Gyártók Maróthy Miklós: biztató a Renault helyzete

Maróthy Miklós: biztató a Renault helyzete

Biró Csongor | 2016.02.03 12:09

Maróthy Miklós: biztató a Renault helyzete

A Renault Hungária ügyvezetőjét a Renault és a Dacia márkák piaci helyzetéről, jövőjéről kérdeztük, de a témák közül nem maradt ki a Lada és a dízelbotrány sem.

Hirdetés

- Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a Renault és a Dacia Magyarországon?
- Felemásnak, de pluszosnak, azaz összességében pozitívan értékelem az elmúlt évet. Nem vagyok teljesen elégedett, mert a Dacia kissé veszített részesedéséből, de ez nem volt csoda, tekintettel arra, hogy óriási tömegben érkezett a hazai piacra a Suzuki Vitara közvetlenül a Dacia Duster kategóriájába. Ezeknek jelentős része uniós támogatással került az állami, önkormányzati felhasználókhoz. Ugyanakkor a Dacia Dokker első lett a kis furgonok kategóriájában. Annak ellenére, hogy a Renault még mindig nincs a saját helyén, piaci részesedésben előreléptünk. Mindez azért örömteli, mert tavaly éppen csak megkezdődött a modellválasztékunk fiatalítása, a java majd idén jön. Elsősorban kishaszonjárműben értünk el komoly eredményt. Jó hír számunkra, hogy a tavaly lezajlott állami minibusztenderen tudtunk indulni és 30 százalékos részesedést szereztünk a 406 Trafic és a néhány átalakított Master modelljeinkkel. A Traficból három év teljes volumenét adtuk el egyetlen évben. Ezt nem volt könnyű megszervezni, a vállalt mennyiséget csak más országok terhére tudtuk teljesíteni. 2015-ben csak két új modellt tudtunk bevezetni, a Kadjar nehézkesen indult, de már jól fogy, az új Espace pedig köztudottan rétegmodell.

Maróthy Miklós, a Renault Hungária ügyvezető igazgatója

- Kiheverte a válságot a márkakereskedői hálózat?
- Nem. Ez a válság túl nagy volt. A Renault különösen azért nem heverte még ki, mert annak idején a kilencvenes években a márka az elsők között volt a hálózatfejlesztésben, mind darabszámban, mind megjelenésben. 71 ponton voltunk jelen a mai 41-gyel szemben. Mögöttük volt 35-40 beruházó, akik 4-500 milliókat, milliárdokat ruháztak be. Jött a válság 2008-2009-ben, mire a korábban épült ingatlanok már felújításra szorultak volna. Az elmúlt öt évben minimális karbantartásra jutott anyagi fedezet a hálózatban, a tisztességes arculat javítására nem. Ezt kezdtük meg 2015-ben, tíz kereskedés készült eddig el. De még nem tartunk ott, hogy egyszerre teljesíthessük mind a Renault, mind pedig a Dacia új elvárásait. Teljes belső téri átalakulást kell végrehajtani, ami helyszínenként tízmilliós beruházás. Ezt idén befejezzük, mert jövőre a külsők megújítása a feladat. Az átalakítás sok energiánkat vette el, ezért vagyok elégedett összességében az értékesítési adatokkal. A nehézségeinket fokozta, hogy nincs elég képzett munkaerő. Míg rengeteg használt autó érkezik az országba, addig az elvándorolt személyzet nem tér vissza. A sok használt autó pedig nálunk köt ki a szervizekben, ahol kevés a mechanikus szerelő, a fényező, vagy az autóvillamossági szakember. Képzés alig van, mi magunk is vadászunk a fiatalokra. Iskolákkal szerződünk, tanoncokból szakembereket faragunk, de nincs garancia, arra, hogy meg is maradnak.

- Mit hoz 2016, milyen változások várhatók a márkák életében? Milyen új modellek jelenhetnek meg idén?
- Folytatjuk a beltéri megújulást, 2016 végére mindkét márka kereskedési hálózata meg fog újulni. Egy modern, letisztult, átlátható és elektronikus információs elemekkel ellátott autószalonokból álló háózat várja majd a vásárlókat. A Dacia esetében limitált szériákkal fogjuk fenntartani a választék frissességét. A Renault-nál sorra jönnek az újdonságok. Először a Talisman érkezik a Laguna kategóriájában, aztán jön a Megane a tavasz elején, év vége előtt a Scenic, majd 2017-ben a Megane Grandtour (kombi) és egy nagy terepjáró is elkészül addigra. A pickup érkezése még kérdéses. Szeptember 1-jével a kishaszonjárművek esetében is át kell állni az Euro 6-os motorokra, ami majd kihat a piacra is. Év végén kisebb visszaesés várható majd ebben a kategóriában.

- Elkezdődött valami a hazai elektromos autózásban. A Renault hazai vezetőjeként mit szól hozzá? Beszáll a Renault is a versenybe?
- Elképzelhető, hogy nagyobb tömegben is érdemes lesz elektromos autóval foglalkozni. Elektromos autót 4-5 éve már be tudunk mutatni, de a technológia még túl drága ahhoz, hogy a széles - főleg magánvásárlói - tömegnek megfizethető legyen. A hatótáv nőtt, az infrastruktúra is gyarapodott, de az állam konkrét 4-5 ezer eurós támogatása nélkül nem lesz tömegtermék. Csak az igen gazdagok és a vállalkozó kedvűek vesznek ilyen autót. A hivatásos vásárlók körében más a helyzet, ott számos cég felismerte, hogy jót tesz az arculatának, ha elektromos autót használ. A kormányzati szándék is látható, elfogadható és támogatható. A Jedlik Ányos Klaszter jót tett az elektromos autózás elterjedésének. A vállalati felhasználók ténylegesen az ésszerűség okán választják, és egyre inkább fogják választani a jövőben. Látva a kedvező hangulatot, mi magunk is úgy döntöttük, hogy elérhetővé tesszük elektromos autóinkat, a közeljövőben akár Renault Zoét is lehet rendelni. Egyébként kézben van az első 10 darab Twizy megrendelése, rövidesen láthatók lesznek az utakon is.

- Nagy lendülettel indult a Lada itthoni forgalmazása. Mennyire tart attól, hogy a Dacia fogja megszenvedni a sikerüket? Ráadásul közös a tulajdonos.
- Már az első pletykák fölröppenésekor tudtuk, hogy a Lada az olcsó autók piacán fog tudni érvényesülni. Na és? Erre nem lehet felkészülni. A Daciával úgy indultunk el, hogy nettó áras politikát folytattunk, árengedményre lehetőséget adó árszintet soha nem határoztunk meg. Emiatt árversenybe nem szállunk be, ostobaság lenne, de az érdekeinket védjük majd kommunikációs és marketing csatornáinkon. A kezünkben lévő kártyákat ki fogjuk játszani. Vannak megbízható autóink, amelyeket kiváló áron adunk. A Dacia bizonyított: robosztusak a futóművek, nem drága a karbantartása és van egy nagyon kiterjedt Dacia-Renault hálózatunk. Ne felejtsük el, hogy a Dacia az egyetlen márka Magyarországon, amelynek nőtt a maradványértéke az elmúlt években, ezért vállalatoknak is ésszerű Daciát vásárolnia.

- A dízelbotrány szele a Renault-t is megcsapta. Hogy látja a helyzetet belülről, mi lesz ennek a hatása az európai és a magyarországi eladásokra?
- Zaj keletkezett, ez a legnagyobb gond. Teljesen fölösleges zaj, ami miatt most keményen dolgozni kell. Nagy különbséget kell tenni az eredeti botrány kirobbanása és a Renault ügye között. A Renault nem csalt. A Renault vezetői nekem még 18 év alatt soha nem hazudtak. Én elhiszem nekik, amit mondanak. A laboreredményeket soha nem találod meg az utcán guruló autóban. De ez minden márkára érvényes. A megfelelő visszahívási akciókat a Renault is végrehajtja, de ez sosem lesz olyan jelentős, hogy nagyságrendileg összehasonlítható legyen a német konkurens kárával. Az eladásokra csak átmenetileg nem volt hatása, de a jövőben hiányozni fognak a milliárd eurók. Biztos vagyok benne, hogy a bizalom nem fog meginogni a Renault vagy Dacia márkákkal szemben. Briliáns motorjaink vannak, csak dicsértet kapunk a vásárlóinktól. Nem szeretném, ha nagyképűnek hangzana, de nem tartok attól, hogy bármilyen következménye lenne a felröppentett híreknek. A Renault komoly politikai tényező Franciaországban, mindenki tudatában van annak, hogy 130 ezer ember munkahelyéről van szó, óriási nemzeti vagyonrész megfontoltságot és önuralmat igényel.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink