Gyártók Urbán László: A roncsautóprémium-programmal nem kellene várni az új kormányra

Urbán László: A roncsautóprémium-programmal nem kellene várni az új kormányra

Koloszár Tamás | 2010.02.26 14:37

Urbán László: A  roncsautóprémium-programmal nem kellene várni az új kormányra

- Nem feltétlenül kellene várni az új kormányra a roncsautoprémium-program bevezetésével, mert ez nagyon egyszerűen megvalósítható. Több mint egy évvel ezelőtt kidolgoztuk a program részletes feltételrendszerét, a megvalósíthatóságáról is megállapodás született - nyilatkozta az autopro.hu-nak dr. Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese.

Hirdetés

- Két hete azt nyilatkozta az autopro.hu-nak, hogy „mindenkit kérek arra, segítsen nekünk, segítsen a leendő vásárlóknak abban, hogy legyen végre-valahára Magyarországon is roncsautóprémium-program.” Mekkora esélyt lát arra, hogy ezt az új kormány bevezeti, a réginek ugyanis alig egy hónapja van hátra?
- Nem feltétlenül kellene várni az új kormányra ennek bevezetésével, mert nagyon egyszerűen megvalósítható. Több mint egy évvel ezelőtt kidolgoztuk a program részletes feltételrendszerét, a megvalósíthatóságáról is megállapodás született, csak aztán kormányoldalról nem nyomták meg azt a bizonyos gombot, nem adtak zöld utat. Szerintem azért is fontos a roncsprémium bevezetése, hiszen miközben Nyugat-Európa arról beszél, hogy egy-két-három éven belül piacérett lesz 18 elektromos autó és más egyéb, alternatív meghajtású jármű, addig Magyarországon a személygépkocsik átlagéletkora 13-14 év. Január elsejei állapot szerint nálunk még 36 ezer Trabant, Wartburg, Barkas futott az utakon, amelyek közül a legújabbat is húsz évvel ezelőtt gyártották.

Dr. Urbán László a Csodák palotájában a Suzuki-kiállítás megnyitóján.
Dr. Urbán László a Csodák palotájában a Suzuki-kiállítás megnyitóján.

- Lát arra esélyt, hogy 2010-ben valamelyik kormány - a régi vagy az új - bevezesse a rocsautóprémium-proramot, azt a bizonyos zöld gombot megnyomja?
- Igen. Legalábbis mi ezen leszünk, nem csak a Suzuki, s nem elsősorban a Suzuki, hanem a Magyar Gépjárműipari Szövetség.

Urbán László a Fenntarthatóság - Autóipar Magyarországon 2010 című tanácskozáson pénteken Győrben úgy fogalmazott: a múlt száguldás, a jelen toporgás, a jövő fontolva haladás.

A világ járműgyártásáról szólva kifejtette: míg 2007-ben 140 millió jármű gyártására is képesek lettek volna a gyártók, 2008-ban csak 90 millió személygépkocsi készült. 2009-es adatok még nem állnak rendelkezésre, Urbán László becsült adatai szerint tavaly 60-70 millió autó készülhetett. Míg a roncsautóprémium-program az EU 15 országában jórészt sikertörténet volt, nálunk ennek elmaradása drámai hatást váltott ki.

A hazai piacról szólva elmondta: míg 2008 januárjában 18 ezer új autót adtak el, addig egy évre rá már csak 12 ezret, a múlt hónapban pedig hatezernél alig néhány százzal többet.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink