Archív Duster: új terepre merészkedett a Dacia

Duster: új terepre merészkedett a Dacia

Kovács András | 2010.03.08 07:58

Duster: új terepre merészkedett a Dacia

A 2010-es Genfi Autószalonon mutatkozik be a márka hatodik modellje, az új alsó középkategóriás terepjáró, a Dacia Duster – ára 12 ezer euró alatt marad.

Hirdetés

A Dacia Duster 4.31 méteres hosszával és 1.82 méteres szélességével kifejezetten kompakt, karosszériája Mégane-méretű. Az autó elsőkerék-hajtással (4x2) és összkerék-hajtással (4x4) is elérhető, néhány fontosabb adat: emelt hasmagasság 210 mm, az első túlnyúlás 822, a hátsó 820 mm. Jellemzően nagyok a terepszögek: 30 fok elől; és 36 fok hátul. Az autó méretéhez képest könnyű: mindössze 1160 kilogramm elsőkerék-hajtással, és 1250 kg összkerék-hajtású kivitelben.

Dacia Duster
Dacia Duster: könnyebb terepen is otthon. Képgarléria

A Dacia Duster padlólemeze a Loganéból származik. Az első felfüggesztés MacPherson rendszerű, a hátsó nagy teherbírású, ugyanakkor könnyű és helytakarékos csatolt hosszanti lengőkarokból áll. Összkerék-hajtással a hátsó futómű is MacPherson szerkezetű a terepjellemzők javítása érdekében.

Az autó 4x4 sebességváltója is friss fejlesztésű, kézi kapcsolású és hatfokozatú. Az első nagyon rövidre áttételezett: mindössze 5.79 km/óra 1000/perc motorfordulatszámon. E megoldással az autó kis sebességgel és biztonságosan haladhat nagy felületi egyenetlenségeken is, ugyanakkor elindulási-, kapaszkodási és a vontatási jellemzői is jók.

Háromféle üzemmód lehetséges:

Kézre esik az új váltó karja.
Kézre esik az új váltó karja.

– AUTO: Az első-hátsó tengelyek közötti nyomatékosztás automatikus, és tapadásfüggő. Alapesetben csak az első kerekek kapnak hajtást, az első tengely tapadásvesztése esetén azonban azonnal, és automatikusan a hátsó kerekek is bekapcsolódnak. A nyomatékelosztásért elektromágneses szabályozású, lamellás tengelykapcsolós, és Nissan gyártású központi differenciálmű felel.

– LOCK: A központi differenciál zárt, az első-hátsó tengelyi nyomatékelosztás aránya fix. A gázpedál karakterisztikája és a fékjellemzők is automatikusan a terepes használathoz igazodnak. Ez az üzemmód különösen rossz tapadású felületeken (sárban, hóban, homokban) ajánlott, kis sebességű haladáshoz.

– 4x2: Csak az első kerekek hajtottak. Ez az üzemmód jó minőségű utakra való, nagy sebességű haladáshoz. Használatával jelentősen csökken a fogyasztás, és a széndioxid kibocsátás is.

Az összkerékhajtással alapáron jár a Bosch 8.1-es blokkolásgátlója, csak úgy mint az elektronikus fékerő elosztó (EBV) és a vészfék-asszisztens. A Duster a márka első elektronikus menetstabilizáló rendszerrel (ESP) is megrendelhető autója, ugyanakkor az alulkormányzottsági hajlamot csökkentő CSV, és a kipörgésgátló (ASR) is elérhető hozzá. Ez utóbbi különösen akkor hasznos, amikor az átlósan ellentétes kerekek egyszerre kipörögnek. Az ASR a kerékfékeket felhasználva küld forgatónyomatékot a jobb tapadású, és így a differenciálművön át hajtást egyébként nem kapó kerekekre.

A dacia Duster szerkezeti ábrája.
A Dacia Duster szerkezeti ábrája.

A Dusterhez háromféle erőforrás választható: egy benzinmotor (1.6 16V 110 LE) és két közös nyomócsöves befecskendezésű turbódízel (1.5 dCi 85, és dCi 110 LE). Ezek mindegyike dolgozott már korábbi Dacia és Renault modellek motorterében is. Széndioxid kibocsátása valamennyi változatban alacsony: a dízelmotoros kivitelek kétkerék-hajtással 135 g/km, és összkerék-hajtással is mindössze 145 g/km széndioxidot bocsátanak a környezetbe.

Árával hódíthat az új terepen a Duster.
Árával hódíthat az új terepen a Duster.

A Dacia legerősebb tulajdonság az ár/érték aránya: az elsőkerék-hajtású Duster európai alapára – az adókat is számításba véve – 11 ezer 900 eurótól indul, összkerék-hajtással pedig 13 ezer 900 euró a bázisár. Ezen az áron a Duster piacvezetőnek számít nem csak műszaki tartalmát és képességeit, de felszereltségét és utastéri helykínálatát tekintve is.

A kocsi a márka Pitesti gyárában készül Romániában. Mindkét változat 2010 március végétől lesz elérhető az európai piacokon – bizonyos országokban, például Ukrajnában Renault emblémával kerül forgalomba, a Loganhoz és a Sanderóhoz hasonlóan.

A Duster befogadásához számos ponton át kellett alakítani a pitesti sorokat: új karosszéria részleg épült kifejezetten az érkező modell számára, és az új erőforrások, valamint az összkerék-hajtás miatt az összeszerelő sorokon is alakítani kellett. Ugyanakkor megváltozott a logisztikai rendszer, és a raktározás is. Immár mind a hat modell azonos gyártósoron fut Pitestiben.

A Renault összesen mintegy 290 millió eurót költött a Duster kifejlesztésére és pitesti gyártására. Ebben az összegben az új TL8 kódjelű sebességváltó költsége és a motorok Euro4, és Euro5 környezetvédelmi normáknak való megfeleltetése is benne van. A fenti összegből 70 millió eurót fordítottak a gyárra.
Hatásosan csökkentette a költségeket, hogy a Duster alkatrészeinek mintegy fele már futó Renault, vagy Dacia modellekből származik. A pitesti csúcskapacitás 25 modell óránként, így az újdonság akár a román gyár kapacitásainak egyharmadát is lekötheti.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink