Gyártók Szerelősoron az új magyar dízelmotor

Szerelősoron az új magyar dízelmotor

Biró Csongor | 2015.11.18 13:30

Szerelősoron az új magyar dízelmotor

Január elsejétől gyártják szériában az új 1,6 literes, két turbóval lélegeztetett dízelmotort Szentgotthárdon. Az első példányok már feltűntek a szerelősoron.

Hirdetés
160 lóerős az új motor

Gerencsér Gábor, az új termékekért felelős gyári vezető elmondta, hogy először a tavasszal érkező kombi Astrában találkozhatunk a 160 lóerős (118 kilowattos) erőforrással, amely legnagyobb, 350 newtonméteres nyomatékát 1500-as percenkénti fordulatnál leadja. Az Euro 6-os 1.6 CDTI Biturbo az Astra Sports Tourerben 218 kilométer/órás végsebességet tesz lehetővé, az autó nyolcvanról százhúszra 8,1 másodperc alatt gyorsul fel. A két turbóval ellátott motor ugyanazon a gyártó- és szerelősoron készül, mint a borgwarneres turbóval készülő jelenlegi, a különbség csak az, hogy külön munkaállomáson két dolgozó előszereléssel készíti elő a nagyobb és nehezebb turbót.

Előszerelés után kerülnek a motorra

- Természetesen nemcsak a turbó más a motoron, hanem a kettős katalizátor (DPF és LNT) is új helyre került, változtak a hűtővíz- és olajcsövek, új a vákuumtank és fejlesztették a blow-by lecsapató rendszert, miközben a hengerfedél változatlan maradt - ismertette Gerencsér Gábor.

Gerencsér Gábor mutatta be az új motort

A technikai részletek során megtudtuk, hogy az 1598 köbcentis motorra kerülő kétlépcsős turbófeltöltő (egy fix és egy változtatható geometriájú) beszállítója az amerikai Honeywell. Hengerfeje alumínium, integrált olajleválasztóval, az olajszűrőt és a vákuumszivattyút az olajteknőbe építették, a vízpuma kapcsolható, változtatható a szívócsatorna keresztmetszete, az EGR hűtő magas hatásfokú, a szolenoid üzemanyag-befecskendezés akár 2000 baron is történhet.

A Honeywell a beszállító

- Az első időszakban, amíg nem készül el egy bizonyos mennyiségű új biturbó motor, a végső ellenőrzés során minden egyes motort melegen letesztelünk, azaz üzemanyaggal járatunk. Ez kiemelt feladatot ad a gyári minőségbiztosításnak - mondta el az Autoprónak Kenyeres Gyula, a szentgotthárdi Opel-gyár minőségért felelős igazgatója, aki a szomszédos Allison váltógyár gyártási minőségét is felügyeli, a Flex gyár, a Family 1-es gyár és a váltófelújító üzem mellett. A meleg tesztelést a többi motorok kb. 3 százalékánál végzik el.

Még csak elvétve találunk biturbót a gyártósoron, a szériagyártás előkészítése zajlik
Ellenőrző szigetek a főtengelysoron
Ellenőrző sziget a főtengelysoron

Az igazgató a folyamat és a legyártott termékek minőségéért felel, negyvenöten dolgoznak a minőségbiztosítási osztályon. - Mi a vevőt képviseljük, az autógyárak kinyújtott karjai vagyunk. Ha bármilyen probléma merül fel, a vevő fejével kell gondolkodnunk, rossz terméket semmiképp nem kaphat – mondta el. Már a tervezésnél is bevonják a tapasztalataikat. Minden nap kiértékelik az előző napi gyártás adatait, az esetleges vevői visszajelzéseket, panaszokat, felmerült hibákat kivizsgálják. Az, hogy ilyen minél ritkábban legyen, minőségi kapuk garantálják a szerelősoron. Ezeket a kapukat maga az igazgató is hetente végigjárja és kiértékeli a fizikális vizsgálatok eredményeit. Minden felmerülő probléma megoldásának tapasztalatát megelőzésképp visszaforgatják a gyártásba, illetve a gyártás tervezésébe. A legfontosabb, hogy a hibák még a gyártás korai fázisában kiderüljenek, hogy ne kerüljön ki hibás motor a szentgotthárdi sorokról.

Az ellenőrzés több fokozatú: véletlenszerűen, szúrópróbákon ellenőrzik a bejövő anyagokat, alkatrészeket. A következő fokozatban a szerelősori dolgozó veszi észre a beépítés előtt, hogy valami nem stimmel az alkatrésszel. - Ezek a jelzések eljutnak hozzánk, illetve a minőségbiztosítási mérnökökig, akik döntenek arról, hogy megfelel-e az adott alkatrész vagy csereszállítmányt kérünk a beszállítótól. Számtalanszor csak a gyanú merül fel, de mi minden jelzést alaposan kivizsgálunk. Rosszabb, ha valamelyik tesztünkön derül ki a hiba. Az ellenőrzési folyamat ugyanaz, csak egy kicsit magasabb vérnyomással. A legrosszabb pedig az, ha a vevő jelzi, hogy gond van a motorral. Ez szerencsére nagyon ritka – tette hozzá az igazgató.

Kenyeres Gyula szeptemberig a Flex-gyár termelésért felelt, így fejből vágja a gyártási adatokat. A régebbi motorokat (1,6-os és 1,8-as szívó és 1,6 literes turbós) gyártó Fam 1 részlegben 730 erőforrás készül naponta egy műszakban, a kifutó termékekre legalább 2018-ig van megrendelés. A részlegben november 1-jéig 200 ezer motort állítottak elő, a termelés év végére eléri a 215 ezret. A Flex gyárban eddig 260 ezer motort gyártottak, az idei terv 300 ezer. Jövőre itt már 530 ezer a terv, a dízelmotorokat (napi 1200 erőforrás) jelenleg is három műszakban (akár 20 műszakos munkarend), az 1,0-1,4 literes (főleg turbós) benzinmotorokat pedig a hónap közepétől két műszakban gyártják majd. A nagyon kelendő kis benzinesekből jelenleg 450-500 készül egy nap a gyárban. Az Opel-gyár teljes létszáma jelenleg 1600, de még idén 30-35 dolgozó felvételével számolnak. Jövőre a dízelmotorok gyártása tovább bővül, így további ötven dolgozót vesznek fel, a jövő évi várható létszám 1700-ra nő.

Kenyeres Gyula felel a szentgotthárdi motorok minőségéért

Kenyeres Gyulát a dízelbotrány hatásairól is kérdeztük, aki elmondta, hogy minimális csökkenést tapasztaltak a dízelmotorok megrendeléseiben, de ezt nem tudja összefüggésbe hozni a Volkswagen csalásával. Ilyen megingások máskor is fordultak elő, ám nem lenne meglepődve, ha kis mértékben visszaesne a gázolajosok iránti igény. A csökkenő megrendelés mellett is alig győzik a munkát, akkora az igény.

Már hazánkban is bemutatkozott az új Astra, a biturbó dízel majd a kombiban érkezik
Hirdetés

Kiemelt Partnereink