Gyártók Audi TT RS Kölnben

Audi TT RS Kölnben

Koloszár Tamás | 2009.06.13 00:30

Audi TT RS Kölnben

Budapesti kolléga először jár Kölnben és sajnálja, hogy a híres kölni dómot csak esti díszkivilágításnál, kívülről csodálhatja meg. Egy nap múlva úgy érzi, kárpótolta a sors egy Győrött készült autóval.

Hirdetés

Két héten át a világ szinte valamennyi országából Kölnbe sereglettek az újságírók, hogy kipróbálhassák, milyen az Audi TT RS. Az Audi Hungaria Motort Kft. győri gyárában készülő
autót júliustól árusítják. Az alapmodell potom 55.800 euró, magyar ára várhatóan 19 millió forint. További kétezer-ötszáz euróért felturbózzák a motort, végsebessége így a Forma–1-et idézően 250-ről 280-ra emelkedik. Öthengeres motorja 340 lóerőt tud produkálni nemcsak papíron, a valóságban is. Harminc győri TT RS sorakozik a köln–bonni repülőtér alkalmi Audi-parkolójában. Orosz és német kollégák társaságában elfoglaljuk az autót. A GPS koordinátái a belgiumi egykori Forma–1-es pályát, a Circuit Zoldert jelöli meg végcélként.

Az első kilométereken hamar megbarátkozunk a kocsival. Kényelmes az ülés, szép a műszerfal. Győri kezek alakították így, ezzel a jó érzéssel fordulunk rá az autópályára. Gázadáskor a kocsi iszonyatos erővel lódul meg, nincs ellenfél az úton. Pontosan csak egy, a traffipax. Hála a német kollégáknak, az útiterven pontosan feltüntették azt is, hol számíthatunk rendőrségi radarra. Ahol nincs veszély, teljes erővel a gázpedálon a láb. A kétszázat játszi könnyedséggel tudja a TT RS, feljebb csak azért nem megy a mutató, mert az autópálya belső sávjában valaki mindig előttem halad. A TT RS-ből nézve mazsolának tűnik minden autó. Forgalmas a pálya, egyszer van csak szerencsém, amikor 250-re feltornázik a sebességmérő mutatója. Menne tovább is, de újfent csak előáll az a helyzet, hogy megint egy autó kerül elém s feltart. 250 km/óra iszonyatos tempó. Egy nagy suhanás az élet. Két kézzel jó erősen fogom a kormányt, s bízom abban, hogy a győri kezek jó gumival szerelték a kocsit, belegondolni is rossz, mi történne egy durrdefektkor. Szerencsére a kezekben meg lehet bízni.

A Budapestről érkezett autós újságíró kollégáknak nagyobb szerencséjük van. Őket nem tartották fel, 280-at mentek. A pilótatárs lefényképezte a mutatót, pontosan 280-on állt, amikor kattant a lencse. Büszkén mutogatják a fotót. Schengen előnyeit testközelből élvezzük. Előbb a német–holland határon suhanunk át, majd a holland–belga következik. Ha nem lenne kiírva az ország neve, nem is érzékelnénk a határváltást, itt ugyanis már nincsenek hegyeshalmi és vámosszabadi állapotok, nincsenek elhagyott átkelők, lepusztult épületek. Megérkezünk a Circuit Zolder pályára. Jackie Stewart és Nicki Lauda élte itt fénykorát, győzelmet győzelemre halmozva. A feladat adott, három kört tehetünk meg a négy kilométer hosszú pályán. Minden olyan, mintha Forma–1 lenne. Van safety car, amely két körön át felvezet, hogy megismerjük a pályát. Fejünket égésálló anyagból készült maszk takarja, erre pedig egy sisak is kerül. Bőgnek a motorok, élvezkednek az újságírók. Százig 4,6 másodpercre van szükség, a kétszázhoz 15,9 másodperc kell. A kanyarokban is biztos kerekeken áll a TT RS, nyikorognak a gumik, a fékek pedig úgy fognak, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Az átlagfogyasztásra 9,2 litert tüntetnek fel a műszaki adatok, ez persze kétszáz felett drasztikusan megváltozik. Bizonyság rá, hogy a Köln és Zolder közötti 220 kilométeren egy fél tank benzint használtunk el. Az orosz, a német és a magyar újságírók úgy szállnak ki három kör megtétele után, mint a jóllakott napközisek. Vigyorog mindenki, a hihetetlen vezetési és sebességélmény hatása alatt vagyunk, szerencsére Zolderben nem értek véget az események, vár ránk még a visszaút Kölnbe. Az ember most már tüzetesebben szemügyre tudja venni a kocsit. Bőrülések kifogástalan háttámlával, háromdimenziós navigáció, nappali fényben is tűzpiros számlapok, alattunk az öthengeres motor, amely 1977-ben debütált, akkor a maga kategóriájában csodaszámba ment a maga 136 lóerejével, s messze elmaradt a 2009-es 340 lóerőtől.

Ami nem látható, csak érezhető az autóban, az a lengéscsillapító (Audi magnetic ride), amelynek megoldása a német és magyar mérnökök munkáját dicséri. A lengéscsillapító olajában mágneses részecskék keringenek, a másodperc ezredrésze alatt változnak, attól függően, milyen út- és sebességviszonyok mellett halad az autó. Megérkezünk a bonn–kölni repülőtérre, leadjuk a kocsikat. Német kollégák érdeklődnek, milyen volt az út, hogy haladt az autó. Áradozik mindenki, oroszul, angolul és németül. Kritikák is elhangzanak. Az új Audi TT RS-nek két nagy hibája van: egyik az ára, az a fránya 19 millió. A másik, hogy bukósisakban nem jó vezetni. Igaz, ez csak Belgiumban jelentett problémát, a Circuit Zolder pályán. Az ár az idén kétezer, jövőre négyezer autóstársnak nem jelent problémát. Ennyit akar eladni az Audi Győr új autós büszkeségéből, a TT RS-ből.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink