Gyártók Egyesülési tárgyalásokat kezd a FiatChrysler és a PSA csoport

Egyesülési tárgyalásokat kezd a FiatChrysler és a PSA csoport

Beck András | 2019.10.31 08:00

Egyesülési tárgyalásokat kezd a FiatChrysler és a PSA csoport

A Renault-val való egyesülés meghiúsulása után újabb partnert keres egy nagyobb autógyártó létrehozásához a FiatChrysler. A PSA-val mind földrajzilag, míg a modellpaletta tekintetében jól kiegészítenék egymást.

Hirdetés

A FiatChrysler és a PSA bejelentette, hogy egyesülési tárgyalásokat kezd. A FiatChrysler korábban már a Renault-val is folytatott hasonló tárgyalásokat, ez azonban a Renault nagytulajdonosai, köztük a francia állam és a Nissan miatt meghiúsult. A Peugeot, Citroën, DS és Opel modelleket gyártó PSA csoport esetében is van közvetve 12 százaléknyi állami tulajdon, így az állammal való megegyezésre itt is szükség lesz. Mindenesetre az egyesülés, vagy akár csak egy szoros együttműködés is jelentős szinergiákat és eredménynövekedést jelenthetne. „Az egyik jelentős szinergia lehetőség a kutatás és fejlesztési költségek lefaragása, hiszen 2018-ben a PSA csoport 2,5 milliárd eurót, a Fiat Chrysler pedig több mint 3 milliárd eurót költött el erre.

A PSA-val való egyesülés azért lehet egyszerűbb a FiatChryslernek, mert egyrészt itt 15 százalék helyett csak 12 százalék a francia állam tulajdonrésze, másrészt a Renault-üzletnél a Renault-val szövetségben lévő Nissannal is gondjai akadtak a Fiatnak” – mondta az autopro.hu-nak Nagy András, az Erste Befektetési Zrt. elemzője.

Értesülések szerint időközben a francia PSA csoport felügyelőbizottsága jóváhagyta a fúziós javaslatot az olasz-amerikai Fiat-Chryslerrel - erősítették meg párizsi források a dpa német hírügynökségnek. A The Wall Street Journal című amerikai lap szerdán jelentette, hogy a Fiat-Chrysler fúzióról kezdett tárgyalásokat a francia PSA csoporttal, s egyezségre jutottak a feltételeket illetően. A francia gazdasági minisztérium egyik forrása üdvözölte a fúzióval kapcsolatos értesüléseket, amelyeket a PSA utóbbi években történt talpra állása bizonyítékaként értékelt. Mint mondta, Franciaország tevékenyen részt akar venni az autóipar globális megerősödésében.

Japán gondok

A Nissan inkább hármas, Fiat-Renault-Nissan együttműködést szeretne és nehezményezte, hogy ki akarják hagyni. A francia állam és, mellesleg a FiatChryslerben tulajdonrésszel nem bíró, de szabályozóként fontos szerepet játszó olasz állam is azt akarta elérni, hogy a Renault-Fiat egyesülés után ne zárjanak be gyárakat és ne küldjenek el embereket.

Kiegészítik egymást

„Nem meglepetés, hogy a Fiat folytatta a partnerkeresést a piacon. Az elektromos autózás térnyerése és az önvezetés fejlesztési költségei miatt ugyanúgy mérethatékonyságra törekednek, mint minden autógyártó. Egy FiatChrysler–PSA egyesülés is nyilvánvalóan leépítéseket és gyárbezárásokat hozhatna, de a Fiat Európában gyengélkedik, így logikus lépés a részéről egy ilyen bővülés” – fűzte hozzá Nagy András. Az elemző rámutatott, hogy a két társaság termékpalettája és piacai is jól kiegészítenék egymást. A Fiat az Egyesült Államokban erős, profitjának több mint 100 százaléka is onnan származik, ami úgy lehetséges, hogy az európai üzletág veszteséges. A Peugeot és a pár éve megszerzett Opel pedig nincs jelen a tengerentúli piacon és a Citroen sem meghatározó, bár a Peugeot már bejelentette, hogy a következő években vissza kíván térni az amerikai piacra. Modellkínálatban is a Fiat a kis méretű autókban erős, míg a Jeep a terepjáró-piacon. A PSA kínálata pedig főleg a középkategóriás, SUV és egyterű modellekből áll. A Citroënből elkülönített DS pedig egy viszonylag szűk szegmensnek gyárt prémium autókat. Egy egyesült FiatChrysler–PSA cég a világ 4. legnagyobb autógyártója lenne.

Emelkedtek az árfolyamok

A FiatChrysler piaci kapitalizáció 20 milliárd euró, a PSA csoporté 24 milliárd, így két megközelítőleg egyforma cég egyesülne, a hírek egyelőre nem együttműködésről, hanem egy közös cégről szólnak. „Egy ilyen üzlet nagyjából egy év alatt hozható tető alá, de az további éveket igényel mire egy átgondolt modellportfóliót alakítanak ki és optimalizálják a gyártást. A befektetők egyébként jól fogadták a híreket, a FiatChrysler árfolyama 10, a PSA-é pedig 6 százalékkal emelkedett” – hangsúlyozta Nagy András.

Nyitókép: instagram.com/peugeot/

Kiemelt Partnereink