Gyártók Kínai beruházások: mit tanulhat a Tesla a Porschétől?

Kínai beruházások: mit tanulhat a Tesla a Porschétől?

autopro.hu/Sz.K. | 2017.07.06 15:33

Kínai beruházások: mit tanulhat a Tesla a Porschétől?

Csakúgy, mint az iparágak nagy részében, az autóiparban is Kína a legnagyobb piac a világon. Ugyanakkor azok közé az országok közé tartozik, amelyeknek nehéz betörni a piacára. Ebben a kontextusban a Tesla tapasztalatai a távol-keleti országról abszolút pozitívak.

Hirdetés

A vállalat 2013 augusztusa óta vesz fel előrendeléseket az országban a Model S-re, és az év végére el is érte az ötezer rendelést. 2014 tavaszán elkezdődtek a szállítások Kínába, és az év végére 4700 Tesla Model S oda is került. 2015-ben a vállalat 3700 új autót adott el. 2016-ban, röpke 3 év alatt megháromszorozódott az eladott autók száma, 10 400 ment el abban az évben, de a fejlődés nem állt meg. A Tesla 4 799 járművet adott el 2017 első negyedévében, ami 250%-os növekedés az elmúlt év ugyanezen időszakához képest.

A sikeren felbuzdulva a vállalat júniusban közölte, hogy együttműködik Sanghaj várossal, hogy megvizsgálják annak a lehetőségét, hogy ott gyárat nyissanak.

Kína tavaly 28 millió járművet gyártott, ami a világ termelésének közel 30%-át adja. Várhatóan ez a szám 2025-re 40 millióra fog nőni. Azonban, ha a Tesla Kínába is telepszik, el fogja veszíteni a kizárólagos döntéshozói szerepét, valószínűleg 50-50% arányban kell osztoznia az állammal.

További kompromisszum még, hogy a külföldi partnerek helyett a vállalatoknak helyi, kínai beszállítóktól kell alkatrészeket vásárolnia. Sok esetben a kedvezményezett partnerek "csókosai" a kínai félnek.

Jelenleg több mint 140 vállalat foglalkozik Kínában elektromos autók akkumulátorainak gyártásával, úgyhogy a szoros verseny egyre lejjebb nyomja az akkumulátor árakat. Ebben az esetben a vállalat számára tényleg problémás lenne az USA-ból akkumulátorokat importálni.

Míg az, hogy a Tesla Kínában gyártson, stabil pont lehetne a vállalatnak, nem kellene abbahagyni az exportot sem, pontosan úgy, ahogy a Porsche sem teszi.

2016-ban a Porsche 237 ezer autót adott el világszerte. Kína, Európa és az Egyesült Államok a vállalat legnagyobb piacai, amelyeken mind növekedést ért el. Kínában az eladások 12%-kal növekedtek, így ott tavaly több mint 65 ezer járművet adtak el. A Porsche a világ egyik legjobban profitáló autóipari vállalata. 2016-ban 25,4 milliárd dollárnyi volt az eladása, az adólevonás utáni profitja pedig 3 milliárd dollár.

Ahelyett viszont, hogy az Egyesült Államokban vagy Kínában létesítene üzemeket, ezeket a hatalmas piacokat úgy látja el, hogy Németországból exportál oda autókat. Így a Porsche jó példája egy olyan vállalatnak, amely jól teljesít a bonyolult kínai piacon, ahelyett, hogy gyártóként lenne jelen az országban – írta meg a Forbes.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink