Nem kerülheti el a vámokat a brit autóipar
Médiaértesülések szerint a brexit átmeneti időszakának lezárulta után a Nagy-Britanniából az Európai Unióba exportált autók egy részét még egy sikeres kereskedelmi megállapodás esetén is vámok terhelhetik.
Ennek oka, hogy az EU a vámmentességhez állítólag megkövetelné, hogy a járművek értékének legalább 55 százalékát helyben, vagyis az uniós tagállamokban vagy Nagy-Britanniában állítsák elő. Értelemszerűen a Törökországból vagy például Japánból származó alkatrészeket nem fogják helyben előállítottnak tekinteni.
Mindez egy, a brit brexit-főtárgyaló, David Frost autóipari vállalatoknak címzett leveléből derült ki – írta meg a Reuters.
Az uniós feltétel kedvezőtlenül érintheti a japán cégeket, így a Nissant is, ami több harmadik országból származó alkatrészt használ a brit üzemében gyártott autókhoz, mint néhány riválisa.
Mások sem fogják megúszni
Hosszú távon azonban más gyártóknak is egyre több gondot okozhat az uniós kitétel. Az autógyártóknak tisztán elektromos és plug-in hibrid modelleket kell fejleszteniük, ahhoz hogy lépést tarthassanak a szigorodó kibocsátási előírásokkal. A Nagy-Britanniában készülő elektromos autók akkumulátorait és más kulcsfontosságú elemeit azonban a brit-EU blokkon kívülről szerzik be. Az akkumulátorok önmagukban is egy tisztán elektromos jármű értékének jelentős hányadát teszik ki.