Archív A négykerékhajtás etalonja: Subaru WRX STI

A négykerékhajtás etalonja: Subaru WRX STI

K. A. | 2010.08.25 08:58

A négykerékhajtás etalonja: Subaru WRX STI

A Subaru WRX STI a márka legnagyobb teljesítményű autója, s elkészült már a 2011-es év modellje is. A felfüggesztéshez is alaposan hozzányúltak, így adódik a kérdés: hol tart ma a négykerékhajtás egyik etalonja?

Hirdetés

A Subaru WRX STI 1994-es bemutatása óta a modell folyamatos fejlesztésének legfontosabb hajtómotorja. Az autók különleges hajtásláncuk révén kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, egyedi kombinációt alkotva a vízszintes hengerelrendezésű, turbótöltésű boxermotorok és a Szimmetrikus összkerékhajtás (AWD) rendszer előnyeiből.

A Subaru kitart e filozófia mellett, s ennek alapján kívánja kifejleszteni a vezethető autót; azt a járművet, amely a hétköznapi helyzetekben ugyanúgy uralható, mint extrém körülmények között. A márka legnagyobb teljesítményű modellje, a WRX STI, a legfontosabb és legértékesebb technológia a Szimmetrikus AWD hajtás; e filozófia jellemezte a Subaru-ikonnak számító WRX STI 2007-es modellváltását, aminek révén a teljesen megújult jármű nemcsak nagyobb teljesítményt nyújtott, hanem kezelhetősége is javult.

A 2011-es WRX STI koncepciója

A „minden idők leggyorsabb WRX STI-je” koncepció alapján megalkotott 2011-es modellt úgy fejlesztették ki, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt nyújtsa. Az autó már a legelső változat óta híres teljesítményéről és biztonságáról – és arról, hogy mindezt bármilyen körülmények közt képes biztosítani. Annak érdekében, hogy ezeket az értékeket még tovább fejlesszék, a 2011-es WRX STI modellt teljes körű tesztelésnek vetették alá a legkülönfélébb időjárási-, közlekedési- és útviszonyok közt: az autót ugyanúgy próbára tették a zsúfolt, lassan araszoló nagyvárosi forgalomban, mint a Nürburgring versenypálya extrém körülményei közt.

A Subarunál a leggyorsabb kifejezés nem egyszerűen a legnagyobb elérhető sebességet vagy motorteljesítményt jelenti, sokkal fontosabb dolgot takar: a csúcsteljesítménynek nem a motorból kell erednie, hanem a vezető önbizalmából, miközben a határig hajszolja autóját. A 2011-es WRX STI új futómű-beállításainak és felfüggesztésének tesztjei révén az autó stabilabbá és kiszámíthatóbbá vált.


Változások a 2011-es modellévben


A 2011-es WRX STI uralhatósága a futómű teljes átvizsgálásának és további finomításának, valamint a hasmagasság csökkentésének köszönhető; ezek révén az autó közvetlenebbül és még pontosabban irányítható. Az úttartás is javult, így a vezető a nagy sebességű kanyarokban is magabiztosan uralhatja a járművet. A 2011-es négyajtós (szedán) változat is megjelent a modellkínálatban; a széles és alacsony karosszéria nagyméretű hátsó légterelője bizonyára nem csupán optikai elem.

A 2011-es WRX STI modellen a teljes futómű-beállítást megváltoztatták, az első felfüggesztés alsó lengőkarjának hátsó perselyét gömbcsapágyas kivitelre cserélték – ez az első eset, hogy ilyesmit alkalmaztak egy sorozatgyártású Subaru-modellben. Ez jelentősen növeli a kerékösszetartási és az oldalirányú merevséget, így a vezető minden eddiginél pontosabb és finomabb visszajelzéseket kap a kormányműből.

A nürburgring teszt. Nézze, halgassa...

A hátsó felfüggesztésben megváltoztatták a segédkeret rögzítési pontjainál lévő perselyek specifikációit, így javult a kerékösszetartási és kerékdőlési merevség, ennek eredményeképpen pedig még jobb lett az autó úttartása. Ugyancsak az úttartást javítja az első és hátsó lengéscsillapítók különleges hangolása is, míg az első-hátsó csavarrugók és a kanyarstabilizátorok specifikációjának változásával a gördülési merevség terén értek el javulást. A felfüggesztés finomhangolásának köszönhetően a hasmagasság 5 mm-rel alacsonyabb lett, így lejjebb került a tömegközéppont is, ennek eredményeképpen pedig az autó nagyobb keresztirányú gyorsulásokat képes biztonságosan elviselni.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink