Gyártók A VW újabb szoftverét nyilváníthatják illegálisnak Európában

A VW újabb szoftverét nyilváníthatják illegálisnak Európában

autopro.hu/V.M. | 2021.09.24 16:22

A VW újabb szoftverét nyilváníthatják illegálisnak Európában

Fotó: Volkswagen Newsroom

A Volkswagen konszern autóiban a nitrogén-oxid-kibocsátást a tengerszint feletti magasság és a külső hőmérséklet függvényében változtató szoftvert illegálisnak minősítette az Európai Unió Bíróságának főtanácsnoka. Amennyiben a Bíróság a szakvéleménynek megfelelően hoz döntést, az az európai emissziós előírások további szigorítását fogja jelenteni.

Hirdetés

Az Európai Bíróságon azután kezdtek foglalkozni a VW autóiba épített szoftverrel, miután az osztrák legfelsőbb bíróság segítséget kért annak meghatározásában, hogy a kibocsátást befolyásoló megoldás szabályosnak tekinthető-e.

A kérdéses szoftver deaktiválja a kipufogógázok tisztítását, ha a külső hőmérséklet 15 Celsius fok alá esik vagy meghaladja a 33 Celsius fokot és/vagy a járművel ezer méter feletti magasságban közlekednek. Ilyen körülmények között az érintett járművek az uniós normát meghaladó mennyiségű nitrogén-oxidot bocsátanak ki, ami megkérdőjelezi a szoftver legalitását.

Az európai szabályozás lehetővé teszi ilyen és ehhez hasonló technológiák alkalmazását, amennyiben azt megköveteli a biztonságos működés, valamint a meghibásodás elkerülése. Athanasios Rantos főtanácsnok azonban jelentésében rámutat, hogy a VW kérdéses szoftvere Ausztriában, ahol az átlaghőmérséklet gyakran 15 Celsius fok alatti és a járműveket gyakran vezetik ezer méter feletti magasságban, normálnak tekinthető vezetési körülmények között korlátozza a kibocsátás-csökkentő rendszer működését, ezért csalóeszköznek minősül.

Rantos továbbá kiemelte, hogy a kipufogógázt visszatápláló EGR szelep deaktiválása – ami a kérdéses szoftver funkciója – nem nyújt védelmet a belső égésű motornak alacsony hőmérsékleten vagy nagy magasságban.

Beláthatatlan következmények

Az Autocar cikke szerint azt pontosan nem tudni, hogy a szoftverrel a VW hány járművét látták el, ahogy azt sem, hogy egy, a Rantos javaslata szerint meghozott, az emissziós szabályok szigorodását jelentő ítélet milyen következményekkel járna az autóiparban, ahol más OEM-ek is használnak hasonló technológiákat. A Bíróság várhatóan két-hat hónapon belül hoz döntést, amely során figyelembe veszi Rantos véleményét, és vélhetően csakugyan illegálisnak fogja kimondani a VW szoftverét.

Rantos javaslata szerint a német gyártóéhoz hasonló megoldások nem egyeztethetőek össze az uniós szabályozással, az azokkal ellátott járművek vásárlóinak pedig lehetőséget kell biztosítani az adásvételi szerződés felmondására.

Az Európai Bíróság tavaly decemberben már hozott egy a kibocsátás-manipulációval kapcsolatos ítéletet. Akkor azt mondta ki, hogy a VW törvényt sértett a dízelbotrányt elindító szoftver használatával, mely csökkentette a nitrogén-oxid kibocsátását az emissziós tesztek alatt.

Tetszett ez a hír? Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön elsőként a legfontosabb járműipari történésekről!

Kiemelt Partnereink