Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A StudentTechLab a jobb stratégiára fókuszál
2024.04.18 16:22Még több kínai OEM épít autógyárat Európában a Bosch szerint
2024.04.18 15:20Megtorpant az európai autópiac
2024.04.18 14:16A Volkswagen új architektúrát vezet be a Xpenggel
2024.04.18 13:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Dízelbotrány 2.0: az FCA a Volkswagenhez hasonló módon csalhatott
Bár az érintett kocsik nagyságrendje kisebb, a hatósági vádak alapján az olasz-amerikai gyártó most napvilágra jutott trükközése erősen hasonlít a VW ügyére. Ezúttal is könnyen dollármilliárdos büntetéssel végződhet a történet.
Újabb dízelbotrány közeleg: a kibocsátott károsanyaggal való manipulációra utaló jeleket fedezett fel a Fiat Chrysler egyes modelljein az amerikai környezetvédelmi ügynökség. Az EPA vádjai alapján az autógyártó a Jeep Grand Cherokee és Dodge Ram háromliteres motorjainak emissziójáról mutatott szebb képet rejtett szoftverek felhasználásával. Az ügyben nagyjából százezer kocsi lehet érintett.
A feltételezések szerint a Volkswagen megoldásához hasonlóan az FCA modellek is felismerhették, ha épp emissziós teszten esnek át, és csak ilyenkor tartották be a nitrogén-oxidokra vonatkozó előírásokat. Azt egyelőre nem tudni, hogy reális, manipuláció nélküli esetben a kocsik milyen mértékben lépték át a határértékeket. Ha bebizonyosodik, hogy az FCA is rejtett szoftverrel játszotta ki az előírásokat, az USÁ-ban alappal vádolhatják a Clean Air Act, vagyis környezetvédelmi törvények megsértésével.
A szoftver esetleges létezésére rávilágító vizsgálatok az Automobilwoche szerint már több hónapja gőzerővel zajlottak, az EPA néhány hónapja például egyes FCA által gyártott 2017-es modell értékesítését is leállíttatta. A tesztek során a gyártó nem tudta tisztázni a funkció szerepét, ennek ellenére természetesen tagadja az EPA vádjait, és állítja, a szoftver nem okoz a károsanyag-kezelésben semmilyen leállást.
Az FCA saját dízelbotrányával kapcsolatos feltételezések és vádak közül egyébként nem a mostani az első, tavaly több alkalommal is felmerült, hogy az FCA szabálytalankodik az emisszióval kapcsolatban. Szeptemberben például a német közlekedési hatóság vetette fel, hogy a Fiat 500X, a Fiat Doblo és a Jeep Renegade modellekben csaló szoftver dolgozhat. Akkor a gyártó nem tagadta a program létezését, melyet a motor védelmével indokolt. E cél érdekében (például az indítás utáni időszakban) mind az USÁ-ban, mind Európában engedélyezett a károsanyag-kibocsátás időszakos módosítása.
Igaz, a mostani esetnél még sok konkrétum tisztázatlan, az FCA részvényei máris 15 százalékos gyengüléssel reagáltak a hírekre. Az iparági bizonytalanságok ismételt felerősödését mutatja, hogy több más gyártó értékpapírjai is vesztettek értékükből. A legsúlyosabb számítások szerint az FCA autónként akár 45 ezer dolláros büntetést is kaphat – ez esetben újabb dollármilliárdos dízelbotrány áll előttünk.