Gyártók Marad a behajózás: nem készül több autó Ausztráliában

Marad a behajózás: nem készül több autó Ausztráliában

autopro.hu/B.B. | 2017.10.21 06:46

Marad a behajózás: nem készül több autó Ausztráliában

Pénteken legördült az utolsó személykocsi a GM-hez tartozó Holden márka gyártósoráról, ezzel a kontinens autógyár nélkül marad. A Toyota is az elmúlt hetekben hagyta ott a kontinenst.

Hirdetés

Míg Magyarország és a környező országok szinte bővelkednek autógyárakban, addig egy teljes kontinens, a 24 milliós Ausztrália végszerelést végző üzem nélkül marad. A párhuzam persze sántít, hiszen a hazai, szlovákiai, vagy épp romániai autógyárakat is az exportra alapozva hozták létre, ha ezek az országok kevésbé kedvező földrajzi fekvésűek lennének, aligha képviselne gazdaságukban ekkora arányt az autógyártás.

Jól mutatja ezt, hogy Ausztráliában 69 év után bezárja üzemét a General Motors kötelékébe tartozó Holden (ez lényegében átcímkézett Chevrolet), amivel a kontinens utolsó autógyára is megszűnik. Így az ausztrálok ezentúl csak az exportra támaszkodhatnak.

A Holden lépése 955 munkahely megszűnését jelenti. Mindez persze nem volt váratlan, a gyártó adelaide-i telephelyén 2013-ban még ötezer alkalmazott dolgozott. A helyi üzem fenntartása túl sokba került a gyártónak, aminek egyik oka volt, hogy az ausztrál kormány elzárta a támogatások csapját.

Az ausztráliai autógyártás megszűnésének másik oka, hogy az országba rendkívül kedvező vámok mellett importálhatnak az autógyártók. 2005-ben Ausztrália például teljesen megszüntette a Thaiföldről származó személykocsik behozatali terheit, ami után az ázsiai országban üzemmel rendelkező gyártók (Ford, Toyota, Honda, Nissan, Mazda stb.) összesen kétmillió kocsit exportáltak Ausztráliába.

Több mint fél évszázados működés után ugyancsak októberben zárta be ausztrál üzemét a Toyota. A japánokon kívül a Ford is tavaly vonult ki a kontinensről.

Hogy jó döntés volt-e hagynia az ausztrál kormányzatnak az autóipar leépülését, jó kérdés. Egy 2013-as elemzés szerint a korábban az autóiparban dolgozó, munkahelyét elveszítő kékgalléros dolgozók nagy részére valószínűleg hosszú távú munkanélküliség vár.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink