Gyártók Ellehetetleníti a kamiongyártókat az új törvény

Ellehetetleníti a kamiongyártókat az új törvény

MTI | 2018.11.13 16:23

Ellehetetleníti a kamiongyártókat az új törvény

Az ágazat képviselői szerint az európai haszongépjármű ipar létét veszélyezteti az Európai Bizottság terve a nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátásának egy harmadával történő csökkentésére.

Hirdetés

Ezzel a tervével csak Németországban több tízezer munkahelyet sodor beszélybe az EU jelentette ki Michael Brecht, a Daimler üzemi tanácsának az elnöke.

Ha az Európai Bizottság és az Európai Parlament célja az európai haszongépjármű ipar felszámolása, akkor jó úton járnak tette hozzá Saki Stimoniaris, az MAN üzemi tanácsának az elnöke.

Az Európai Parlament szerdán szavaz a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának az elkövetkező 12 évben 35 százalékos csökkentésére tett környezetvédelmi bizottsági javaslatról. A tervezet a határértékek átlépését Bernhard Mattes, a német autóipari vállalatok képviseleti szervezete, a VDA elnökének megfogalmazása szerint még a legnagyobb járműgyártókat is egzisztenciális veszélybe sodró büntetéssel sújtaná.

Az Európai Parlament (EP) környezetvédelmi bizottságát és az Európai Bizottságot (EB) azonban elsősorban klímavédelmi szempontok foglalkoztatják.

A javaslat nagyobb klímavédelmi kötelezettséget róna a legnagyobb közúti légszennyezőkre mutatott rá Bas Eickhout, az EP környezetvédelmi bizottságának holland Zöldek által delegált tagja. Az EB szerint ugyanis a közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátása 1990 óta 19 százalékkal emelkedett a közúti áruszállítás növekedése miatt.

A növekvő abszolút károsanyag-kibocsátási adatokat nem cáfolja az ACEA, az európai autóipart és ezen belül a Daimler, az MAN, a Scania, a Volvo és az Iveco haszongépjármű gyártó vállalatokat is képviselő szervezet. Rámutat azonban, hogy a haszongépjármű forgalom mindössze 5 százalékban felelős a teljes szén-dioxid-kibocsátásért.

Az ACEA szerint a haszongépjármű gyártók jelenleg is mindent megtesznek az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében, hiszen a fuvarozók számára az üzemeltetési költség egyharmadát most is az üzemanyagköltség adja. Az alacsony fogyasztás tehát versenyelőnyt jelent mind a gyártók, mind a speditőrök számára. A technológiai fejlesztési erőfeszítéseknek köszönhetően hosszabb távon évente nagyjából egy százalékkal csökken a tehergépjárművek átlagos üzemanyag-fogyasztása mutat rá az ACEA.

A személygépkocsikra vonatkozóan már megszületett a döntés a szén-dioxid-kibocsátás 35 százalékos csökkentéséről 2030-ig. Az Európai Bizottság abból indul ki, hogy ennek a tehergépjárműveknél is így kellene lennie. Csakhogy miközben a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentésében nagy szerep hárul majd az elektromos mobilitás elterjesztésére is, a nehéz tehergépjárműveknél már nem ilyen egyértelmű a helyzet. Bernhard Mattes, a VDA elnöke szerint ugyanis belátható időn belül nem lehet piacképessé tenni a nagy hatótávot biztosító több tonnás akkumulátor egységekkel közlekedő kamionokat, tekintettel a hosszú töltési időre és a töltési infrastruktúra kiépítésének a szükségességére.

Ráadásul a tehergépjárműveknél a modellváltások fejlesztési ciklusának hossza is körülbelül 15 év, nagyjából a duplája a személygépkocsikénak. Az uniós direktívák pedig 2025-re követelnék meg az első nagyléptékű csökkentést a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásában.

A parlamenti képviselőknek tisztában kellene lenniük azzal, hogy a 2025-től forgalomba kerülő modellek már réges régen a tervezőasztalon vannak mutatott rá Erik Jonnaert, az ACEA főtitkára.

Az uniós politikusok hatalmas büntetési tételeket helyeznek kilátásba a tervezett kibocsátási határértékek átlépésére: egy gramm túllépés a szén-dioxid-kibocsátásban egy évi 40 ezer teherautót gyártó vállalat számára például 272 millió euró bírságot jelentene a kalkulációk szerint.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink