Gyártók Bravúros szökés egy BMW Isetta motorterében – 29 éves a német újraegyesítés

Bravúros szökés egy BMW Isetta motorterében – 29 éves a német újraegyesítés

autopro.hu | 2019.10.06 14:00

Bravúros szökés egy BMW Isetta motorterében – 29 éves a német újraegyesítés

A berlini fal 1989. november 9-én elkezdődött lebontása után csaknem harminc évvel a BMW újra elmeséli a szabadság iránti vágy, az emberi leleményesség és a mérnöki szaktudás történetét: a „The Small Escape” című kisfilm 2019. október 2-án, egy nappal Németország újraegyesítésének 29. évfordulója előtt debütált a bajor prémiumgyártó közösségimédia-felületein.

Hirdetés

A berlini Friedrichstraße-n álló Mauermuseum (Falmúzeum) több ezer kiállított relikviát őriz az egykoron kettéosztott város, az elnyomás szimbólumaként emelt vasfüggöny és a szigorúan őrzött ellenőrzőpontok történetéről. A múzeum felső szintjén, a fal leghíresebb berlini ellenőrzőpontjaként ismertté vált Checkpoint Charlie-ra néző ablak mellett áll a valaha használt legkisebb szöktető autó: a BMW Isetta.

Az idegenvezető találta ki

A 79 éves Klaus-Günter Jacobi idegenvezetőként kíséri végig a látogatókat a múzeum termein, azt azonban kevesen tudják róla, hogy nem csupán számos szökési kísérlet történetét ismeri, de a BMW Isetta motorterében végrehajtott sikeres szöktetés ötletét is ő eszelte ki. A berlini fal leomlása után harminc évvel a BMW újra elmeséli Klaus-Günter Jacobi, barátja, Manfred Koster és a kilenc ember szabadságát jelentő, legendás kisautó történetét.

Mozifilmekhez hasonló részletesség

A mozifilmekhez hasonló részletességgel és minőségben kidolgozott alkotás 1964-be kalauzolja vissza a nézőt. Klaus-Günter Jacobi családja már három évvel a fal felépítése előtt, 1958-ban elköltözött a város keleti feléből, így amikor régi barátja, Manfred Koster megkérte, hogy segítsen neki megszökni az NDK-ból, merész ötlettel állt elő – főszerepben kisautójával, a BMW Isetta-val. Remélte, hogy az autó mindössze 2,3 méteres hosszúsága és 1,4 méteres szélessége nem kelt gyanút a berlini fal ellenőrzőpontjain szolgálatot teljesítő katonákban, és valljuk be: gyakorlatilag még ma is lehetetlen küldetésnek tűnik, hogy bárkit is elrejtsünk egy BMW Isetta belsejében, hiszen az autó kétszemélyes, meglehetősen szűkös ülőlapja közvetlenül az első ajtó mögött húzódik.

Alapos átalakítás

A rejtekhelyet így az autószerelőként végzett Klaus-Günter Jacobi az üléssor mögött, a motor mellett képzelte el, korábbi, a berlini Reinickendorf kerületben álló gyakorlóműhelyében pedig eszerint át is alakította négykerekűjét: nyílást vágott az üléssor mögött húzódó kárpitba, megemelte a kalaptartót és kiszerelte a pótkereket, a fűtést, valamint a légszűrőt. A gyárilag 13 literes üzemanyagtartályt egy mindössze 2 literes tartályra cserélte, így teremtve minimális méretű rejtekhelyet egy ember számára.

Budapesten forgatták

A „The Small Escape” a BMW Isetta átalakítását és a kockázatos határátkelés történetét mutatja be. A hatvanas évek Berlinjét a kellékek, a jelmezek és a járművek mellett Budapest utcái elevenítették fel: a teljes kisfilmet a magyar fővárosban forgatták. A készítők felépítették a berlini fal egy részletét, az ellenőrzőpontot és a határsávot is, a kellően nyomasztó hangulat pedig az első másodperctől kezdve fokozódik. „Feltalálásuk óta az autók mindig is a szabadság és az önmegvalósítás szimbólumai voltak. Az autók összehozzák az embereket. Ez a momentum határozza meg a kisfilmben felidézett helyzetet is. A BMW Isetta motorterében véghezvitt szökés története az autók felbecsülhetetlen értékét és a személyes mobilitás jelentőségét szimbolizálja. Az egész a szabadságról, a függetlenségről és az álmokról szól. Kisfilmünkben azt a tüzet és azt a bátorságot idézzük fel, amely sikerre vitte ezt a lehetetlennek tűnő szökési kísérletet” – fogalmazott Jens Thiemer, a BMW márkamenedzsment részlegének vezetője.

Az Isetta örök darab, időtálló dizájnt és életérzést képvisel, Microlino néven most Svájcban élesztik újjá, immár elektromos verzióban. Eredetileg már tavaly decemberben hozzájuthattak volna azok, akik 12 ezer euróért megrendelték a miniautót, de idén májusban gyártási nehézségek miatt elhalasztották a termék piaci bevezetését.

Kiemelt Partnereink