Gyártók Az Airbus sokallja az uniós büntetővámokat

Az Airbus sokallja az uniós büntetővámokat

MTI | 2019.12.03 09:04

Az Airbus sokallja az uniós büntetővámokat

Az Airbus szerint az Egyesült Államoknak mintegy 2 milliárd dollárral csökkentenie kellene az Európai Unió egyes termékeire, így a repülőgépekre októberben kivetett büntetővámot. Az Airbus állítja, hogy a Boeing továbbra is támogatást kap az Egyesült Államoktól, amivel több milliárd kárt okoz az európai cégnek.

Hirdetés

Októberben a régóta húzódó Airbus-Boeing repülőgépgyártók kapcsán elindult EU-USA vita kapcsán a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vizsgálóbizottsága megállapította: az uniós államoktól kapott hitelei az A380-as programra nincs hatással versenytársa, az amerikai Boeing értékesítésére. Ennek egyik oka, hogy a típust az Airbus már nem forgalmazza, így abból nem keletkezhet kára a Boeingnek.

Ez indokolja az Airbus szerint a büntetővámok csökkentésének igényét.

Jó magaviseletért enyhítést vár az Airbus

Az európai repülőgépgyártó leszögezte, több WTO-ajánlásnak is eleget tettek az A350-es típus programjával kapcsolatban, és bár még sok WTO-ajánlást kell átvezetniük, a cég bizonyította, hogy hajlandó változtatásokat eszközölni és fair módon szeretne üzletet kötni. Ezzel szemben a Boeing az Airbus szerint továbbra is tiltott állami támogatást kap az Egyesült Államoktól, és ez évi 12 milliárd dollár kárt okoz az európai cégnek.

Az EU ezért ellenlépések meghozatalát kérte az ENSZ kereskedelmi szervezetétől, amiről döntés jövő évben várható.

A WTO nem enged

A Reuters hírügynökség jelentése szerint a Kereskedelmi Világszervezet nem ért egyet az Airbus álláspontjával, közlésük szerint az A380-as programra adott hitel mindaddig rontja a Boeing gazdasági érdekeit, amíg a típus gyártásban van. Bár az Airbus már nem fogad új rendeléseket, a típus gyártása 2021-ben fejeződik csak be.

Az Airbus tulajdonosi körében állami vállalatokon keresztül a francia, a német, a spanyol és a brit kormánynak is megtalálható. A tulajdonosok a gyártónak a 2000-es évek elején adtak kölcsön az A380-as kifejlesztéséhez.

A Superjumbo néven is ismert géptípus értékesítését idén februárban állította le az Airbus. A WTO szerint ez a kölcsön torzítja a versenyt, erre hivatkozva vethetett ki az Egyesült Államok októberben mintegy 7,5 milliárd dollár értékű európai árucikkre – köztük repülőgépekre és alkatrészeikre – büntetővámot.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink