Archív Végleg elakadt a Hummer, már a kínaiaknak sem kell

Végleg elakadt a Hummer, már a kínaiaknak sem kell

autopro-összeállítás | 2010.02.25 09:18

Végleg elakadt a Hummer, már a kínaiaknak sem kell

Az amerikai General Motors (GM) szerdán váratlanul bejelentette: nem jöhet létre a Hummer autógyár kínai eladása, és leállítják a terepjáró gyártását.

Hirdetés

A GM tavaly októberben írta alá az adásvételi szerződést arról, hogy a márka kínai kézbe kerül, a Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery nevű vállalat veszi meg. Az akkor kiszivárgott információk szerint a súlyos pénzügyi gondokkal küzdő, tavaly nyáron csődvédelmet kért GM nagyjából 150 millió dollárért adta el szabadidős terepjárókat gyártó részlegét. - Csalódottak vagyunk, hogy a szerződés a Tengzhonggal nem jöhetett létre - közölte szerdán John Smith, a detroiti cég alelnöke.

Nem tudott kikászálódni a kátyúból a Hummer.
Nem tudott kikászálódni a kátyúból a Hummer.

Az amerikai autógyár nem árulta el a szerződés meghiúsulásának okát. A The New York Times azonban egy jól értesült forrásra hivatkozva arról írt, hogy a kínai kormány nem járult hozzá az üzlethez. Peking állítólag nem engedélyezte, hogy a Szecsuán tartományban működő kínai cég megvásárolja az amerikai márkát.

A GM közölte: együttműködik a márkakereskedésekkel, az alkalmazottakkal és a beszállítókkal, hogy a bezárás fegyelmezett, felelősségteljes módon menjen végbe, és továbbra is biztosítja a szervizt és az alkatrészellátást a garanciális autók részére. Világszerte mintegy 400 Hummer márkakereskedés működik. A kútba esett szerződés szerint a kínai vásárlók - a Tengzhong cég 80, míg egy hongkongi befektető 20 százalékos tulajdonrészt szerzett volna - a Hummer amerikai kereskedői hálózatát is megvették volna.

A Hummer nagy tehet jelentett a GM-nek. Az üzemanyag árak és a gazdasági válság miatt csökkentek az eladások. Tavaly a legfontosabb piacon az Egyesült Államokban mindössze 9000 példány kelt el, holott három évvel korábban még 71 ezer. A Tengzhong ennek ellenére is kész volt 150-200 millió dollárt fizetni a márkáért. A Hummer eredetileg az amerikai Humwee katonai jármű polgári változata volt. Markáns megjelenésének köszönhetően a márka rövid idő alatt státusszimbólum rangra tett szert.

A Hummer eladási ügyletének elhúzódása kapcsán a cég kínai képviseletének vezetője néhány hete a detroiti autószalonon úgy nyilatkozott: a probléma az, hogy a vevő nem számít autógyártónak Kínában, „ahol igen szigorúan szabályozzák a belépést ebbe a kulcsfontosságú iparágba”. A Tengzhong profiljáról a The Wall Street Journal korábban azt írta, hogy szinte mindent előállít az építkezési gépektől kezdve a billenős járműveken át az autópálya- és hídelemekig.

A GM - amely a legnagyobb amerikai autógyár - kénytelen leállítani egy másik márkája, a Saturn gyártását is, miután az eladási kísérlet kudarcba fulladt, és felszámolja a Pontiacot is, jóllehet azt meg sem próbálta értékesíteni.

Kiemelt Partnereink