Gyártók Az úttal együtt kanyarodik a Ford új fényszórója

Az úttal együtt kanyarodik a Ford új fényszórója

autopro.hu/Sz.F. | 2018.10.29 10:23

Az úttal együtt kanyarodik a Ford új fényszórója

Sokan nem szeretnek sötétben vezetni, és az óraátállítás miatt bizony már 6-kor is sötét van. A Ford által bemutatott új világítástechnológia azonban éppen arra készült, hogy sötétedés után még azok is jól érezzék magukat a volán mögött, akik sötétben bizonytalanabbak a forgalomban, és nagyobb biztonságban autózhassanak.

Hirdetés

Az új Focusban bemutatott megoldás révén a Ford az első autógyártóként kínál olyan technológiát, ami az útjelzések és a felezővonalak alapján irányítja a fényszórók sugarát, jobban megvilágítva az autó előtti útszakaszt. Körforgalomhoz érve a fénycsóva szétterül, így a vezető könnyebben megláthatja a járdaszegélynél feltűnő kerékpárosokat és gyalogosokat.

Az ehhez hasonló megoldások eddig a GPS-térképek alapján működtek, amelyek nem mindig tudják, hogy egy út nyomvonala időközben megváltozott – az új rendszer viszont mindig a valós idejű állapotot veszi figyelembe. A kamerával és fejlett világítástechnikai megoldásokkal működő új adaptív fényszórórendszer folyamatosan figyeli a felfestett sávokat, hogy még a kormánykerék elfordítása előtt megvilágíthassa a kanyarokat.

A Focus előre tekintő kamerája már eddig is kiszolgálta az olyan technológiák működését, amelyek segítettek az autót a sáv közepén tartani, kényelmes és biztonságos követési távot tartani, vagy figyelmeztetni a vezetőt, ha a forgalommal szemben próbál felkanyarodni az autópályára. A szélvédő belső oldalán, a visszapillantó tükör alá felszerelt kamera az autó előtt akár 65 méterrel is képes észlelni az útjelzéseket és a sávfelfestéseket, így a rendszer dinamikus kanyarfelismerő funkciója már jóval a kormánymozdulat előtt aktiválódik.

A Ford felmérése szerint az autósok 81 százaléka nem szeret éjszaka vezetni. Egy másik közvélemény-kutatás azt vizsgálta, hogy a német autósok mitől tartanak éjszaka az utakon; a megkérdezettek 53 százaléka attól fél, hogy nem vesz észre egy gyalogost vagy egy kerékpárost, 43 százalék attól, hogy későn észlel egy útakadályt, 23 százalékuk pedig attól, hogy nem látja, merre kanyarodik az út.

A szakértők szerint éjszaka háromszorosára nő a halálos kimenetelű baleset veszélye. 2006 és 2015 között az Európai Unióban jelentősen növekedett a kerékpárosokat érő balesetek száma (a többi közlekedőhöz képest), és a gázolások negyede az útkereszteződésekben történt. Ugyanakkor a körforgalmak száma is nőtt, hiszen egyedül 2016 és 2017 között 16 százalékkal több körforgalom létesült az EU 19 országában.

Az adaptív fényszórórendszer további funkciója a vakításmentes távfény, ami megakadályozza a szembejövők véletlen elvakítását, miközben segít, hogy az autós minél nagyobb útszakaszt lásson át éjszaka. A különleges fejlesztésű fényszóró egyszerűen blokkolja a fényt, ami elvakíthatná a többi közlekedőt. Több tanulmány is kimutatta, hogy az automata távfényt tízszer nagyobb gyakorisággal használják az autósok, mintha manuálisan kellene kapcsolgatniuk a tompított fény és a reflektor között.

Számos világítástechnikai kutatásuk közt Koherr és csapata olyan spotfény-megoldáson is dolgozik, ami infrakamera segítségével már 120 méteres távolságban felfedezi az embereket, a kerékpárosokat vagy a nagyobb méretű állatokat.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink