Gyártók ITD Hungary: segítség a jármű- és beszállítói iparnak

ITD Hungary: segítség a jármű- és beszállítói iparnak

Kovács András | 2010.01.21 08:52

ITD Hungary: segítség a jármű- és beszállítói iparnak

Nagy érdeklődés kísérte a Noerr és Társai Ügyvédi Iroda és az ITD Hungary által szervezett „A magyarországi gépjárműipar - Aktuális jogi és gazdasági kérdések” című rendezvényt, amelyen Henter Ágnes, az ITD befektetési projektek igazgatója mutatta be a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium járműipari akciótervét.

Hirdetés

A Budapesti központ mellett hat régiót érintő belföldi hálózat, 8 határ menti külföldi képviselet, 55 KGSZ irodával együttműködés - ez az ITD Hungary, melynek egyik fő feladata a befektetés-ösztönzés. Az egyablakos ügyintézés a külföldieknek egyszerűsíti a döntést, segítenek az engedélyezési eljárásokban, gördülékenyebbé teszik azokat. Egy sikeres beruházással még nincs vége a munkájuknak, időről-időre ránéznek a vállalkozásokra, további fejlesztésekhez újabb segítséget adnak. Munkájuk során visszajeleznek a kormány felé a jogi, gazdasági környezet szükséges változtatásával kapcsolatban.

Az ITD kiemelten figyel az ipari parkokra, keresi a nagy és szabad iparterületeket, és kiemelten támogatja – egyebek között – a magas hozzáadott értékű elektronikai és autóipart. Most futó egyes számú projektjük Magyarország legnagyobb zöldmezős beruházása, a kecskeméti Mercedes gyár. Kezdetben álnéven, Alfa projektként futott, s nagyon különösen kezdődött – eleveníti fel a nem is olyan régmúltat Henter Ágnes.

Cikket olvastak ugyanis arról, hogy Romániában vagy Lengyelországban szeretne termelőüzemet létrehozni a Mercedes. Kis túlzással a németekre törték az ajtót, hogy nézzék meg a magyar ajánlatot is, hátha megváltoztatható a helyszín. A végeredmény ismert: közel 800 millió eurós beruházás nyomán 2500 közvetlen munkahely és évi 100 darab kompakt Mercedes személyautó. Ami mellettünk szólt, az a képzett munkaerő, az alacsony költségek, a jó infrastruktúra, a fejlett beszállítói háttér és a bizalom.

Henter Ágnes előadása során részletesen is bemutatta a járműipari akciótervet,- melyet alapvetően a minisztérium dolgozott ki, de az ITD Hungary javaslatai bekerültek- beszélve annak öt pilléréről. A munkaerő kapcsán egyes területeken a nyelvtudás és a gyakorlati ismeretek hiányát, a beszállítóknál az alacsony hazai részvételi arányt emelte ki. A harmadik pillér, az infrastruktúra a legfejlettebb, itt a nemzetközi repülőterek ill. a rendező-pályaudvarok terén lehetne fejleszteni. Az innovációnál az alacsony beszállítói K+F tevékenységen kellene javítani, míg az ötödik pillérnél, a beruházás-ösztönzésnél a minőségi ipari ingatlanok alacsony számát, illetve a bürokratikus eljárásokat említette.

A pillérek megerősítésének lépései:

- Célorientált szakképzés és felsőfokú képzés fejlesztése: „skill gap” elemzés, az eredmény beillesztése a kormányzati szakképzés- és oktatás-fejlesztésbe

- Beszállítói képességek fejlesztése: a GOP beszállítói innovációs fejlesztési pályázatának (2009. 1.3.3.) lebonyolítása, értékelése, fejlesztése

- Beszállítókat támogató eszközrendszer továbbfejlesztése: Beszállítói Program működtetése - finanszírozási, hálózatépítési, szolgáltatási eszközök

- Autóipari nagyberuházásokhoz kapcsolódó beszállító-fejlesztési programok megvalósítása

- A járműipari K+F+I pályázatok feltételrendszerének szektorspecifikus szempontok szerinti átalakítása: pl. bónus pontok lehetősége ágazati preferenciák alapján (pl. Clean Car fejlesztések, környezettechnológiai beruházások, stb.)

- Járműipari húzóágazati K+F program indítása: pl. technológiafejlesztési programok, nemzeti technológiai központok továbbfejlesztése

- Járműipari nagyberuházások engedélyezési eljárásainak egyszerűsítése, gyorsítása

- A 2009-ben elindított Beruházásbarát Településekért Pilotprogram folytatása

Henter Ágnes az eddigi intézkedéseket is felvázolta. A K+F szakemberek megtartása érdekében 1,6 milliárd keretösszegig maximum 10 millió forint/fő támogatás adható a KKV-knál alkalmazott szakemberek foglalkoztatási költségeinek visszatérítésére. A „skill gap” elemzés elvégzését a BME nyerte el, a tanulmány várható elkészülési ideje 2010. május 31. Az ITD Hungary Üzletfejlesztési igazgatósága a dolgozik a Beszállítói Programon, míg Befektetési igazgatósága lezárta a Beruházásbarát Önkormányzatok Program első évadát és jelenleg a 2. kör előkészítése zajlik.

Kiemelt Partnereink