Gyártók Furcsa leépítés a szlovák Volkswagennél

Furcsa leépítés a szlovák Volkswagennél

Kuthi Áron | 2019.02.13 09:21

Furcsa leépítés a szlovák Volkswagennél

Szlovák sajtóhírek szerint idén júniusig háromezer dolgozójának elbocsátására készül a Volkswagen Slovakia. A leépítés fő oka az lenne, hogy a VW-konszern mindeddig nem bízta meg a pozsonyi gyárat egyetlen, 2022 után gyártásba kerülő modellel. A valóság azért ennél árnyaltabb.

Hirdetés

A konszern szlovákiai vállalata 2017-ben 13 700 embert foglalkoztatott, a háromezres elbocsátás tehát óriási, 22 százalékos leépítést jelentene, ráadásul mindez szűk fél év alatt, júniusig menne végbe.

A luxusmodelleket nem érinti a változás

A szlovák híroldalakat olvasva azonban egyértelművé válik, hogy a négy telephelyen működő gyár (Pozsony mellett van a tulajdonképpeni gyár, nem messze tőle Stomfán a szerszámgyár, Túrócszentmáronban a sebességváltó-gyár, és Kassán az orosz piacra termelő végszerelő üzem) csupán fokozatosan visszavesz a termelésből, figyelembe véve a városi kisautók iránti megrendelések időleges csökkenését. A termelés volumenének visszafogása nem vonatkozik a luxusmodellekre (Audi Q7, Q8, Porsche Cayenne). A szlovák Trend hírportál mindenesetre úgy tudja, hogy nyártól az itt gyártott városi kisautók (Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, Škoda Citigo és Seat Mii) gyártása a jelenlegi két műszakról egyre fog csökkenni.

Nem a VW-seket bocsátják el

Az intézkedések része, hogy a munkaerő-kölcsönzőktől igénybe vett kapacitásokon egyelőre csökkentenek, és a határozott idejű szerződéssel dolgozók munkaviszonyát is felülbírálják. Azt az egyik szakszervezet képviselője is elismerte a médiának, hogy ez a takarékláng felé kapcsolt termelés csak addig tart, amíg ki nem derül, milyen új modell gyártása érkezik a gyárhoz. A vállalat szővivője elismerte a takarékossági program elindítását, ugyanakkor az elbocsátandók számát nem kommentálta.

Magyar audisokat is beleszámoltak

A leépítés volumene tehát enyhén szólva kérdéses, de a háromezret szinte biztosan nem éri el. Főleg úgy nem, hogy a szakszervezet számításaiban szerepel az a durván 500 győri Audi-dolgozó is, akiket még két éve a magyar gyár „adott kölcsön” időlegesen. A szlovák sajtó elsősorban a győriek és más, ideiglenesen szerződött felek leépítését hangsúlyozva tálalta a hírt, ezért megkérdeztük az Audi Hungariát, hogy mi a helyzet a külföldön dolgozó munkavállalóikkal. Mint válaszukból kiderült, az 550 munkavállaló kiküldetéses munkaviszonyban volt átmenetileg a pozsonyi Volkswagen-gyárnál, az új győri modell, az Audi Q3 felfutásának kezdetéig. „Az Audi Hungariás kollégák 2018 májusától folyamatosan érkeztek vissza vállalatunkhoz. 2019. február 1-jével a pozsonyi kiküldetésben részt vevő valamennyi kolléga visszatért az Audi Hungariához” – fogalmaztak válaszukban.

A JLR felvenne mindenkit

Az elbocsátási körbe kerülők biztosan nem maradnak munka nélkül, a Jaguar Land Rover máris jelezte, hogy a nyitrai gyár szívesen alkalmaz további munkaerőt.

A pozsonyi gyár különlegessége, hogy öt autómárkát gyárt. Itt készül a Volkswagen Touareg, az Audi Q7, az Audi Q8, a Porsche Cayenne, a Volkswagen up!, a Volkswagen e-up!, a Škoda Citigo és a Seat Mii. A konszern az itt elkészült modellek 99 százalékát exportra viszi, összesen 158 országba. A VW Slovakianál a menedzsment szintet nem számítva 1854 euró volt az átlagbér 2017-ben.

Kiemelt Partnereink