Gyártók Tavaszi csomag: márciustól szigorodik a hazai autóhitelezés

Tavaszi csomag: márciustól szigorodik a hazai autóhitelezés

Kovács András | 2010.02.25 16:31

Tavaszi csomag: márciustól szigorodik a hazai autóhitelezés

Márciustól szigorodnak az autóhitelezés feltételei, nyolc helyett legfeljebb hét éves lehet a futamidő, és nő az elvárt önerő mértéke is. Csökkenni fog viszont az autóértékesítés.

Hirdetés

Márciustól forintalapú kölcsönnél 20, euróalapúnál 35 százalékos önrészt kell felmutatni, júniustól pedig már jövedelemigazolás is szükséges. Tovább csökken az autóvásárlási hitelek futamideje: 96-ról 84 hónapra. Ez pedig azt jelenti, hogy ugyanakkora kölcsön esetében magasabb lesz a havi törlesztő részlet.

35 százalék önrész kell az euróhitelhez.
35 százalék önrész kell az euróhitelhez.

A szakemberek úgy vélik, ha a szigorúbb rendszert már tavaly bevezették volna, az ügyfelek közel felét kellett volna elutasítani. (A Lízingszövetség elemzése szerint ez az arány negyven százalék.) Akkor pedig még kisebb lett volna az autófinanszírozási kihelyezés, amely így is 170 milliárd forintra csökkent a 2008-as 550 milliárd forintról. Az új feltételekkel alig valamivel több, mint 100 milliárd feletti kihelyezéssel számol a szakma.

Mindez nagyon rossz hír az újautó-értékesítési piacnak, amelyen 2004-ben közel 210 ezer személyautó talált gazdára, tavaly viszont már csupán 60 – kishaszonjárművel együtt 70 – ezer. A pesszimista jóslatok szerint idén 40 ezer körüli új autót értékesítenek a kereskedők – időarányosan eddig még ennél is rosszabb a helyzet.
Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke úgy véli, hogy már a tavalyi csökkenést is a hitelek visszaesése okozta, s akik új autó vásárlása mellett döntöttek, jellemzően készpénzzel vették meg az autót.

A magasabb önrész mellett új irányt szab majd a gépjármű-finanszírozásnak, hogy a pénzügyi felügyelet a legújabb SREP-rendeletében újraszabályozta az arányos jutalék fogalomkörét - írja a napi.hu. A PSZÁF a jövőben akár 100 százalékos többlettartalék képzésére kötelezheti azt a gépjármű-finanszírozót, amelyik a kereskedőnek nem legalább 48 hónap alatt fizeti ki a jutalékot. Az előírás szerint a jutalékot a finanszírozó csak az ügyfél szerződés szerinti teljesítését követően fizetheti ki a kereskedőnek.

A Lombard Szegeden. A legerősebb nem budapesti központú lízingcég.
A Lombard Szegeden. A legerősebb nem budapesti központú lízingcég.

Miután a szabályozás új helyzetet teremt az eddigi finanszírozó-kereskedői kapcsolatokban, a PSZÁF március 1. és június 30. között lehetővé teszi a lízingcégeknek, hogy a fenntartási (speratív) jutalék terhére előleget fizessenek ki partnereiknek, legfeljebb a finanszírozott összeg 6 százalékának erejéig. Ez második félévtől már csak 3 százalék lehet. Kérdés, hogy a finanszírozók hosszú távon ezt folytatják-e, hiszen az új törvényi szabályozás szerint elesnek attól a lehetőségtől, hogy a futamidő lejárta előtt megszüntetett (visszafizetett) szerződések esetén az eddig megszokott - jutalékkifizetést pótló - díjakat számítsanak fel az ügyfelek számára - írja a napi.hu.

A hitelszigorítás a használtautók kereskedelmét jelentősen befolyásolja, melynek alapvető céljaival egyetért ugyan a Magyar Gépjármú-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE), de egyes részeivel nem. – Úgy gondoljuk a mostani szigorítás jelentősen elkésett és annak mértéke túlzó, nem a kialakult válsághelyzet megoldását segíti, hanem mélyíti az ágazatban tapasztalható recessziót – fogalmaznak közleményükben.

Kevsebb lesz a hitelszerződés.
Kevesebb lesz a hitelszerződés.

Az egyesület szerint a gépkocsifedezetre kínált deviza alapú hitelt piaca 2004 és 2008 között a felügyeleti szervek passzivitása mellett futott fel annyira, hogy a válsággal és a forint drasztikus gyengülésével a lakossági devizahitelek nagysága már rendszerszintű kockázatokat jelentett.

– Üdvözöljük azt a törekvést, hogy a szabályozás segítse a forint hitelek térnyerését, de ezt a folyamatot akadályozza a még mindig magas kamatszint. A szigorítás a hitel és így az autók értékesítésének további csökkenését eredményezi. Az elmúlt esztendőben kereskedések százai mentek tönkre és több ezer munkahely szűnt meg, ezért elkerülhetetlen a folyamat a megállítása – hangsúlyozzák.

„Aggályosnak tartjuk a forint hitel felvételéhez kikötött minimum 25 százalékos önrészt. A nyugat-európai példákat is alapul véve és a múlt évben nálunk is bevezetett a 20 százalékos minimális önrész kellő mértékben gátat szab a felelőtlen hitelezési gyakorlatnak, így ezen előírás további szigorítása szintén csak az ágazatban érezhető recesszió erősíti.”

Kiemelt Partnereink