Gyártók A GM Ultium akkumulátorokkal és elektromos flottával célozza meg a Teslát

A GM Ultium akkumulátorokkal és elektromos flottával célozza meg a Teslát

autopro.hu/Sz.K. | 2020.03.12 07:21

A GM Ultium akkumulátorokkal és elektromos flottával célozza meg a Teslát

Fotó: GM Media

A General Motors vezérigazgatója, Mary Barra elmondta, az autógyártó 2025-ig 20 milliárd dollárt fektet elektromos és automatizált járművekbe, mivel fel akarja venni a lépést a Teslával az elektrifikáció terén.

Hirdetés

A korábban nem nyilvánosságra hozott befektetési ábra részét képezte Barra és más GM-vezérek részletes prezentációinak, melyeket újságírók és befektetők előtt ismertettek, és amelyek megmutatták, hogy a GM sikeresen átléphet egy belső égésű világból egy elektromosba.

Barra elmondta, hogy a vállalat növekedni fog, ahogy több elektromos jármű lesz kínálatukban, továbbá azáltal, hogy csökkentik a hajtáslánc-kombinációk számát és áttérnek a moduláris elektromos jármű-alkatrészekre, beletérve az akkumulátort és a motort is, a GM jövedelmező lehet és fenntarthatja haszonkulcsát is. Az akkumulátor- és járműszerkezetek egyszerűsítése kritikus jelentőségű lenne a jövedelmezőség elérése szempontjából.

Költségcsökkentés – de hogyan?

Az új Ultium akkumulátor-technológiával a GM jó úton halad a költségcsökkentés felé – hiszen az akkumulátorok teszik ki az elektromos járművek költségeinek legnagyobb részét. A cél Barra szerint az, hogy kilowattóránként 100 dollár (29 700 forint) alá vigyék a költségeket, mely körülbelül 140 dollárral (41 600 forinttal) alacsonyabb, mint a mostani költségek. Így viszont a járművek akkumulátora akár 45 százalékkal is olcsóbbá válhatna.

Hasonló módon Musk, a Tesla vezérigazgatója a múlt hónapban azt mondta a befektetőknek, hogy a szilícium-völgyi autógyártó az akkumulátorköltségeken és a hatótávon dolgozik, melyről részletesen áprilisban egy úgynevezett „Akkumulátor-napon” fognak beszámolni.

Az 555 belső égésű motoros hajtáskombináció helyett a GM 19 féle elektromos hajtáskombinációra fog átállni, mellyel így a költségek is csökkennek. Bara továbbá megismételte azt a célt, hogy 2025-re évente 1 millió elektromos járművet akarnak eladni az USA-ban és Kínában. A 20 milliárd dolláros (5 943 milliárd forintos) beruházás a mérnöki és tőkeköltségekre irányul – mondta el, hangsúlyozva, hogy ez nem egy olyan ábra, melyhez őrült dolgokat adtak hozzá, hogy nagynak tűnjön.

Szkepticizmus az elektromos GM-mel kapcsolatban

A tervezőközpontban az elemzők megkérdőjelezték a GM elektromos-versenyképességét és azt is, hogy ezek az autók értékesíthetők-e prémium kategóriában, és hogy a vállalat hogyan fogja kezelni az átmenetet.

Az elmúlt hónapokban nyilvánvalóvá vált befektetők és elemzők szkepticizmusa is, mely a vállalat elektromos jármű terveire irányul, a Teslával összehasonlítva kevesebb mint harmada a GM piaci értéke, és habár a GM jóval nagyobb mennyiségben tud járműveket gyártani, az elektromos piacon még mindig a Tesla a vezető.

Tavaly a Tesla 367 500 elektromos autót adott el globálisan, ebből 223 ezret az Egyesült Államokban. A GM csupán 16 400 Chevrolet Bolt elektromos autót adott el az USA-ban, és 60 000 Baojun E-sorozatú modellt Kínában, a SAIC Motorral közös vegyesvállalatából.

A vállalat újgenerációs elektromos járművei közül az első a GMC Hummer pickup 2021 végén kerül forgalomba, ezt 2022-ben a Cadillac Lyriq crossover követi. A GM 2023-ra világszerte 20 új elektromos modellt ígért.

Az Ultium mindennek a nyitja

A GM befektetői körének központi része a társaság új Ultium elektromos járművekhez való akkumulátoraira fókuszál, melyek a GM becslései szerint 640 km megtételére képesek egy töltéssel.

Ezen akksikhoz 70 százalékkal kevesebb kobaltot és nikkelt használnak, mint a jelenlegiekhez, és a cellák hosszúak és keskenyek, így 20-szor több energiát tárolnak, mint hagyományos, hengeres társaik. Az Ultium akkumulátorok egy NMCA nevezetű anyagot használnak, mely a nikkel-mangán-kobalt-alumínium ötvözet rövidítése. A kobalt és a nikkel az elektromos autók akkumulátorainak legdrágább alapanyagai. Mark Reuss, a GM elnöke szerint a GM közvetlenül fog akkumulátor alapanyagokat vásárolni, mivel olyan új technológián dolgozik, amely csökkenti, vagy akár kiküszöböli a kobalt felhasználását.

A GM korábban már fokozatosan bemutatta elektromos jármű stratégiáját. Először a Hummer márkáját élesztette újra elektrifikálva, majd partnerségi kapcsolatot kötött a koreai LG Chem akkumulátorgyárral, hogy az 2,3 milliárd dollár (683 milliárd forint) értékben építsen egy új akkumulátorgyárat az ohiói Lordstown-ban, a GM ottani üzeme szomszédságában – írta meg a Reuters.

Kiemelt Partnereink