Gyártók Csak lézengenek a dolgozók a Teslánál?

Csak lézengenek a dolgozók a Teslánál?

autopro.hu/B.B. | 2017.07.24 12:30

Csak lézengenek a dolgozók a Teslánál?

Miközben a gyártó már a második Gigafactory helyét keresi, első, fremonti üzemében meglepően alacsonyak egyes termelékenységi mutatók. Túltolta a cég a munkaerő-felvételt?

Hirdetés

Nincs több hasznosítható terület a Tesla fremonti üzemében, már csak emiatt is újabb gyárat tervez építeni a vállalat, adta hírül nemrég Elon Musk. Nem is gondolnánk, hogy a kijelentés mögött mekkora ellentmondások állnak.

A Tesla első üzeme, a fremonti telephely korábban a General Motors és a Toyota közös tulajdonában állt. A joint venture-t 1984-ben alapították, a Toyotának amerikai tapasztalatszerzési lehetőséget jelentett, míg a GM cserébe a lean gyártási folyamattal ismerkedhetett meg a japánok révén. A csaknem ötszázezer négyzetméteres alapterületű üzemben évente akár félmillió jármű is készülhet, a jelenlegi tulajdonos viszont ennek csak töredékét, nagyjából ötödét használja ki. Akkor mégis miért nem fér itt el a Tesla?

A kérdésre részben a termelékenységi adatok adnak választ: a lean rendszer alapján termelő GM-Toyota duó 1984-ben 2470 alkalmazottal 67 764 járművet készített, 1997-ben pedig már 4 844 dolgozóval 357 ezernél is több kocsit állított elő. Ezek alapján az üzem első évében 27, 1997-ben pedig már 74 legyártott kocsi jutott egy munkásra. A Tesla ezzel szemben tavaly 6-10 ezer munkatársat foglalkoztatott Fremontban (az intervallum létszámbővítést takar), de alig 84 ezer kocsi hagyta el a gyártósort. A Tesla egy alkalmazottra jutó 14-8 járműves értéke töredéke a GM-Toyota hasonló termelékenységi mutatóinak. Az persze egyértelmű, hogy az előző és a mostani tulajdonos termékei között bőven akad technológiai különbség, ez azonban önmagában nem magyarázza a jelentős eltéréseket.

A dolgozók viszonylag nagy létszámát egyébként a hétköznapokban már parkolási nehézségek is jelzik, az egyes parkolóhelyekért, azok foglalásáért a műszakváltáskor az alkalmazottak már kisebb összegeket is fizetnek egymásnak.

A gyártó nem kívánta kommentálni a számadatokat, azonban valószínű, hogy a létszám gyors emelésével a termelés felpörgetését szerette volna segíteni, ami a Model 3 bevezetésének egyik kulcskérdése: 2018-ra már heti tízezer kocsi gyártása a cél, vagyis a tervek szerint az üzem kapacitáskihasználtsága rohamosan növekedni fog.

Meg kell jegyezni, hogy a tízezer Tesla-alkalmazott egy része olyan munkát végez, melyet más gyártók beszállítókkal oldanak meg, vagyis rontják az autonews.com által vázolt termelékenységi mutatókat. Ilyen például az akkumulátorgyártás, mely szintén Fremontban történik, de több száz, a termelésben közvetlenül részt nem vállaló tervezőmérnök is dolgozik a telephelyen. A Tesla mellett szólalt fel Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions járműipari elemzőcég alelnöke is: szerinte a százezerről félmillióra való átállás óriási ugrás bármelyik autógyártó számára, a viszonylag fiatal Teslának óriási lendületre lesz szüksége a cél teljesítéséhez.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink