Gyártók Kétfajta buszt gyárt 12 verzióban az ITK

Kétfajta buszt gyárt 12 verzióban az ITK

Kuthi Áron | 2018.12.13 12:33

Kétfajta buszt gyárt 12 verzióban az ITK

Városi és elővárosi autóbuszok készülhetnek az ITK Holding debreceni gyárában, ennek csak az a feltétele, hogy megrendelések érkezzenek. A Reform 501 LE típusú, Mercedes alvázas busz keddi bemutatója után nem kétséges, a Kossa György vezette ITK Holding állami megrendelésekre törekszik.

Hirdetés

Nagyszabású rendezvényen mutatkozott be kedden az ITK Holding alá tartozó Inter Traction Electrics, méghozzá a Reform 501 LE típusú, Euro 6-os dízelmotorral szerelt, Mercedes alvázú, kétajtós elővárosi busz prototípusával. Az esemény a hannoveri IAA hasznongépjármű szakkiállításon megszokott, koncert-jellegű külsőségekkel, hangos zenével, nagyvászonra vetített filmmel indult, majd fények villódzása közepette hullt le a lepel az elővárosi busz prototípusáról.

Ne essen félreértés, a rendezvény külsőségei nem a sajtónak, hanem a politikának és a német üzleti partnereknek szólt. A Vasúttörténeti Park hatalmas remizében az innovációs miniszteren kívül legalább öt államtitkár és rengeteg cégvezető volt jelen, és sok német szóból ítélve a Daimler-csoporttól és annak buszos üzletágától, az EvoBustól is érkeztek vendégek.

Kossa György, az ITK Holding vezérigazgatója a fenntartható közösségi közlekedés, a modern mobilitás fontosságát hangsúlyozta beszédében. A mondottak nagyon is összecsengenek az ITK többségi tulajdonos MOL hosszú távú stratégiájával. Nem tagadható, nagyon nagy a hazai várakozás a jelentős buszos nosztalgiákat tápláló magyar szakmai körökben egy buszos sikertörténet irányában, már csak azért is, mert a hazai közösségi buszflotta megújítása nem halogatható tovább. És úgy tűnik, az ITK jó időzítéssel repült rá a vágyakkal teli igényekre. A Mercedessel mint autóipari óriással létrejött kooperáció és a MOL-lal mint befektetővel történő közös gondolkodás akár működőképes üzleti modellt is szülhet, kivált úgy, hogy az ITK már Debrecenben forgalomban lévő flottával bizonyítja kompetenciáit. Ezen kívül jövő év első felében szállít majd 50 Mercedes-Benz Conecto típusú autóbuszt a Volánbusz számára, amelyek a regionális közlekedési központok állományában állnak majd forgalomba. Az itt már csak hab a tortán, hogy 2019 tavaszától Mercedes Sprinter kishaszongépjárművek és kisbuszok készülnek az ITK debreceni üzemében.

Papp László debreceni polgármester, Kossa György ITK-vezér és Palkovics László technológiai miniszter a bemutatón

Mindezek tetejében még helyzet is van, a kormány is jól tudja, hogy a Budapesten többek között elektromos kisbuszokat működtető Ikarus Egyedi Kft. csődje után új hazai beszállító után kell nézni. És ha egyszer majd elektromos buszokat szeretne rendelni a BKK, kézenfekvő lehet a Mercedes-Benz Citaro elektromos verzióját magyarországi igényekre szabottan megépíteni.

A bemutatón egyébként egy 12,5 méteres elővárosi busz szerepelt, amely összesen 85 fő szállítására képes. Ennek városi verziója egy centi híján 12 méter. A tervek szerint 12 verzió készülne belőlük. És egyébként hogy az ITK színpadra belépése még markánsabb legyen, a bemutatót egy nappal később, szerdán megismételték Debrecenben, igaz, jóval visszafogottabb külsőségek mellett. Itt adta át a cég az első buszt a megrendelő DKV Debreceni Közlekedési Zrt. részére.

Specifikáció

Mercedes-Benz 500 LE háromajtós városi busz

hossz: 11 990 mm; szélesség: 2 550 mm; magasság: 3280 mm; tengelytáv: 6030 mm; fellépő magasság: 340 mm; szállítható személyek: 91 (35 ülő, 56 álló)
Alváz: OC 500 LE önjáró váz; motor: OM 936, 220 kW, 1200 Nm Euro6, sebességváltó: ZF Ecolife 6+R; végsebesség: 85 km/h (elektronikusan szabályozott)

Mercedes-Benz 501 LE kétajtós elővárosi busz

hossz: 12 490 mm; szélesség: 2 550 mm; magasság: 3320 mm; tengelytáv: 6530 mm; fellépő magasság: 340 mm; szállítható személyek: 85 (45 ülő, 40 álló)
Alváz: OC 500 LE önjáró váz; motor: OM 936, 260 kW, 1400 Nm Euro6, sebességváltó: ZF 6 AP Ecolife 6+1; végsebesség: 90 km/h (elektronikusan szabályozott)

Hirdetés

Kiemelt Partnereink