Gyártók Ne szenvedjenek hátrányt a magyar buszgyártók

Ne szenvedjenek hátrányt a magyar buszgyártók

Koloszár Tamás | 2010.09.17 17:23

Ne szenvedjenek hátrányt a magyar buszgyártók

- Első lépcsőben azt szeretnénk elérni, hogy a magyar gyártók ne szenvedjenek hátrányt a közbeszerzési eljárásokon, s ha elértük, jöhet a második lépcső, hogy előnyt is élvezzünk - hangsúlyozta a pénteki budapesti Buszgyártói Nyílt Napon dr. Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke.

Hirdetés

Dr. Vincze-Pap Sándor elnök
Dr. Vincze-Pap Sándor elnök
Megtelt szakemberekkel a budapesti Griff Hotel Smaragd előadóterme, ahol pénteken rendezte meg a Magyar Buszgyártók Szövetsége Buszgyártói Nyílt Napját. Dr. Vincze-Pap Sándor elnök bevezető köszöntőjében hangsúlyozta, a magyar buszok átlagéletkora drámaian magas, a BKV buszai 16 évesek, az Ikarus buszok átlagéletkora 21 év, a Volánoké 13 év. A megújítás elékerülhetetlen, s az ország közép és hosszú távú tervei egybevágnak a buszgyártók érdekeivel. Az elnök reményét fejezte ki, hogy véget ér az az áldatlan gyakorlat, hogy úgy írtak ki közbeszerzési eléjárásokat, amelyekből a magyar gyártók ki voltak zárva.

A rendezvényen előadást tartott Székács Péter, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vagyongazdálkodási helyettes államtitkára, aki úgy fogalmazott: ahhoz, hogy nyolc évre redukálják a magyar buszok átlagéletkorát, öt éven belül 2700 új buszt kellene forgalomba állítani. A helyettes államtitkár az autopro kérdésére nem részletezte, hogy feltételes módban elmondott, 2700 új buszra vonatkozó forgalomba állítása reálitás-e s van-e költségvetési fedezete.

A Csaba Metál midibusza
A Csaba Metál midibusza Fotó: Kozma Balázs

Székács Péter előadásában úgy fogalmazott: az Ikarus műszaki csodákra képes, s az a tudás, ami az Ikarushoz

A szakma együtt
A szakma együtt Fotó: Kozma Balázs
kötődik, ma is rendelkezésre áll. Az államtitkár-helyettes reagált a MABUSZ-elnök magyarokat érintő hátrányos megkülönböztetésére, s azt mondta: a közbeszerzési törvény megújítása napirenden van, ami a buszgyártókat is pozitívan fogja érinteni. A párbeszédet Székács Péter a fórumon ajánlotta fel a buszgyártóknak.

Beszélt az államtitkár-helyettes arról is, hogy a szállított utasok számában egyenlő a Volán és a MÁV, utaskilométerben azonban a Volán jóval nagyobb. Véleménye szerint át kell gondolni a közösségi közlekedést éppúgy, mint annak finanszírozását.

A rendezvényen több buszgyártó cég is bemutatta legújabb fejlesztéseit, új termékeit. A győri Kravtex képviseletében Szombath Imre, a Kühne Zrt. főkonstruktőre ajánlotta az érdeklődők figyelmébe a Credo buszcsaládot, részletesen beszélt az EN, EC, IC és LH kivitelű autóbuszokról, s a 450 dolgozót foglalkoztató vállalkozásról. A sorból természetesen a Kravtex idén bemutatott Citadell buszai sem maradtak ki. Szombath Imre elmondta azt is: a Kravtexnek ezer beszállítója van, s számukat növelni akarják.

A Magyar Autobuszgyártó Kft. új fejlesztéseit Liptai Gábor ügyvezető igazgató mutatta be a szakmai közönségnek. Az Ikarusbusz Kft. és az ARC által alapított kft. Budapesten gyártja és tervezi járműveit. Kapacitásuk 150-200 vázszerkezet évente. Az Ikarus család egyaránt magába foglal városi és elővárosi autóbuszokat, három féle hosszban: 12,7, 13.4 és 18,7 méteres változatban. Az ügyvezető elmondta: járműveiket tesztelik a BKV-nál és a miskolci közlekedési társaságnál is.

Kitajka Béla, a Csaba Metál Zrt. fémszerkezetgyárának igazgatója
Kitajka Béla, a Csaba Metál Zrt. fémszerkezetgyárának igazgatója Fotó: Kozma Balázs

A Csaba Metál midibuszát Kitajka Béla, a Csaba Metál Zrt. fémszerkezetgyárának igazgatója mutatta be. Elmondta: cégük komoly műszaki felkészültséggel a hátuk mögött - 1974-ben a Csepel Autógyár vette meg a telephelyet - 2009-ben álltak elő saját tervezésű busszal. A jármű 7,5 méter hosszú, 55 utas szállítására alkalmas, s külföldön komoly érdeklődés mutatkozik iránta.

Székács Péter helyettes államtitkár
Székács Péter helyettes államtitkár Fotó: Kozma Balázs

- Nem Magyarország a mi terepünk - jelezte Kitajka Béla a várható piaci sikerek földrajzi megoszlását. A Csaba Metál midibusza sikerrel szerepelt 2010 februárjában Las Vegasban, s rövidesen Görögországban is munkába áll a buszuk.

A JBus Sprinter névre hallgató új városi midibuszát Homm Károly ügyvezető ajánlotta az érdeklődő szakmai közönség figyelmébe. Elmondta: 13 éve foglalkoznak kisbuszok átépítésével, többnyire VW és Mercedes alapra. Az átépítéseknek három nagy csoportja van: a turista, az iskolabusz és a városi kivitel. A cég 14 fővel dolgozik, s tavaly 900 milliós rekord árbevételt értek el.

Homm Károly ( JBUS )
Homm Károly ( JBUS ) Fotó: Kozma Balázs

- A kézimunkát részesítjük előnyben, s beállunk a 70-100 darabos átépítésekre, ebben a szegmensben stabilak tudunk maradni - fogalmazott az ügyvezető, aki elmondta azt is, a Sprintert 17 Volán-társaság teszteli, a busz igen kedvező fogyasztási mutatókat tud felvonultatni, 13-14 liter üzemanyag száz kilométeren.

A rendezvényen két klaszter is bemutatkozott. Az Észak-Magyarországi Autóipari Klaszterről ( NOHAC ) Zai Péter elnök, míg a Magyar Autóbusz Klaszterről Kauzli Katalin ügyvezető beszélt.

Az utolsó előadó dr. Mihálffy Pál, a JÁFI-AUTÓKUT főmérnöke volt, eladásában pedig a becsukásgátló fejlesztéseket ismertette, majd gyakorlati bemutatóra is sor került a JÁFI-AUTÓKUT laborjában.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink