Gyártók Jelentősen drágulhatnak jövőre az új autók

Jelentősen drágulhatnak jövőre az új autók

Beck András | 2019.07.08 05:01

Jelentősen drágulhatnak jövőre az új autók

Az Európai Unió előírásai szerint márkánként átlagosan csupán 95 gramm lehet a kilométerenként kibocsátott szén-dioxid mennyisége az új autóknál. Ez a szigorú szabályozás alaposan átírja az importőrök üzleti terveit. Nagy Norbert, a Kia Motors Hungary ügyvezető igazgatója szerint mindez jövőre visszaesést hoz az újautó-piacon.

Hirdetés

–Miként alakulhat át a hazai autókereskedelem az új európai uniós kibocsátási szabályozás miatt?
– Az idei lesz az utolsó olyan év, amikor tisztán autókereskedelemmel foglalkozunk majd, hiszen a következő évek inkább a szén-dioxid-kibocsátás mérsékléséről szólnak majd. Az Európai Unióban 2020-tól autónként átlagosan csupán 95 gramm lehet a kilométerenként kibocsátott szén-dioxid mennyisége. Ma ennek egyetlen gyártó sem felel meg, és elég messze is vannak ettől a célkitűzéstől. Ezért már most óriási erőfeszítéseket kell tenni kutatás-fejlesztésben. Az előírásnak csak az elektromos autók zéró kibocsátásának beszámításával lehet megfelelni. Rontja a helyzetet a dízelautókkal kapcsolatos negatív kommunikáció, sok nyugat-európai városból kitiltották már a dízelautókat és egyre többen tervezik ezt. A dízelautók eladásában ez nyilvánvalóan csökkenést okozott.

– Milyen szankcióval számolhat az a gyártó, amelyik nem felel meg a kvótának?
– Ha nem felel meg egy autógyártó, akkor büntetést kell fizetni a gyárnak, amitől persze nem csökken majd a légkörben a szennyezőanyag mennyisége. Minden egyes kvótán felüli grammért 95 eurót kell fizetni autónként. Ez a Kia félmilliós európai eladásainál 10 grammos átlagos kvótatúllépésnél 475 millió eurót, azaz nagyjából 153 milliárd forintnyi büntetést jelentene. Ez autónként átlagosan 300 ezer forint, nem valószínű, hogy a vevők hajlandóak lennének ennyivel többet fizetni egy-egy új kocsiért.

– Hogy tudnak majd megfelelni az előírásnak?
– A kvótát szerencsére európai szinten figyelik, így nem kell mindenhol lemenni a 95 gramm/kilométerenkénti értékre. Minden ország megkapja a saját értékét, amit viszont tartania kell. Ránk hozzávetőleg 117 grammos érték jut majd, de ez egyben természetesen azt jelenti, hogy más országban 95 gramm alá kell menni az országos átlagban. A régióban jellemzően mindenhol magasabb értékkel számolhatnak az importőrök. Norvégiában például minden második eladott új autó elektromos, tehát ők bőven a határérték alatt lesznek. Nagy vonalakban azzal lehet egyébként kalkulálni, hogy egy elektromos meghajtású autó eladásával két hagyományos, belső égésű motorral szerelt kocsi adható el úgy, hogy még a kvótán belül lehet maradni. A szűk keresztmetszet is sok gyártónál majd az elektromos autók gyártási kapacitása lesz majd.

– Az új autók árát mennyiben érintheti majd a változás?

– Első körben egyes motorvariációk kiesnek majd a kínálatból. Az 1,4-es szívómotoros benzinmotor például ilyen lesz. Ma a Ceed-eladásaink fele ilyen, de jövőre már nem forgalmazzuk. A váltómotor a háromhengeres egyliteres turbómotor lesz a kínálatban, de ez is néhány százezer forinttal drágább lesz a mostani alapváltozatnál. A vevők másik döntése az lehet, hogy az 1,4-es turbómotort választják, de ennek már 600 ezer forinttal magasabb az ára. Minden márkánál ezzel a dilemmával találkoznak majd a vevők.

– Ez milyen csökkenést hozhat az újautó-eladásokban?
– Csökkenés biztosan lesz, hiszen 2020-ban 2019-hez képest visszaesnek majd az eladások. Ennek az az oka, hogy az idén forgalomba helyezett autók jelentős része úgynevezett mesterséges forgalomba helyezés lesz. Amit idén forgalomba helyeznek a kereskedők, azt jövőre még úgy adhatják el az ügyfélnek, hogy nem számít bele a kvótába. Ezért idén mindenki minden, olyan már megérkezett autót forgalomba helyez majd, ami rontja a kvótát. Jövőre vagy ilyen maradék autót vesz valaki, vagy drágább alternatívát választ. Ez viszont azzal jár, hogy az előrehozott forgalomba helyezések miatt idén nagyot nő majd az autópiac, jövőre viszont garantálható a visszaesés. Idén 160 vagy akár 170 ezer is lehet az újautó-piac, de 2020-ban akár 120 ezerre is csökkenhet.

– A használtautó-piacra milyen hatása lehet mindennek?
– Aki nem akar drágább autót venni, az lehet, hogy inkább fiatalabb használt autót hoz be. A használt gépkocsikra nem vonatkozik a kvótaelőírás. Ezek iránt viszont megemelkedhet a kereslet.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink