Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
2024.04.24 16:25Baleset történt az SK On komáromi akkugyárában
2024.04.24 15:22Akkumulátorgyárat épít a Honda
2024.04.24 13:20Így térülhetnek meg az elektromos targoncák
2024.04.24 12:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
5 érv, ami miatt az Airbus Magyarországot választotta
Számítani lehetett rá, hogy az Airbus valamilyen technikai háttértámogató infrastruktúrát hoz Magyarországra, hiszen az utóbbi években egyre szorosabbá vált az ország elkötelezettsége a repülőgépgyártó irányába. Mint ismert, a kormány hétfőn jelentette be, hogy helikopterekhez szükséges alkatrészeket gyártó üzemet létesít Kelet-Magyarországon az Airbus Helicopters. A háttérben nem kevesebb, mint öt érvet lehet találni hazánk és az Airbus viszonylatában, amely arra vezette a világ egyik legnagyobb gyártóvállalatát, hogy termelési kapacitást dobjon hozzánk.
Egyrészt a flottájában Airbusokat üzemeltető Wizzair diszkont légitársaság épp három éve, 2015 decemberében nyitott bázist Debrecenben. Sokáig csak egy, de most már két gép állomásozik a városban, a második Airbus A320-as idén decemberben költözött a város repterére. A bázis hetven embernek ad munkát. Másrészt nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a magyar gyökerű légitársaság 100 Airbust üzemeltet flottájában, de 260(!) gépre van érvényes megrendelése a gyártónál 2026 végéig. A Wizzair emlegetése a hétfői bejelentés kapcsán azért sem légből kapott, mert az Airbus hétfői közleménye is kitér a légitársaságra.
Ami nem a polgári repülést, hanem a haderőreformot illeti, a magyar kormány két tételben tekintélyes mennyiségben rendelt Airbus helikoptereket. Elsőként idén nyáron született megállapodás arról, hogy 100 milliárd forintért húsz Airbus H145M helikoptert vásárol a honvédség, aztán negyedik érvként pont egy hete érkezett a bejelentés, hogy ezt a flottát még tizenhat H225-össel egészítik ki.
Három nap múlva pedig ide utazott Bruno Even, az Airbus Helicopters vezérigazgatója, hogy Szijjártó Péterrel együtt bejelentse az alkatrészgyár ide telepítését, és hogy megkösse a szándéknyilatkozatot a vállalat és a magyar kormány között. „A szándéknyilatkozat aláírásával új fejezet nyílik az Airbus és Magyarország együttműködésében. Az alkatrészgyártás precíziós munka, amelyben az Airbus támaszkodik a magyar szaktudásra” – fogalmaz az Airbus közleménye.
De ne felejtsük el, hogy van még egy tétel az Airbus felé való elköteleződésünk listáján. A honvédség 2017 decemberében jelentette be, hogy katonai célra két Airbus A319-et vesz Magyarország. Mindkét csapatszállító repülőgép a magyar honvédség hadrendjében teljesít majd szolgálatot.
Mint a mostani bejelentésből tudható, a 2021-re elkészülő beruházással több száz munkahely jön létre. Az Airbus alkatrészüzeme így a gyártó globális értékláncába fog beépülni, a gyárban úgynevezett dinamikus alkatrészek, például a helikopterek motorjához kapcsolódó reduktorok fognak készülni, és felületkezelési munkák is fognak folyni. A kormány azt ígérte, jövő év elején közli, a két lehetséges kelet-magyarországi helyszín közül melyikre esett a választás.
Az Airbus lépésével kapcsolatban megkerestünk egy légiközlekedési szakértőt. A névtelenül nyilatkozó szakember azt mondta, az, hogy az Airbus gyártó kapacitást telepít ide, annak a jele, hogy Magyarország autóipari termelési ökoszisztémájának kiépítésével már kellő mértékben bemutatta, hogy hosszú távon hozni tudja a megfelelő minőséget, és hatékonyan be tudott kapcsolódni a globális termelési értékláncba. A légiközlekedést kiszolgáló gyártási kapacitásban való részvétel pedig azt jelenti, hogy a hazai ipar az autóiparban felmutatott technológiai szintről még feljebb, a biztonságkritikus precíziós alkatrészek előállítása képességének szintjére tud emelkedni.