Meglepően jó éve volt a brit autóiparnak 2019-ben
A Brit Autógyártók és Autókereskedők Szövetségének (Society of Motor Manufacturers and Traders – SMMT) adatai szerint a brexit okozta fiaskó ellenére a brit autóiparnak nem is volt annyira rossz éve 2019-ben, másrészről viszont a jelenlegi kilátások talán még az előző évinél is bizonytalanabbak.
Tavaly a Nagy-Britanniában motorgyártó üzemmel rendelkező vállalatok száma tizenegyre nőtt a 2018-as kilencről, emellett Walesben is autógyár létesült. Az új üzemet az Aston Martin húzta fel az első SUV-ja, a DBX gyártásához, mely típus kiszállításai idén nyáron fognak kezdődni. Továbbá növekedett azon nagy autóipari beszállítók száma, amik telephellyel rendelkeznek Nagy-Britanniában, emellett az alkatrészpiac az előző évinél még nagyobb összeggel, 12,5 milliárd fonttal járult hozzá a brit gazdasághoz.
Az autóipari vállalatok bevételei megközelítően ugyanannyit tettek ki, mint 2018-ban, elérve a 82 milliárd fontot, a befektetések értéke pedig úgyszintén változatlan szinten, 3,3 milliárd fonton maradt.
Az egyre növekvő bizonytalanság ellenére az autóiparban foglalkoztatottak 823 ezres száma sem változott, és a 2018-ban működő húsz kutatás-fejlesztési központ egyikét sem zárták be.
Az autógyártás már visszaesett
Valószínűleg senkit sem lep meg, hogy a sok pozitívum ellenére a mérleg másik serpenyője sem maradt üresen. 2019-ben kevesebb járművet adtak el és készítettek Nagy-Britanniában, mint az előző évben. A britek jelenleg is a húsz legnagyobb autógyártó nemzet között szerepelnek, ám tavaly Csehország maga mögé szorította őket a rangsorban. A közép-európai államban 1,4 millió autó készült, míg a briteknél csak 1,3 millió.
Az Auto Express cikkéből továbbá az is kiderül, hogy egy másik rossz hír volt a tervezőközpontok hatról ötre csökkenése, valamint az új autók szén-dioxid-kibocsátásának az előző évinél lassabb csökkenése, aminek hátterében a dízelek visszaszorulása áll.
Kérdéses jövő
A brit autóipar jövője jelenleg talán még bizonytalanabb, mint 2019-ben, mikor az Egyesült Királyság még az Európai Unió tagja volt. A termelés és az eladások járvány miatti visszaesésén túl tovább terheli a szektort, hogy a kilépés utáni kereskedelmi feltételekről szóló tárgyalások lassan haladnak, amennyiben pedig nem sikerül megállapodásra jutni, a WTO szabályainak megfelelően vámok fogják terhelni az Egyesült Királyság, illetve az unió közti alkatrész- és autókereskedelmet. A költségnövekedés, karöltve a vámvizsgálatokkal járó plusz problémákkal, jelentősen megnehezítené a szigetországban jelenlévő autógyártók dolgát, a Nissan pedig már közölte, hogy szabadkereskedelmi megállapodás híján tarthatatlanná fog válni a helyzetük. A Honda már 2019 februárjában bejelentette brit egységének felszámolását, ám nem a brexitre hivatkozva.
Harmadával esett az autóértékesítés júniusban
Nagy-Britanniában négy hónapja legkisebb ütemben, de így is közel harmadával csökkent a személyautó-értékesítés júniusban éves összevetésben. A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapjára felkerült adatok szerint júniusban 145.377 új személyautót helyeztek forgalomba Nagy-Britanniában, 34,9 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Májusban 89 százalékos, áprilisban 97 százalékos, márciusban 44 százalékos csökkenést regisztráltak. Tavaly júniusban mintegy 223 ezer új autót értékesítettek a brit márkakereskedések.
Az SMMT adatai szerint az idei első hat hónapban 1971 óta legkevesebb, 653.502 új autó került forgalomba, 48,5 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi azonos időszakban.