Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Jogi gyorsítósávot kér a szakma az önvezető autóknak
A Google és több autóipari vállalat vezetősége is az amerikai hatóságok vezető nélküli autózásra vonatkozó szabályalkotó tevékenységének gyorsítását és egységesítését szorgalmazza.
Az önvezető autókat fejlesztő és tesztelő vállalatoknak komoly akadályt jelent, hogy az új technológiához még nem készült megfelelő, mindenre kiterjedő jogi rendelkezés. Chris Urmson, a Google önjáró autójának fejlesztési vezetője szerint az Egyesült Államokban esetenként egymásnak ellentmondó szabályok vannak érvényben, amik korlátozzák az innovációs folyamatokat. Az elmúlt két évben 23 állam hozott jogszabályokat, ezek „mind különböző megközelítéseket és fogalmakat tartalmaznak.”
Urmson úgy véli, a jogi keretek összehangolása az államok között megkönnyítené a kereskedelmet, a fejlesztést, növelné a versenyképességet és a biztonságot, és hamarabb lehetővé tenné az autonóm járművek elterjedését. Véleménye szerint utóbbi azért lenne fontos, mert tavaly 38 ezer ember vesztette életét az USA útjain közlekedési balesetben, melyeknek 94 százaléka emberi hibára vezethető vissza.
Az autómegosztás kínáló Lyft vállalat alelnöke szinté támogatja a következetes jogalkotást. Joseph Okpaku szerint azért fontos a minél korábbi jogharmonizáció, mivel a közlekedés és a technológia evolúciós ugrás előtt áll. Hasonló álláspontot képviselnek a GM és a Delphi vezetői is.
A jogszabályok fejlődése nem mindig tart lépést a technológiáéval |
A hatóságok ugyanakkor megfontolt munkára törekszenek, ami érthető is: bár az autonóm járművek tájékozódását végző szenzorok és szoftverek a tesztek során megtett több millió kilométer alapján szinte teljesen megbízhatónak bizonyulnak, az extrém időjárási vagy közlekedési körülmények (mint az útszéli homokzsákok) még tudnak feltörést okozni a rendszerek fejlesztőinek. Ezen kívül a kiberbiztonsági kérdések, például az illetéktelen általi hozzáférés témaköre sem tisztázott még száz százalékig.
A legbiztonságosabb megoldás talán az lenne, ha a jogi szabványosítást sürgető és az átgondolt tevékenységet támogató hangok egyensúlyba kerülnének, majd együttműködve alkotnák meg a jövő autózásának játékszabályait.