Gyártók Dízelbotrány 2.0: az FCA a Volkswagenhez hasonló módon csalhatott

Dízelbotrány 2.0: az FCA a Volkswagenhez hasonló módon csalhatott

autopro.hu/B.B. | 2017.01.13 09:45

Dízelbotrány 2.0: az FCA a Volkswagenhez hasonló módon csalhatott

Bár az érintett kocsik nagyságrendje kisebb, a hatósági vádak alapján az olasz-amerikai gyártó most napvilágra jutott trükközése erősen hasonlít a VW ügyére. Ezúttal is könnyen dollármilliárdos büntetéssel végződhet a történet.

Hirdetés

Újabb dízelbotrány közeleg: a kibocsátott károsanyaggal való manipulációra utaló jeleket fedezett fel a Fiat Chrysler egyes modelljein az amerikai környezetvédelmi ügynökség. Az EPA vádjai alapján az autógyártó a Jeep Grand Cherokee és Dodge Ram háromliteres motorjainak emissziójáról mutatott szebb képet rejtett szoftverek felhasználásával. Az ügyben nagyjából százezer kocsi lehet érintett.

A feltételezések szerint a Volkswagen megoldásához hasonlóan az FCA modellek is felismerhették, ha épp emissziós teszten esnek át, és csak ilyenkor tartották be a nitrogén-oxidokra vonatkozó előírásokat. Azt egyelőre nem tudni, hogy reális, manipuláció nélküli esetben a kocsik milyen mértékben lépték át a határértékeket. Ha bebizonyosodik, hogy az FCA is rejtett szoftverrel játszotta ki az előírásokat, az USÁ-ban alappal vádolhatják a Clean Air Act, vagyis környezetvédelmi törvények megsértésével.

A szoftver esetleges létezésére rávilágító vizsgálatok az Automobilwoche szerint már több hónapja gőzerővel zajlottak, az EPA néhány hónapja például egyes FCA által gyártott 2017-es modell értékesítését is leállíttatta. A tesztek során a gyártó nem tudta tisztázni a funkció szerepét, ennek ellenére természetesen tagadja az EPA vádjait, és állítja, a szoftver nem okoz a károsanyag-kezelésben semmilyen leállást.

Az FCA saját dízelbotrányával kapcsolatos feltételezések és vádak közül egyébként nem a mostani az első, tavaly több alkalommal is felmerült, hogy az FCA szabálytalankodik az emisszióval kapcsolatban. Szeptemberben például a német közlekedési hatóság vetette fel, hogy a Fiat 500X, a Fiat Doblo és a Jeep Renegade modellekben csaló szoftver dolgozhat. Akkor a gyártó nem tagadta a program létezését, melyet a motor védelmével indokolt. E cél érdekében (például az indítás utáni időszakban) mind az USÁ-ban, mind Európában engedélyezett a károsanyag-kibocsátás időszakos módosítása.

Igaz, a mostani esetnél még sok konkrétum tisztázatlan, az FCA részvényei máris 15 százalékos gyengüléssel reagáltak a hírekre. Az iparági bizonytalanságok ismételt felerősödését mutatja, hogy több más gyártó értékpapírjai is vesztettek értékükből. A legsúlyosabb számítások szerint az FCA autónként akár 45 ezer dolláros büntetést is kaphat – ez esetben újabb dollármilliárdos dízelbotrány áll előttünk.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink