Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nagy bajba került az Audi Kínában
Egy új üzleti partner keresése vezetett ahhoz a politikai konfliktushoz, mely egyes menedzserek szerint legalább akkora veszélyt jelenthet a négykarikás cégre, mint a dízelbotrány. Nem túl jó hír ez a világ legnagyobb autópiacán.
Könnyen lehet, hogy hirtelen jött, fájdalmas trendfordulóhoz érkezett az Audi Kínában: a négykarikás cég az utóbbi években a versenytársak közül alighanem legjobban illeszkedett az 1,3 milliárd lakosú ország keresletéhez (megnyújtott tengelytáv, nagyobb lábtér, színezett üvegek stb.), azonban az utóbbi hónapok nem számítanak sikertörténetnek. Míg a Mercedes januárban 40 százalékkal tudta növelni eladásait, az Audi 35 százalékos mínuszban zárt. Február-március is zsugorodást hozott, az első negyedévben összesen 22 százalékkal kevesebb kocsira találtak vevőt az ingolstadtiak. Ha hozzátesszük, hogy az Audi szinte minden harmadik termékét Kínában adja el, a változás még húsbavágóbb.
Az erős visszaesés a Süddeutsche Zeitung szerint egy új üzleti partner keresése miatt alakult ki. A jelenlegi kínai szabályozás szerint külföldi autógyártók önállóan nem gyárthatnak járműveket az országban, ezt betartva eddig az Audi is az állami tulajdonú FAW-val közösen készítette modelljeit. A tavaly 25 évét betöltő társaságban 60 százalékkal képviselteti magát a pekingi cég, 30 százalékban a VW-konszern és tíz százalékban az Audi. A négykarikások azt tervezték, egy másik, sanghaji érdekeltségű, szintén állami tulajdonban álló vállalattal, a legnagyobb kínai autógyártónak számító SAIC-kal is együttműködésbe kezdenek.
A kockázatok és terhek megosztását szolgáló, SAIC-hoz való közeledés azonban nem jól sült el. Tavaly év végén már beszámoltunk róla, kezdetben a helyi Audi-kereskedők az újabb értékesítők megjelenésétől való félelmük miatt emelték fel hangjukat, ezt a feszültséget akkor a SAIC-kal való tárgyalások szüneteltetésével sikerült megszüntetni. Ez a probléma viszont semmi a mostanihoz képest.
Ezúttal már jóval magasabb szinten mutatkoznak meg az érdekellentétek, a Süddeutsche Zeitunghoz hasonlóan több lap is Peking és Sanghaj politikai téren való egymásnak feszülését körvonalazza. A két állami gyártó között már eddig is komoly versengés zajlott, aminek kereszttüzébe az Audi most a több lábra állás reményében került. A szituáció több menedzser véleménye szerint is közel akkora veszélyeket jelenhet az Audira, mint a dízelbotrány. Hogy még bonyolultabb legyen a német autógyártó helyzete, természetesen újra kiéleződött a kereskedőkkel való konfliktus is: az értékesítők összehangoltan már-már arra törekednek, hogy minél kevesebb kocsit adjanak el, ezzel is nyomást gyakorolva a két állami céggel is kapcsolatban álló Audira.
Hogy milyen további következményekkel jár majd a terv- és piacgazdaság egyedi hibridének számító környezetben az erős kínai politikai és gazdasági érdekellentétek miatt kialakult eset, még megtippelni is nehéz. Ha az Audi kitart a SAIC-kal való együttműködés mellett, a termelés nagyjából három év múlva indulhat be, ennyi idő alatt azonban az pozíciójukat féltő szereplők (például kereskedők) még igencsak fájdalmas akciókkal nehezíthetik meg a német gyártó dolgát.
Nem csoda, hogy az esetet figyelő egyik versenytárs, a BMW alkalmazásában álló Ian Robertson a következőképp fogalmazott: „nagyon szerencsések vagyunk az egyetlen [kínai] közös vállalatunkkal”.