Gyártók Nem múlik el az év újabb busztenderek nélkül

Nem múlik el az év újabb busztenderek nélkül

autopro.hu | 2013.12.05 15:32

Nem múlik el az év újabb busztenderek nélkül

2013 a buszok éve volt a magyar járműiparban. A végére is jutott a jóból: a BKV 15 (+60) új buszra, a BKK 24 (+84) új trolira írt ki pályázatot decemberben.

Hirdetés

Amikor idén augusztus végén új, 70 százalékos hazai beszállítói arányt felmutató új csuklós autóbuszok érkeztek Pécsre, a fővárosiak gyorsan reagáltak, s közleményben ígérték, hamarosan használt külföldi szóló buszokat fognak majd beszerezni.

Ehhez képest jelentős előrelépés, hogy december 5-én a Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint 15 darab új, alacsonypadlós szóló autóbusz beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a Budapesti Közlekedési Vállalat. A szerződéskötésre 2014 nyarán kerülhet sor, utána fél éven belül le is kell szállítani az összes járművet. Hat hónapot adni 15 autóbusz legyártására úgy, hogy a szerződéskötésig elvileg nem tudni biztosan, ki kapja-e a megbízást – beszédes feltételnek tűnik.

Ilyen használt Mercedes-Benz O530-as Citaro buszokkal is találkozhatunk Budapest útjain (persze átfestve)

Az új, szóló autóbuszok az elvárás szerint korszerű, egyszintes, kéttengelyes, teljes hosszukban alacsonypadlós járművek lesznek. A járműveket meghajtó erőforrások tekintetében a tender megengedő, ám igazodni kell a környezetvédelmi elvárásokhoz: dízel járművek esetén a hajtásrendszer besorolásának legalább EURO VI, dízel-hibrid járművek esetén legalább EEV hibridnek kell lennie.

A pályázati eljárás részét képezi az is, hogy a 15 darabos alapbeszerzésen túl további 60 darab, azonos típusú jármű megvásárlására is lehetőség legyen. A nyertes ajánlattevőnek a járművekre 24 hónap teljes körű jótállást, a korrózióállóságra pedig legalább 10 évre szóló kötelezettséget szükséges vállalnia a járműkontingens átadásának napjától számítva kilométertől és üzemórától függetlenül.

Buszgyártás, Magyarország, 2013
A NABI valószínűleg kiszállt a versenyből, az eddig más területen érdekelt Evopro viszont új belépőként színesíti a felhozatalt. Mikor Pécs tucatnyi vadonatúj Credo Citadell csuklóst vett, a főváros használt, külföldi, szóló buszok beszerzéséről írt. A legnagyobb hatást mégis a Rába bejelentése érte el, ők a Volvoval közösen sajátos formációval gazdagítják történetet. Ilyen buszt rendelt egyébként Pécs városa is. Megérkezett Kecskemétre a 25 hibrid busz első példánya - e járműveknek legalábbis az arculata magyar "fejlesztés" lesz. A BKV buszgyártásra irányuló törekvéseiről is hallani lehetett, Szegeden bemutatkozott az új Skoda-Ikraus troli, novemberben pedig a GTE és a MABUSZ közös konferencián igyekezett segíteni az érdeklődőknek, hogy lépést tudjanak tartani mindezen fejleményekkel.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – amely szervezet saját magát a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjének nevezi – szinte azonos időpontban, december 4-én írta ki – ismét – új trolibuszok beszerzését célzó nyílt közbeszerzési tenderét (októberben azt ígérték, még abban a hónapban újra kírják a tendert). A júniusi kiírás mindkét pályázó érvénytelen ajánlata miatt nem hozott eredményt. A A 14 darab szóló és a 10 darab csuklós alacsonypadlós és klímás trolibusz gyártására 2014. január 20-ig lehet ajánlatot adni. A BKK megyjegyzi: ekkora mennyiségben Budapest az 1980-as években vásárolt utoljára trolibuszt.

Az új trolibuszoknak 4 kilométert kell tudniuk felsővezetékhez való kapcsolódás nélkül megtenni, utasforgalmi üzemben. A szóló változatnak legalább 62 fős, a csuklós kivitelnek minimum 102 fős befogadóképességgel kell rendelkeznie. Itt is elvárás az alacsonypadlós kialakítás – az ajánlatokat a műszaki mellett ergonómiai szempontból is értékelik majd.

Összesen tehát csak ebből a két projektből 183 új (troli)buszt szerezne be a főváros, amellett, hogy vélhetően vesznek 46 darab használt szóló buszt, további 3+15 Ikraus járművet rendelt a BKV.

A BKK ajánlattételi felhívása itt érhető el.

Kiemelt Partnereink