Gyártók Berlini Tesla-gyár: a magyar beszállítók nem rúghatnak labdába

Berlini Tesla-gyár: a magyar beszállítók nem rúghatnak labdába

Beck András | 2019.12.06 05:26

Berlini Tesla-gyár: a magyar beszállítók nem rúghatnak labdába

Az észak-németországi helyszín mellett szólt a könnyebben elérhető munkaerő, illetve az, hogy az elektromos autók számára fő piacot jelentő Skandinávia és Benelux-térség könnyebben elérhető logisztikailag Brandenburgból, mint Dél-Németországból.

Hirdetés

A magyarországi autóipari beszállítókra elenyésző hatása lehet a Berlin mellé tervezett Tesla-gyárnak. Így ez a beruházás a hazai GDP-ben sem érződik majd a várakozások szerint. "A német főváros egyszerűen túl mesze van ahhoz, hogy az amerikai autógyártó versenyképes partnerei legyenek a hazai autóipari beszállítók. Nem valószínű, hogy komoly szerepet kapnak. A helyszín kiválasztása egyébként olyan szempontból rendkívül érdekes, hogy nem Dél-Németországban épít gyárat a Tesla, pedig autóiparban az a régió erősebb, mint az északi" – nyilatkozta az autopro.hu-nak Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója.

A Tesla-gyár Berlintől délre, Grünheide nevű településnél építik fel, a most épülő, és a tervek szerint 2021-ben megnyitó új repülőtér, a Willy Brandtról elnevezett brandenburgi nemzetközi légikikötő közelében. A szakértő szerint fontos szempont volt a helyszín kiválasztásában, hogy Brandenburg tartományban vélhetően könnyebben találnak munkaerőt, és a lengyel határ sincs túl messze. A reptér logisztikai szempontból is fontos lehet szerinte.

Tesla Model Y
Tesla Model Y

Az, hogy a magyar beszállítók nem kaphatnak komoly szerepet azzal is magyarázható, hogy a Tesla nagyon sok mindent szoftveresen old meg. Ilyen az Egyesült Államokban kifejlesztett önvezető rendszer, vagy a saját térkép-megoldása, amit nagyon egyszerű a Berlinben gyártott autókra applikálni. Az akkumulátor ellátást a Tesla alapvetően saját maga oldja meg, így a Magyarországon épülő akkumulátorgyáraknak sem jelent várhatóan érdemi piacot a Berlini fejlesztés Nagy Bertalan szerint.

Piaci közelségek

A helyszín kiválasztására az adókedvezmények és valamilyen kölcsönös megállapodás is lehetett érdemi hatással. "Az is elképzelhető, hogy a jövőben változnak az elektromosautó-támogatási szabályok Németországban. A Model S nem fér bele a kedvezményes elektromosautó-vásárlási rendszerbe, de elképzelhető, hogy a szabályozást úgy alakítják át a termelés beindítása után, hogy a Model Y-ra érvényes lesz.

A helyszín szempontjából az is fontos lehetett, hogy a Skandináv piacok és a Benelux-államok nagy felvevői az elektromos autóknak és így közelebb vannak a célpiacokhoz logisztikailag, mintha Dél-Németországból kellene oda szállítani a termékeket.

Vámháborús félelmek

A német autóiparban egyébként az élő munkaerő szerepe egyre jobban csökken a robotizáció kapcsán. Folyamatosan csökken az autók iránti kereslet, ami a kapacitások visszafogásával is jár. "Új modellekkel próbálják kihasználni a meglévő kapacitást, de nem mindig sikerül, szinte hetente érkeznek hírek különböző szintű leépítésekről. Az értékesítési számok visszaesésével párhuzamosan profitfigyelmeztetéseket is kiadnak az autógyártók. Ez nem csak Németországban igaz a három prémium márkára, hanem globális tendenciáról van szó. Ezzel párhuzamosan az Egyesült Államok által kivetett vámtarifák változása is beleszól a cégek működésébe. Egyelőre úgy tűnik, hogy Európa csak kisebb mértékű extra vámot kap, de látszik, hogy az Egyesült Államok és Kína nagymértékben egymásnak feszült a vámok kapcsán. Ha Európával is kialakulna ilyen konfliktus, akkor kölcsönös vámemelés jöhet. Emiatt a Tesla érdekelt az európai gyártás elindításában. A Tesla általános bővítési szándékai egyértelműek, a modellkínálatát is szélesíti, a Model 3 után megjelent a Model Y, amely egy SUV kategóriába tartozó kocsi" – tette hozzá Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója.

Kevésbé automatizált

"Ez azért jó döntés mert drágábban tudja adni mint a Model 3-at, de nem kerül annyival többe a gyártásra, mint amennyivel magasabb értékesítési árat tud realizálni. A Teslánál egyébként érdekes sajátosság, hogy kevesebb munkaerőre van szükségük azért mert elektromos a hajtás, de közben a gyártási folyamatban kevesebb munkafázis robotizáltak, mint a versenytársai. Még nem világos, hogy az európai gyárát ilyen szempontból miként fogja kialakítani a cég. A hírek szerint a Berlin melletti üzem nagyságrendileg tízezer munkahelyet hozhat létre a teljes beszállítói láncon keresztül Németországban. A munkaerő kapacitás vélhetően meglesz, hiszen ha az Audi és a Daimler leépít, akkor azok a munkatársak át is költözhetnek Berlin környékére.

Kína után Európa

A kínai gigafactory után veszi célba Európát a Tesla. Kínában 10-11 hónap alatt épült fel a gigafactory, Európában a szabályozási környezet sajátosságai és a szigorúbb szabványok miatt akár másfél-két évig is elhúzódhat az üzem beindításának ideje. Ez azt jelenti, hogy legkorábban 2021 második felében indulhat be a termelés, de a 2022 gyártásindítás sokkal reálisabb célkitűzés az üzletfejlesztési igazgató szerint.

"A Tesla gyár nemcsak összeszerelő üzem lesz Berlinben, hanem alkatrészeket, akár akkumulátorokat és hajtásláncot is készíthetnek majd ott" – mondta Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója.

Ördögi kör és egy lehetséges támogatási program

Az újabb gyáraknál egyértelműen a robotizáció irányába haladnak a fejlesztések, így egyre kevesebb élő munkaerőre lesz szükség. "Gépsorokkal váltják ki a dolgozókat, ami egy teljesen normális folyamat és természetesen Magyarországon is érződik. Erre nem úgy érdemes tekinteni, hogy a digitalizáció elveszi az emberek munkáját, hanem egyszerűen az egész gyártási folyamat alakul át. Egyértelmű, hogy az autóértékesítésben korábban látható növekedés megtorpant. Aki igazán autót akart cserélni, az már megtette vagy épp a technológiai fejlesztések, az elektromos hajtás és az önvezetés várható terjedése miatt kivár. Az elektromos autó sok esetben alternatívát jelent már, de a hibrid autó az, ami egyelőre az igazi alternatíva. A vásárlások halasztása miatt leépítések jöhetnek az autószektorban, ami közvetlenül hatással van a németországi munkások autóvásárlási döntéseire is. Így kicsit bizonytalanná válik a munkahelyük, ami miatt nem szívesen költenek új autókra, ez persze szintén hozzájárul a fogyasztás elhalasztásához. Ördögi körről van szó, ahol az újabb fogyasztások elhalasztása leépítésekhez vezethet. Ilyen szempontból nem lenne meglepetés, ha Németországban beindítanak egy erősebb elektromos autóvásárlás-támogatási rendszert. Ennek hatására fellendülhetne a szektor, ami áttételesen a német autógyárakon keresztül a magyarországi autógyáraknak is jó lehet, hiszen növeli a keresletet" – fejtette ki álláspontját az autopro.hu-nak Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója.

A Tesla gyár nemcsak összeszerelő üzem lesz Berlinben, hanem alkatrészeket, akár akkumulátorokat és hajtásláncot is készíthetnek ott. Nem csak a Model Y-t szerelhetik ott össze, hanem a Model 3-hoz is gyártanak majd alkatrészeket. "Ez azért érdekes mert Európában már nagy tömegben adtak el Model 3-at, így az itteni bázisról tudják biztosítani az alkatrészellátást. Nem csak gyári munkásokat, hanem tervezőket is fel akarnak venni a németországi üzembe. Ez abból a szempontból izgalmas, hogy az amerikai piacra alapvetően Elon Musk elgondolásai alapján készített autók tervezésébe bevonhatnak olyan dizájnereket, akik az európai ízléséhez szabhatják, akár az autó belsejét. módosíthatnak a középkonzolon vagy az anyagfelhasználáson" – fűzte hozzá Nagy Bertalan.

Áttételes hatás

A Tesla európai termelésének beindítása után nyilván több Tesla jelenik meg az utakon. Ez vélhetően azt is segíti majd, hogy a töltőhálózat gyorsabban épül ki Európa-szerte, ami a többi elektromos autógyártóra nézve is pozitív hatás és így profitálhatnak is belőle.

Nyitókép: Grünheide a Google Térkép 3D nézetén.

Kiemelt Partnereink