Gyártók Pintér István, a szövetség előtt álló feladatokról

Pintér István, a szövetség előtt álló feladatokról

Koloszár Tamás | 2009.11.03 14:39

Pintér István, a szövetség előtt álló feladatokról

Lassú felépülésre számítunk, amely évekig is eltarthat. Hozzá kell szoknunk a megváltozott piacmérethez, amely a beszállítólánc különböző szintjein más-más kihívást jelent - mondta Pintér István, az MGSZ elnöke.

Hirdetés

Bajban nagyobb az összefogás

– Jó egy éve vette át a Magyar Gépjármű Szövetség elnöki teendőit. Hogyan vonná meg az eltelt időszak mérlegét? – kérdeztük Pintér Istvánt, a Magyar Gépjármű Szövetség elnökét.
– Egy ilyen szervezet életében egy év nagyon kevés idő. Legalábbis ahhoz képest, hogy tíz évvel ezelőtt alakult meg az MGSZ. Súlyát jól jelzi, hogy – évtől függően – a magyar GDP 6-8 százalékát adják a tagvállalatok. Egy esztendővel ezelőtt azt vállaltam, hogy az elmúlt egy évtized tapasztalataira építve revitalizáljuk, megújítjuk a szervezetet, mivel átlépve a huszonegyedik századba a mai kor kihívásai egészen mások, mint amikor a szövetség létrejött. Akkor még nem voltunk tagjai az Európai Uniónak és a nemzetközi gazdaságot is egészen más hatások érték. Annak érdekében, hogy a megújítás ne egy ember véleményét tükrözze, elnökségi workshopot rendeztünk, értékeltük az elmúlt tíz év eredményeit, s számba vettük, melyek azok a területek, ahol leginkább megújulásra van szükség. Ez a folyamatot kezdetét vette, így a következő egy év arról szól, hogy a fő területeken hogyan tudjuk revitalizálni a szervezetet.

– Melyek ezek a fő területek?
– A fókuszterületek a következők: a küldetés és a célok áttekintése, újradefiniálása, hozzá alakítása a huszonegyedik század követelményrendszeréhez. A szövetség kapcsolati rendszerének áttekintése, a működés-szervezet és a hozzá kapcsolódó pénzügyi transzparencia, s végül de nem utolsó sorban a kommunikáció. Annak érdekében pedig, hogy a szövetség jobban megjelenjen a mindennapokban, döntöttünk arról, hogy stabil székhelyet választunk, s vándorszékhelyek helyett a Közlekedéstudományi Intézetbe költöztünk. Egyelőre részmunkaidőben alkalmazunk egy állandó stábot, amelynek tagjai segítenek a stratégia végrehajtásában.

– Elnöksége egybeesik a pénzügyi és gazdasági válsággal. Milyen hatással volt ez a szövetségre, annak tagjaira?

– A válság közelebb hozta egymáshoz az iparág vállalatait. Bajban az emberek általában jobban összetartanak, igaz ez a vállalatokra is. A korábban nehezen átjárható falak átjárhatókká váltak. Kialakult egy jó értelemben vett egyeztetés a cégek között, ami lehetővé tette, hogy a tagvállalatok megosszák egymás között a válságkezelés módszertanát és gyakorlatát. A szövetség a kezdet kezdetén három dolgot fogalmazott meg a kormányzat felé, amely fontos lépéseket tehet a válság hatásainak enyhítésére. Ez a három dolog az iparág kompetenciájának megőrzése, a likviditás biztosítása és a kereslet élénkítése. Ez utóbbi kategóriába tartozik a roncsprémium program, amelyről komoly viták zajlottak a szövetség tagvállalatain belül is. Volt, aki jónak tartotta ezt a gondolatot, olyan is, aki átmeneti kezelésként értékelte, a végén született egy egységes álláspont arról, hogy a szövetség bizonyos keretek között támogatja a roncsprémium programot, ez azonban kormányzati szinten nem talált nyitott fülekre. Azt, hogy a kormány nem támogatta a roncsprémium programot, a szövetség tudomásul vette, de szeretnénk, ha ezzel az ügy nem zárulna le és esetleg más formában de közösen visszatérnénk erre a kérdésre.
Azt gondoljuk, hogy a keresletélénkítésre a roncsprémium program mellett is lennének egyéb lehetőségek, amelyeket a kormánynak érdemes lenne végig gondolnia, mint például a tömegközlekedés járműparkjának modernizációja.

– Mi várható a következő időszakban, mire számít az MGSZ?
– Abban nagyjából egyetértés van a szövetség tagvállalatai között, hogy 2007-2008-as piacméret a következő nyolc-tíz évben nem tér vissza. Lassú felépülésre számítunk, amely évekig is eltarthat. Hozzá kell szoknunk a megváltozott piacmérethez, amely a beszállítólánc különböző szintjein más-más kihívást jelent. A lassú felépülés óhatatlanul felveti, hogy az iparág résztvevőinek száma módosul-e, s minden bizonnyal a verseny is éleződik majd. Személyes véleményem szerint az iparág szereplőinek tisztulása elkerülhetetlen, s valószínűleg a beszállítói láncok is rövidebbek lesznek. A magyar járműipar helyzetét nagy mértékben fogja befolyásolni, hogy Magyarország a komparativ előnyök tekintetében mit tud ajánlani az itt működő és a jövőben helyet kereső vállalkozások számára.

Kiemelt Partnereink