Gyártók Feladja az automata konvojozás álmát a Daimler

Feladja az automata konvojozás álmát a Daimler

autopro.hu/Sz.K. | 2019.01.17 05:02

Feladja az automata konvojozás álmát a Daimler

A Daimler Trucks kimondta, hogy jelen körülmények között a kamionos platooning, vagyis az olyan kamionkonvoj, ahol csak az első járműben ül sofőr, a mögötte haladók pedig az összekapcsolási technológiának köszönhetően automatikusan, vagy csak minimális sofőri beavatkozással követik az első tagot, nem megvalósítható. Ehelyett erőforrásait az autonóm járművek fejlesztésére fókuszálja.

Hirdetés

– Az autonóm kamionok jelentik a teherszállítás és fuvarozás következő szintjét, nem fogunk újabb projektbe kezdeni a platooning területén az üzemanyag-hatékonyságért – mondta Martin Daum, a Daimler Trucks and Buses vezérigazgatója a CES elektronikai vásáron Las Vegasban.

A vállalat 2015-ben mutatta be első autonóm kamionját a CES-en. A konszernnél azóta azon dolgoztak, hogy még többet tudjanak meg az autonóm teherszállítási technológiákról, és vált a Daimler az első kamiongyártóvá, amely kettes szintű autonómiával rendelkező járműveket készített. Azonban, mivel a vállalat nagyobb ígéretet lát az önvezető teherautókban, úgy döntött, a platooning kutatását befejezi. Ennél a technológiánál a kamionok szorosan követik egymást, így javítva aerodinamikájukat, és a vezető kamion irányítja az azt követő járművek gyorsulását és fékezését is. A technológiától a szakértők jelentős költségmegtakarítást várnak.

A vállalatnál több ezer mérföldnyi, valós körülmények közötti tesztelés sem hozta az üzemanyag-megtakarítási célokat, melyek szükségesek a flották számára nagyon is érzékeny megtérülési mutatók javításához. A forgalom túl gyakran zavarta meg a konvojt, így több üzemanyagot használtak fel, míg újra sorba rendeződtek a kamionok. A tesztelésbe ölt pénz és a tudásbeli háttér ugyanakkor nem fog kárba veszni, a Daimler sokat tanult a technológiáról. A platooningnak akkor lehet nagyobb értelme, mikor már nem lesz szükség sofőrre a követő járművekben.

A Daimler Trucks amerikai leányvállalata, a Freightliner idén piacra dobja a kettes szintű önvezető Cascadiát, és a vállalat azt is tervezi, hogy négyes szintű autonóm kamionokat is kezd ebben az évben tesztelni az Egyesült Államokban. A hármas szintet viszont teljes egészében ki akarják hagyni. – Arra törekszünk, hogy egy évtizeden belül az utakra vigyük a technológiát – jelentette ki Daum.

A vezérigazgató a biztonsági fejlesztéseket tartja a legnagyobb előnynek. Megjegyezte, hogy a kamionbalesetek 94 százalékáról a sofőr tehet. Teljesítménybeli előnyök is meg fognak jelenni, ha a kamionok a nap 24 órájában képesek lesznek haladni, még éjszaka is, amikor kisebb a forgalom. – A magasan automatizált kamionok jelentősen csökkenthetik a mérföldenkénti költségeket – mondta. – A négyes szintű autonóm járművek használata elkerülhetetlen lesz a jövőben.

A technológia esőben, hóban, sivatagi hőségben, vagy építési területeken is működik majd, és minden érzékelő több mint öt évig, vagy 800 ezer kilométerig használható, de ez akár meg is duplázható. Ezzel egy időben a Daimler a törvényhozókkal is együttműködik, hogy a szabályrendszert kidolgozzák. A konszern 600 millió dollárt (167 milliárd forintot) fektet az automatizált kamiontechnológiákba az elkövetkező néhány évben.

Roger Nielsen, a Daimler Trucks Észak-Amerika vezérigazgatója elmondta, természetes, hogy az Egyesült Államok lesz az önvezető kamionok fejlesztésének színhelye. Az ország 48 ezer mérföld (76 800 kilométer) gyorsforgalmi útszakaszt kínál, amin tesztelni lehet.

Az új, kettes szintű autonómiával rendelkező Cascadia előszéria-gyártásban van, júliusban kezdődik a sorozatgyártása. A kamionban Detroit Assurance 5.0 aktív biztonsági rendszer van, mely magában foglalja az opcionális sávtartás-asszisztenst. A sofőrnek itt még muszáj kezeit a kormányon tartani, de az automatika érzékeli, ha a sofőr hosszabb időre elveszi kezét róla. A kettes szintű autonómia opcionális lesz az új Cascadiában, de a Detroit Assurance 5.0 alapfelszereltség.

– Eddig menetirányú kontrollt nyújtottunk – magyarázta Nielsen. – A kettes szint oldalirányú kontrollt is biztosít. A kamiont a sáv közepén tartja, és ha az el akarja hagyni a sávot, visszahúzza a középvonalhoz. A sofőrnek még mindig irányítania kell a járművet, és teljes figyelemmel kell lennie az útra, és a környezetre.

Kiemelt Partnereink