Gyártók A Modulo mindent vinne

A Modulo mindent vinne

Uzoni Ábel | 2016.05.10 12:58

A Modulo mindent vinne

Fontos időket él az evopro-csoport, hiszen támogatási döntés előtt áll 150 csuklós busz beszerzésének tendere, és ha beüt a nagy üzlet, a MABI-Bus Kft. szállíthatja a hármas metró felújításának ideje alatt szolgálatot teljesítő csuklós buszokat. A csoport elnöke a budapesti sajtótájékoztatón a Modulo előnyeinek sorolását egyúttal arra használta fel, hogy eloszlassa az elektromos buszok piaci bevezetését övező, a sajtóban terjedő félreértéseket.

Hirdetés

- A magyar fejlesztésű Modulo elektromos busz azért jó, mert jelentős számú magyar kis- és középvállalkozói körnek ad lehetőséget beszállításra, akik ezáltal egy innovatív, környezetbarát technológia fejlődéséhez járulnak hozzá - kezdte a nagy ívű sajtótájékoztatót Mészáros Csaba, a MABI-Bus céget tulajdonló evopro-csoport elnök-tulajdonosa. – Integrátor-cég vagyunk, mert az elektromos üzemű buszhoz 47, az akkumulátorokhoz pedig 5 kkv az állandó beszállító, ők így egy nemzetközi fejlesztési világhoz tudnak kapcsolódni – emelte ki az elnök.

Mészáros Csaba integrátorként pozícionálja cégcsoportját

Mielőtt a legnagyobb érdeklődésre számot tartó tenderekről szólt volna, az evopro vezére elmondta, hogy „baráti segítség" nélkül is sikeres partnereivé tudtak válni a legkomolyabb, legnagyobb világcégeknek, így az Audinak, a Mercedesnek és számos nemzetközi cégnek. Ez a célzás azoknak a sajtóban megjelent találgatásoknak szólt, amelyek szerint Lepsényi István, a MABI-Bus egykori felügyelőbizottsági tagja immár gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkárként segítő kezet nyújtott volna valamely tender elnyerésében. Ezt az állítást később részletekbe menően is cáfolta Mészáros Csaba, kiemelve, hogy a MABI 2015 júniusától mindössze négy hónapig, kormányzati megbízatása előtt volt kapcsolatban az egyébként tapasztalt járműipari szakemberrel.

Járművek mellett töltője is van az evopronak

Pótlásra készülve

Ami a közel négymilliárdos értékű már megnyert, de a sajtóban szintén sokszor támadott buszbeszerzési tendert illeti, ez 20 darab C68 típusú elektromos buszról, valamint 18 töltőoszlopról szólt. A buszt utasként ki is próbálta szakportálunk munkatársa, itt tekinthető meg videónk a próbakörről. Egy busz ára 195 millió forintra rúg, a töltőoszlopot is beleértve, míg a Siemens ezen a tenderen induló Rampini típusú busza 270 millió forintba került volna. A pénzösszegben nemcsak uniós rész, hanem széndioxid-kvóták is vannak. Mészáros Csaba szerint nem kell szégyellni, hogy a magyar ipar rendszerváltás utáni tudatos leépítésének ellentételezéseként felfogható összegek végtére is az újraiparosítást szolgálják. A cégcsoport elnöke emlékeztetett: a valós költségek megismeréséhez a beszerzési árhoz mindig hozzá kell adni a karbantartás, szerszám-beszerzés, a szakképzés díját is. Ez különösen a BKV 75+75 busz beszerzését célzó tenderénél fontos tényező, hiszen ezt alapul véve hiába alacsonyabb egy ajánlat, a hetedik év környékén kezd drágává válni az olcsónak hitt megoldás, mivel ekkorra fizeti ki a különbözetet a megrendelő az alkatrészekben és szervizdíjakban. A tájékoztatás szerint metrópótlásra lapra szerelt (PKD) konstrukcióban az Evopro 278 ezer euróért tudna dízel üzemű csuklós buszokat szállítani, plusz 12 ezer 700 eurós készre szerelési díjjal kalkulálva. Az elnök szerint a hasonló kategóriás beszerzési árak 310-380 ezer euró között mozognak, a MABI-Bus Kft. áraival csak a lengyel Solaris kel versenyre. Viszont az alkatrészpótlást a MABI 101 ezer 577 euróból, a Solaris 125 ezer 635 euróból oldaná meg. A PKD-konstrukció közvetlen munkahely-teremtő és -megtartó hatása miatt sem elhanyagolható, ráadásul a hazai beszállítók aránya 53 százalék körül alakul a Modulo M168d esetében. Mészáros Csaba 75 busz novemberig történő leszállítására adott ígéretet.

A sajtóeseményen szóba került a MABI-Bus Kft. és az Ikarus összeolvadásának ügye is. Az evopro vezére erről annyit mondott, hogy az Albatric Gyártó és Szolgáltató Kft. vette meg az Ikarus Egyedi Autóbusz gyártó Kft-t, ám erre vételi opciója volt a MABI-nak, így lett annak 100 százalékos leányvállalata.

A sajtótájékoztató ideje alatt végig a fővárosban köröztek a BKV tesztüzemű elektromos buszai, az evopro székházában pedig valós időben, LCD-képernyőn követhették az újságírók a buszok pillanatnyi energiafelhasználásának alakulását. Ezeknek a buszoknak a fogyasztása egyébként a mérések szerint 0,61 kWh/kilométer. Az elnök amellett érvelt, hogy egy közepes méretű városnak a környezettudatosság jegyében nem kell feltétlenül minden buszt elektromosra cserélni, elég ezt megtenni tízzel. Az így megspórolt pénzből a buszpark többi részét viszont fel lehet tölteni Euro 6-os dízelüzemű autóbuszokkal - például az Evopro modelljeivel.

Fontos alkatrészek, magyar hozzáadott érték

A kerék-ügy

A sajtótájékoztatót hosszabb ideig uralta annak a szerencsétlen márciusi bemutató útnak a története, amelyen egy vevőjelöltekkel teli Modulo kereke kiesett és megsebesített egy személyt. – A kerék a leggyengébb pontja a járműnek – idézte az elnök a műszaki-közlekedési körökben állítólag elterjedt szállóigét. A kellemetlen esetet elmondása szerint azért nem tudják még mindig lezárni, mert műszaki vizsgálat folyik az ügyben, a kereket, a leesett csavarokat pedig a rendőrség foglalta le. Az viszont biztos, hogy a kereket nyomatékkulccsal megfelelő módon húzták meg az út előtt, és erről dokumentáció is létezik. A cég azóta szigorúbb ellenőrzési lépéseket vezetett be, és az ilyen balesetek megelőzésére tett lépéseket. Ilyen például a kerékcsavarra helyezett elmozdulás-jelzők használata is.

Biztos, ami biztos

Budapest-Párizs-Budapest

A Modulo kompozit váza márciusban Párizsban kategóriagyőzelmet hozott a MABI-Bus számára. A francia fővárosban rendezett kiállításra saját lábán ment egy elektromos busz, szakportálunk az út tapasztalatairól kérdezte Mészáros Csabát. Elmondása szerint durván 200 kilométeres szakaszokat tett meg a busz egy töltéssel, de komolyan meg kellett tervezni a megállókat, mert a töltőhálózat még nyugaton sincs sűrűn kiépítve. Így előfordult, hogy gyárakban, vagy épp egy elektromosautó-fanatikus garázsánál töltötték az akkumulátorokat. A Budapest-Párizs közötti 1570 km-en a jármű 0,487 kWh/km átlagfogyasztást produkált. Ez az érték alig kétszer több, mint egy elektromos autó energiafelhasználása.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink