Gyártók A Hyundai új technológiája három decibellel csökkenti az utastéri zajokat

A Hyundai új technológiája három decibellel csökkenti az utastéri zajokat

autopro.hu/Sz.K. | 2019.11.15 04:30

A Hyundai új technológiája három decibellel csökkenti az utastéri zajokat

A Hyundai leleplezte részleteit annak az új zajcsökkentő technológiájának részleteit, mely világelső lehet, és amin hat évig dolgozott.

Hirdetés

A RANC-ként (Road-noise Active Noise Control – utazás közbeni zajokat aktívan csökkentő zajvezérlés) ismert technológia sebességérzékelő szenzorokat, erősítőket és mikrofonokat használ, hogy kiszámítsa az útról érkező vibrációt és zajokat, majd egy digitális jelfeldolgozóval (DSP – digital signal processor) fordított hanghullámot hoz létre, hogy mérsékelje őket. A koreai autógyártó óriás szerint ez csupán 0,002 másodpercet vesz igénybe. Ezzel szemben nagyjából 0,009 másodperre van szüksége az „útnak” és a motornak, hogy annak hangja elérje az utast.

A rendszer személyre szabott zajcsökkentést kínál a sofőr, az anyósülésen és a hátsó ülésen utazók számára is. A közúton, különböző sebességgel és üléspozíciókkal végrehajtott tesztek során az RANC három decibellel tudta lecsökkenteni az utastérben a zajokat, tehát a zajok így mintegy felére csökkentek, összehasonlítva olyan járművekkel, ahol a technológiát nem aktiválták.

Új technológia, vagy mégsem?

Habár az aktív zajcsökkentést a fülhallgatógyártók is gyakran használják, a hangszórók dobhártyához való közelsége miatt ez viszonylag egyszerű feladat. Ugyanezen technológia alkalmazása a mozgó jármű dinamikusabb és bonyolultabb környezetében jóval nehezebb.

A már létező utastéri zajcsökkentők korlátozzák ugyan az állandó zajokat, melyeket a motor generál, de nem képesek az út felől érkező zajok kiszűrésére. A szabadalmazott elhelyezésnek köszönhetően az RANC gyorsan, alacsony frekvenciájú zajokkal reagál a külső zajokra. A gyártáskészség elérésének hat éve azonban nem volt egyszerű.

Rengeteg lehetőség

A theengineer.com oldalnak Kang-deok Lee, a Hyundai kutatóközpontjának egy munkatársa elmondta, hogy az analóg érzékelők, amiket használni akartak 20 ezer dollárba kerültek darabonként, ezért digitális szenzorokra kellett cserélniük, így két év kutatási munkája ment a kukába.

Az utasok kényelme mellett a technológia további előnye, hogy a könnyűsúlyú autók gyártásánál is jól használható, ugyanis a sebességérzékelő, a mikrofon és a vezérlő összesen csupán egy kilogrammot nyomnak, ehhez képest a passzív zajcsökkentők ennek többszörösét teszik ki. A Hyundai szerint a csapata azon dolgozik, hogy az RANC működési rátáját 500-ról 5000 Herzre növelje, és az első ilyen technológiával felszerelt autó a Hyundai Genesis lesz.

Nyitókép: Hyundai

Kiemelt Partnereink