliárd dolláros segélycsomaggal mentette meg, a gyártó eladásai visszaestek, valamint ráragadt „Goverment Motors” gúnynév.
A három amerikai autógyártó és a United Auto Workers szakszervezete korábban egy külön levélben adott volna a jogalkotóknak további indoklást arra vonatkozóan, hogy miért szorul a szektor pénzügyi támogatásra, a Reuters értesülései szerint azonban a GM részéről nem írták alá, ezért nem lett elküldve.
Csökkenni fognak a bérköltségek
Az állami segélycsomag részét alkotja egyebek mellett a dolgozói bérek felének állam általi fizetése, valamint a munkáltatót terhelő bérjárulékok fizetésének két évig tartó felfüggesztése is. Ezen támogatásokból az autóipari vállalatok is részesülhetnek majd.
A gyártók egyébként nem zárták ki azt, hogy további segítségért folyamodnak, amennyiben termelésüket nem tudják visszaállítani, illetve eladásaik a mosatni alacsony szinten maradnak. A három amerikai nagy mindenesetre jobb pénzügyi mutatókkal rendelkezik, mint a 2008-as válság idején. A GM és a Ford összesen 30 milliárd dollár, hitelkeretből lehívásával is javította fizetőképességét.
Rossz kilátások
A fentiek ellenére a S&P szerdán bóvlira rontotta a Ford besorolását, emellett közölte, hogy fennáll a veszélye egy további leminősítésnek. A Moody’s a GM esetében fontolgatja a bóvli minősítést.
Az IHS Markit arra számít, hogy idén a globális autópiac 12 százalékkal fog gyengébben teljesíteni, mint 2019-ben. A visszaesés így meg fogja haladni a 2009-ben mért 8 százalékot.