Gyártók Kartell: dagad a német gigabotrány

Kartell: dagad a német gigabotrány

autopro.hu/B.B. | 2017.07.24 15:34

Kartell: dagad a német gigabotrány

Érkeznek az újabb hírek a német kartellbotrányról: érdekesen védekeznek a bajorok, jó kifogása van a Daimlernek. Ettől függetlenül rávetették magukat az esetre a hatóságok, a jutalom pedig várhatóan nagyon fájdalmas lesz.

Hirdetés

Ahogy arról múlt héten beszámoltunk, újabb, korábban soha nem látott méretű autóipari botrány kerekedett Németországban. Öt gyártó – a VW, az Audi, a Porsche, a Daimler és a BMW – a kilencvenes évek óta szervezett és tartott fent kartellt, ahol technológiai kérdésektől a beszállítókon át a gyártási költségekig szinte mindent leegyeztettek a háttérben. Több lap is a német gazdaságtörténet legnagyobb kartelljeként emlegeti az esetet.

A gyártók kétszáznál is több alkalmazottja hatvan különféle munkacsoportban egyeztetett szinte napi rendszerességgel, például hogy a beszállítókkal és a fogyasztókkal szemben is egységes árazással tudjanak maguknak alacsonyabb költségeket, illetve magasabb bevételeket biztosítani. A kartellezés közvetve a dízelbotránnyal is összefügg, hiszen a gyártók a dízeles AdBlue tisztítórendszer tankjának egyre kisebbre szabásáról is rendszeresen egyeztettek, ezzel lényegében különféle emissziós trükkökre kényszerítve egymást.

Az ügy teljes felgöngyölítése évekig tarthat, a Der Spiegel részletes beszámolójánál túl egyelőre nem sok friss részletet ismerni. Az biztos, hogy a hír a teljes német tőzsdét magával rántotta, pénteken a DAX 1,7 százalékos mínuszban zárt – ráadásul semmi sem garantálja, hogy az autóipari részvények árfolyama nem esik tovább.

A düsseldorfi egyetem egyik szakértője, Christian Kersting szerint az egyik legfontosabb kérdés most az, hogy a kartell miatt alacsonyabb műszaki színvonalú autókat kínált-e az öt gyártó, mintha a tiszta verseny miatti innovációs nyomással számolniuk kellett volna. A válasz nem kis mértékben hathat ki a vállalatokra váró büntetés nagyságára.

Az Európai Bizottság több illetékes szervvel közösen máris megkezdte a nyomozást, több dolgozó kihallgatása már meg is történt. Az öt gyártóra nehezedő nyomást a szakszervezeti és a fogyasztóvédelmi oldal is növeli, az utóbbi nevében nyilatkozó specialista perek sorát vizionálja. Klaus Müller szerint nem zárható ki, hogy a magukat a versenyszabályok megsértése miatt megkárosítva érző fogyasztók a VW-botrány utánihoz hasonlóan egyéni kártérítési pereket indítanak. Ez az egyszeri hatósági szankcióknál jóval fájdalmasabb lehet a gyártóknak.

Ami a fejleményekkel kapcsolatos reakciókat illeti, hétfő reggel az ötök körének tagjai közül először a BMW törte meg a csendet. A bajorok csak bizonyos részvádakra fókuszáltak, ilyen a dízelautók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos egyezetetések gyanúja. Állításuk szerint csak azért vettek részt az AdBlue-tartályokkal kapcsolatos titkos megbeszéléseken, hogy megalapozzák a technológiát kiszolgáló adalékutántöltő-infrastruktúra kiépítésének folyamatát. „Az emissziószabályozásban is a versenyt kerestük” – tudatta a gyártó.

A VW üzemi tanácsa azonnali felügyelőbizottsági ülés elrendelését követeli. A három márkával is érintett konszernt kissé segítheti, hogy ők jelentették az esetet a hatóságoknak. A Daimlernek is van jópontja, egyes hírek szerint a stuttgartiak a 2011-ben kipattant teherautóbotrány hatására az utóbbi években egyre inkább igyekeztek kivonni magukat az ötök köréből – ezzel ez a gyártó lenne az egyetlen, ami hatósági szemmel pozitívan változó magatartást tanúsítana.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink