Gyártók A Daimler nem enged a fejlesztésből

A Daimler nem enged a fejlesztésből

MTI | 2020.01.13 17:10

A Daimler nem enged a fejlesztésből

A Daimler költségcsökkentési és átszervezési programja nem hátráltatja az új technológiák kifejlesztését - jelentette ki Ola Källenius vezérigazgató a Las Vegas-i CES kiállítás- és vásáron. A csoport továbbra is élen akar járni a járműipari fejlesztésekben, de elsősorban szeretné tisztán látni, hogy melyek azok a technológiai trendek, amik valóban érdemesek egy-egy nagyobb beruházásra.

Hirdetés

A jelenlegi vezérigazgató elődje, Dieter Zetsche indította el a Daimler CASE (Connected, Autonomous, Shared, Electric) technológiai fejlesztési programját. Ola Källenius pedig hivatalba lépését követően tavaly 2022-ig 1,4 milliárd eurós megtakarítást célzó és mintegy tízezer állás megszüntetésével is járó átszervezési programot léptetett életbe.

Átalakítják a vállalat költségszerkezetét

„Természetesen hosszú távú innovációs és technológiai fejlesztési stratégiát folytatunk, az üzletpolitikánk ezt követi" - fogalmazott Ola Källenius. „Az átszervezéssel párhuzamosan azonban át kell alakítanunk költségszerkezetünket is" - tette hozzá. „Az elkövetkező két-három évben költségszerkezetünk átalakítására koncentrálunk, de emellett nem tévesztjük szem elől hosszú távú célkitűzéseinket sem".

A Daimler költségcsökkentési és átszervezési igyekezetei az utóbbi hónapokban azt a benyomást keltették autóipari szakértők körében, mintha a cégnél háttérbe szorult volna a technológiai fejlesztési programok jelentősége.

Ola Källenius, a Daimler vezérigazgatója

Ola Källenius, a Daimler vezérigazgatója

Fontos az önvezető autó, de nem első a listán

A vezérigazgató ezzel kapcsolatban az interjúban megjegyezte: „valójában a technológia fejlesztési trendek semmit nem veszítettek lendületükből az elmúlt egy, kettő, vagy akár három évben sem. Stratégiánk a megfelelő fókuszálásról szól. Ismét tüzetes vizsgálat alá vetettük milyen irányban haladnak ténylegesen a technológiai trendek, milyen fontossági sorrendet kell követnünk a fejlesztésekben, hogy mely területekre érdemes összpontosítani a beruházásokat. Kívülről nézve ez irányváltásnak tűnhet, de valójában nem az" - mondta.

Hátrébb sorolta például a Daimler az önvezető járművek kifejlesztését. A "robottaxik" kereskedelmileg éretté tétele helyett a cég inkább olyan, a sofőröket támogató járműelektronikai rendszerek kifejlesztésére összpontosítja erőfeszítéseit, amelyek sok terhet levesznek ugyan a vezetők válláról, de nem veszik át teljes egészében a jármű vezetését. „Az önvezető járművek fejlesztésében módosítottunk a fontossági sorrenden" - jelentette ki Ola Källenius a dpa hírügynökségnek adott interjúban. „Ez nem jelenti, hogy teljesen felhagytunk volna az autonóm járművek fejlesztésével. Mindössze annyit, hogy véleményünk szerint a robottaxi megjelenése a távolabbi jövőbe húzódik, mint azt korábban gondoltuk".

Az önvezető járművek kifejlesztése ugyanis sokkal nagyobb technológiai kihívást jelent, mint az néhány évvel ezelőtt sejteni lehetett. Mindehhez gazdaságossági és üzemviteli akadályok is társulnak: „egy jól működő mobilitási rendszer teljes leváltása több ezer, vagy több százezer robotjárműből álló rendszerrel hatalmas, több milliárdos beruházást igénylő feladat lenne, erre pedig - függetlenül a technológiai kihívásoktól - még senki nem merte elszánni magát" - mondta Ola Källenius.

Az önvezető tehergépjármű az igazi áttörés

A Daimler vezérigazgatója azonban alapvetően hisz az önvezető járműtechnológia gazdasági racionalitásában. Különösen a tehergépjárművek esetében, de a személygépkocsiknál is. A tehergépjárművek üzemeltetésének egyik legnagyobb költségeleme ugyanis hosszú útvonalakon maga a járművezető. „Meg vagyok győződve róla, hogy mihelyt a technológia megbízhatóvá válik, rövid úton alkalmazásra is kerül." A városi forgalom azonban véleménye szerint sokkal nagyobb kihívást jelent, a robottaxik megjelenése ezért várat majd még magára.

Képek: Daimler Global Media Site

Hirdetés

Kiemelt Partnereink